کد خبر: ۱۸۰۵۸۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳

عرضه اولیه ۲ شرکت در سال آینده + برآورد سهم دولت از فروش سهام
رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:

عرضه اولیه ۲ شرکت در سال آینده + برآورد سهم دولت از فروش سهام "فارس"

رییس سازمان خصوصی‌سازی از برنامه عرضه اولیه دو شرکت در سال آینده خبر داد و پیش بینی کرد تا پایان سال ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش بلوکی "فارس" در اختیار دولت قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین قربانزاده درخصوص آمار واگذاری‌های دولتی به ایرنا گفت: طبق تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۰ در زمینه واگذاری‌ها، عددی معادل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان پرداختی بصورت انتقال سهام به صندوق‌ها و سازمان‌ها انجام شد که بخشی از آن به عنوان رد دیون تلقی می‌شود. ۸۹ هزار میلیارد تومان از آن برای سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و بخش دیگر آن در بند "و" تبصره دو قانون بودجه بصورت جزیی آمده و مربوط به صندوق عشایر می‌شود.

وی افزود: ۹۰ هزار میلیارد تومان هم فروش سهام برای انتفاع خزانه است. این رقم در کنار ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، عددی معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که تاکنون حتی یک ریال آن محقق نشده و در بازار سرمایه هم چیزی به فروش نرفته است. به تازگی به سمت فروش بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس پیش رفته‌ که عاقبت فروش آن مشخص نیست. زیرا بلوک یک و ۲ درصدی آن اخیراً عرضه اما با استقبال مواجه نشد و فروش نرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: در وضعیت فعلی بازار سرمایه، عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس بصورت تدریجی امکان‌پذیر نیست. بلوک ۱۵ درصدی "فارس" به دلیل نقص تضامین شرکت‌کنندگان در اولین عرضه موفق نبود و واگذاری دوباره بر اساس جلسه هیات واگذاری برای ۱۰ روز آینده مورد تصویب قرار گرفت.
عرضه اولیه ۲ شرکت آلومینا و پالایشگاه امام خمینی شازند در دستور کار است که ورود سهام آنها به بورس به دلیل روند فعلی بازار سرمایه اجرایی نشده است. اکنون درج نماد این ۲ شرکت با مشکل مواجه است اما در روزهای آینده مسئله مربوط به درج نماد آنها برطرف خواهد شد.

قربانزاده عنوان کرد: اعضای شورای عالی بورس، وزیر اقتصاد و نیز مسئولان حاضر در سازمان بورس باید نسبت به زمان ورود سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنند. وظیفه سازمان خصوصی‌سازی، آماده‌سازی شرکت‌ها برای ارائه به هیات پذیرش است و باید فقط شرایط لازم را برای عرضه اولیه مهیا کرد. سهم دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رقمی معادل ۱۸ درصد است که تا پایان سال به فروش می‌رسد.

وی اضافه کرد: در لایحه بودجه سال آینده، درآمد دولت از طریق واگذاری‌ها رقمی معادل ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است. مالیات مانند یک رود رونده هرسال ادامه‌دار است اما دارایی دولت از طریق فروش سهام محدود است و بالاخره روزی تمام می‌شود. بنابراین بهتر است دولت فقط در مواقع خاص برای تامین کسری بودجه به آن نگاه کند. نگاه درآمدی آفت خصوصی‌سازی است. برخی به دنبال این هستند هر چه زودتر به منظور تحقق تکلیف ارائه شده اقدام به واگذاری شرکت کنند. نتیجه این اقدام ایجاد آسیب به اقتصاد ملی و نیز شرکت مدنظر خواهد بود.

قربانزاده گفت: دولت با فروش سهام باقیمانده در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان عایدی خواهد داشت اما سهام دولت در برخی دیگر از شرکت‌ها مانند سه بانک ملت، تجارت و صادرات چندان زیاد نیست و مجموع آن بیشتر از ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان نخواهد بود. برآورد می‌شود تا پایان سال ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش بلوکی پتروشیمی خلیج فارس در اختیار دولت قرار بگیرد. در سال ۱۴۰۱ به اقتضای شرکت‌هایی مانند شرکت آلومینای ایران و پالایشگاه شازند که وارد بورس می‌شوند تکالیف را محقق خواهیم کرد اما بعید است به رقم ۷۱ هزار میلیارد تومان لایحه بودجه دست پیدا کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ