کد خبر: ۱۸۰۷۸۸
۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

آمریکا ضمانت مى دهد اما نه آنقدر قاطع که ایران مى خواهد !
وال‌ استریت ژورنال :

آمریکا ضمانت مى دهد اما نه آنقدر قاطع که ایران مى خواهد !

روزنامه آمریکایی مدعی شد ، واشنگتن مایل به ارائه ضمانت برای عدم خروج دوباره از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است اما نه آنقدر قاطع که تهران انتظار دارد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وال‌استریت ژورنال از قول دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی اعلام کرد: یکی از بزرگ‌ترین موانع احیای برجام ، درخواست تهران مبنی بر ارائه تضمین قانونی برای خارج نشدن دوباره آمریکا از توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران است.

بعید است این درخواست ایران صرفا برای به تعویق انداختن مذاکرات طراحی شده باشد . آمریکا بارها اعلام کرده به دنبال تعهدات جدید از سوی دو طرف نبوده و هیچ رییس جمهوری نمی‌تواند بدون حمایت دو سوم سنای آمریکا از یک معاهده ، مانع خروج رییس جمهور بعدی از آن توافق شود.

بن‌بست بر سر تضمین‌ها در حالی رخ می‌دهد که به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی ، نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات وین وجود دارد و اواسط فوریه (بهمن) سال جاری میلادی به عنوان زمان تصمیم‌گیری درباره پایان یافتن دیپلماسی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران تعیین شده است.

هرچند که پیشرفت‌هایی در زمینه چگونگی لغو تحریم‌ها، کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نحوه اجرای توافق صورت گرفته اما دیپلمات‌های غربی هشدار می‌دهند طیف وسیعی از تصمیمات سیاسی اصلی در مورد تحریم‌ها، گام‌های هسته‌ای و ترتیب‌دهی توافق هنوز باقی مانده است.

همچنین بر اساس اظهارات این دیپلمات‌ها، هنوز بسیاری نگران هستند که آیا تهران مایل است به سرعت به توافق برسد یا خیر !

مقامات غربی بارها هشدار داده‌اند با توجه به پیشرفت‌های اخیر در برنامه اتمی ایران ، پنجره مذاکرات در حال بسته شدن است. در حالی که تهران حاضر به پذیرش تضمین‌های شفاهی نیست ، مقامات آمریکایی و اروپایی در حال بررسی ایده‌هایی برای ارائه به ایران هستند که می‌تواند اعتماد بیشتری ایجاد کند.

به گفته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران ، مهم‌ترین اختلاف کنونی مذاکرات ، سرعت آمریکا در ارائه ابتکارات است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده در صورت عدم احیای برجام طی هفته‌های آینده ، واشنگتن با همکاری شرکا و متحدان در اروپا و خاورمیانه، گام‌های دیگر و سایر گزینه‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ