کد خبر: ۱۸۰۴۵۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰

پیش بینی جالب وزارت تعاون : تورم از ۴۴.۷ به ۲۹.۸ درصد خواهد رسید !
تا پایان سال :

پیش بینی جالب وزارت تعاون : تورم از ۴۴.۷ به ۲۹.۸ درصد خواهد رسید !

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون در پیش بینی جالبی اعلام کرد: نرخ تورم ۴۴.۷ درصدی در پایان سال به ۲۹.۸ درصد خواهد رسید !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون اعلام کرد: نرخ تورم در پایان سال به ۲۹.۸ درصد خواهد رسید. فاصله اعداد پیش‌بینی‌ شده و میزان تورم محقق‌شده ۵.۲ واحد درصد بوده در حالی‌که اردیبهشت ماه این میزان برابر ۲. ۰واحد درصد بود.

بر اساس این گزارش در هر سه شاخص تورم ماهانه، تورم نقطه‌ای و تورم میانگین در ماه پایانی پاییز کاهش رشد تورم مشاهده شد. دیگر اینکه محور تورم در آذرماه، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بود. به‌نحوی‌که در دو شاخص تورم نقطه‌ای و میانگین، میزان تورم خوراکی‌ها بالاتر بوده و فقط در تورم ماهانه با اختلاف ناچیزی از تورم گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات تورم بالاتری تجربه کرده است.

نوسانات پایین نرخ ارز به‌دلیل چشم‌انداز مثبت نسبت به آینده مذاکرات در فصل پاییز سبب شده تا تورم کالاهای غیرخوراکی کمتر از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شود. از سوی دیگر افزایش قیمت در هزینه خرید خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها سبب خواهد شد تا قدرت خرید مردم در تهیه سبد معیشتی کالاهای ضروری کاهش یابد که این موضوع بسیار نگران‌کننده بوده و آثار و تبعات اجتماعی و رفاهی خواهد داشت.

اهمیت تورم

در گزارش تحلیل آماری، روند تورم آذر، پرداخت شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارها CPI، معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که به مصرف خانوارها می‌رسد. به عبارت دیگر شاخص قیمت کل، میانگین موزونی از شاخص قیمت در مجموع 455 قلم شامل 308 قلم کالا و 147 قلم خدمت است.

این شاخص مهم‌ترین ابزار اندازه‌گیری میزان تورم قیمت‌ها در اقتصاد است و کاربردهای گوناگونی از جمله در برآورد قدرت خرید پول، معیار سنجش قدرت خرید و تعدیل حقوق و دستمزد دارد. اهمیت دیگر شاخص مذکور آن است که علاوه بر برنامه‌ریزان و محققان حوزه‌های اقتصادی، متخصصان حوزه‌های اجتماعی نیز را نیز جزو کاربران اصلی آمارهای تورم هستند. به این دلیل که افزایش تورم، اصلی‌ترین مسائل اجتماعی مانند فقر و بیکاری را مستقیما تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌نحوی‌که با افزایش قیمت کالاها، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

پیش‌بینی تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال

بنا بر آمارهای رسمی تا پایان مرداد انتظارات تورمی صعودی بود. به‌نحوی‌که میزان تورم پیش‎‎‎‎‎‎‎‌بینی‌شده از ۴۱.۲ درصد در اردیبهشت به ۴۵ درصد در مرداد رسید اما تا پایان اسفند این روند معکوس و پیش‌بینی شده تورم از ۴۴.۷ درصد در شهریور به ۲۹.۸ درصد در اسفند برسد.

برای سنجش میزان صحت این پیش‌بینی‌ها باید این اعداد را با میزان واقعی تورم‌های محقق‌شده در ماه‌های سال مقایسه کرد. تحلیل‌های رسمی نشان می‌دهد این اختلاف از ۰.۲ واحد درصد در اردیبهشت به ۵.۲ واحد درصد در آذر ماه افزایش پیدا کرده است.

چهار گروه تاثیرگذار در سبد خانوار

در بخشی از این گزارش ضرایب اهمیت گروه‌های اصلی سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در ۱۲ گروه عمده در سه بخش شهری، روستایی و کل آورده شده که این گروه‌ها شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل، ارتباطات، تفریح و فرهنگ، آموزش، هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه است.

براساس آمارهای رسمی از بین دوازده گروه عمده هزینه‌ای خانوار چهار گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها، خوراکی‌ها و آشامیدی‌ها، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل به ترتیب دارای بیشترین وزن در سبد خانوار است. به‌طوری‌که بیش از ۷۶ درصد از ضریب اهمیت سبد کالاها و خدمات مورد نیاز خانوار و نیز مناطق شهری و روستایی را اختصاص دادند. البته از این میان، سهم دو گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها و خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، بیش از ۵۹ درصد است.

پایین‌ترین تورم 6 ماه اخیر

تورم ماهانه آذرماه معادل ۱.۷درصد ثبت شده به‌نحوی‌که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورمی ۱.۴ درصدی و کالاهای غیرخوراکی‌ها و خدمات تورم ۱.۸ درصدی را تجربه کردند. تورم ۱.۷ درصدی سومین ماه پاییز با کاهش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به تورم آبان ماه مواجه شد.

تورم ماهانه از سطح ۲.۷ درصد در فروردین به ۳.۹ درصد در شهریور رسید. در ادامه این نرخ به صورت پله‌ای کاهش پیدا کرد به‌نحوی‌که به ۱.۷ درصد در پاییز رسید. مورد سوم اینکه در ماه مذکور دو گروه تورمی منفی داشتند. نخست گوشت قرمز و گوشت مرغ که منفی ۰.۲ درصد و گروه دیگر میوه و خشکبار منفی ۱.۱ درصد شد. تورم منفی این گروه‌ها تاثیر کاهشی بر نرخ تورم ماهانه داشت.

در این ماه برخی گروه‌ها تورمی بالاتر و برخی دیگر تورمی پایین‌تر از تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. گروه‌های خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۱.۴ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها یک‌درصد، بهداشت و درمان ۱.۳ درصد، ارتباطات یک‌درصد و آموزش ۱.۶ درصد تورمی پایین‌تر از تورم ماهانه و گروه‌های دخانیات ۳.۹ درصد، پوشاک و کفش ۳.۱ درصد، مبلمان و لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها ۲.۱ درصد، حمل‌ونقل ۲.۸ درصد، تفریح و فرهنگ ۲.۱ درصد، هتل و رستوران ۲ درصد و کالاها و خدمات متفرقه ۲.۲ درصد تورمی بالاتر به نسبت تورم ماهانه ثبت کردند.

گروه‌های اجاره، حمل‌ونقل و نان و غلات بیشترین ضریب تاثیر را در افزایش تورم ماهانه داشتند که این موضوع نسبت به ماه آبان تفاوتی نکرده است.

رتبه‌بندی تورم نقطه‌ای گروه‌های اصلی

شاخص دیگر مورد بررسی، تورم نقطه به نقطه است. تورم نقطه‌ای میزان تغییرات قیمت در ماه مورد نظر را نسبت به مدت مشابه سال قبل در نظر می‌گیرد. تورم نقطه به نقطه در آذر ماه ۳۵.۱۴ درصد ثبت شده که نسبت به ماه قبل تر کاهش حدود ۰.۵ واحد درصدی داشته و تورم نقطه‌ای در آبان‌ برابر ۳۵.۶۴ ثبت شده بود. در این شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم ۴۱.۸ درصدی و کالاهای غیرخوراکی و خدمات تورمی ۳۱.۸ درصدی را تجربه کردند.

کاهش یک درصدی تورم میانگین

شاخص دیگر مورد بررسی، تورم ۱۲ ماهه است. بنا بر آمارهای رسمی تورم در آخرین ماه پاییز ۴۳.۴ درصد ثبت شد. به‌ نحوی‌که خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم ۵۸.۳ درصدی و غیرخوراکی‌ها نیز تورم ۳۶.۶ درصدی را تجربه کردند.

تورم میانگین در فروردین ۳۸.۹ درصد بود که تا پایان شهریور این روند صعودی بود اما در ادامه کاهشی شد و تورم ۱۲ ماه منتهی به آذر با یک واحد درصد کاهش از ۴۴.۴ درصد در آبان به ۴۳.۴ درصد در آذر رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ