کد خبر: ۱۷۸۹۲۷
۱۰:۶ - ۱۴۰۰/۹/۸

تحلیلی از اثر نقشه راه رشد غیر تورمی دولت بر بورس ، دلار ، صادرات و ...
نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی اعلام کرد:

تحلیلی از اثر نقشه راه رشد غیر تورمی دولت بر بورس ، دلار ، صادرات و ...

نایب رییس کمیسیون بازار سرمایه اتاق بازرگانی ، تاثیر نقشه راه رشد غیر تورمی دولت بر بورس، بازار ارز ، دارایی‌های راکد ، توسعه صادرات و ... را برسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آرگون با اشاره به اینکه در نقشه راه رشد غیر تورمی فرصت‌های خوبی وجود دارد که می‌توان از آنها به نفع اقتصاد بهره برد به ایرنا اعلام کرد: جذب منابع در طرح های مختلف باعث مولد شدن دارایی‌های راکد ، توسعه صادرات ، اشتغال و تکمیل طرح های نیمه تمام می‌شود.

سال گذشته با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی و افزایش تقاضا برای خرید سهام، فرصت بسیار خوبی برای پذیرش طرح های نیمه تمام در قالب شرکت های سهامی عام در بورس فراهم شد که از این طریق سهام این شرکت ها در اختیار مردم قرار می گرفت.

با انجام چنین اتفاقی ضمن پوشش تقاضا برای خرید سهام، زمینه نظم بخشیدن به پول های سرگردان در بخش های مولد که بارها منجر به نابسامانی بازارهای مختلف سرمایه گذاری شده بودند، ایجاد می شد.

طبق آمارهای ارائه شده حدود ۶۰ هزار طرح نیمه تمام در حوزه های مختلف وجود دارد که دارای چرخه اقتصادی بوده و بهتر است بعد از تامین مالی، تبدیل به شرکت شوند تا سهام آن از طریق عرضه اولیه در اختیار مردم قرار گیرد.

با توجه به ساختار بودجه، طرح های عمرانی نمی توانند منابع لازم برای تکمیل طرح ها را از محل بودجه تامین کنند. لذا می توان چند طرح همگن را به عنوان شرکت عام ایجاد کرد.

باید برخی هماهنگی ها بین سیاست های بازار پول و بازار سرمایه صورت بگیرد تا از این طریق، همکاری مثبتی در تامین مالی طرح ها انجام شود.

کمک بازار متشکل ارزی به مهار نوسانات ارزی

دولت اصلی ترین بازیگر بازار ارز است. در این میان ، راه اندازی دوباره بازار مشتقه ارزی می تواند تاثیر زیادی در مهار نوسانات ارزی داشته باشد. در صورت رفع شرایط تحریمی می توان به راه اندازی و استفاده از بازار آتی ارز در بورس کالا به عنوان اقدامی موفق نگاه کرد و از آن به عنوان سیاستی موفق کمک گرفت.

با افزایش پیش بینی پذیری بازار ارز، فعالان بازار راحت‌تر می توانند به کسب اطلاعات از آینده این بازار، برنامه ریزی فعالیت ها و توسعه کسب و کار بپردازند.

این اقدام علاوه بر پیش‌بینی پذیری اقتصاد منجر به کاهش ریسک‌های ناشی از تغییرات احتمالی قیمت ارز خواهد شد.

در صورتی که بتوان با ابزاری موفق، نوسان نرخ ارز را پوشش داد، ریسک احتمالی مربوط به تغییرات و تحولات قیمت ارز با کاهش همراه خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ