کد خبر: ۱۸۱۰۵۷
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۴

آخرین مواضع ایران درباره برجام ، تبادل زندانیان سیاسی ، مذاکرات عربستان و ...

آخرین مواضع ایران درباره برجام ، تبادل زندانیان سیاسی ، مذاکرات عربستان و ...

سخنگوی وزارت خارجه با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات بر موضع ایران مبنی بر حصول توافق پایدار تاکید کرد و گفت : تبادل زندانیان سیاسی جدا از برجام است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید خطیب زاده درباره آخرین روند مذاکرات وین اعلام کرد: گفت و گوها در مسیر درست جریان دارد و در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده است.

بسیاری از ایده های ایران از جمله در حوزه تضامین ، تبدیل به کلمات شدند. همه طرف های برجامی مخالف تکرار خروج دوباره آمریکا از توافق بوده و با اصل ضمانت موافقت دارند.

تهران ایده های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری ارائه داده و امکان گفت و گو در حوزه تضامین را فراهم کرده است.

در حوزه راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین ایجاد شده اما موضوعات بسیار مهمی در مورد راستی آزمایی باقی مانده و باید تصمیمات اساسی در این خصوص اتخاذ شود. اگر طرف مقابل اراده لازم نشان دهد ، گفت‌وگوها در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد.

ایران توافق موقت را نمی پذیرد

توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است و چیزی کمتر از آن را نمی پذیرد.

درباره اظهارات اخیر رابرت مالی دیپلمات آمریکایی مبنی بر پیش شرط مذاکرات ، ایران هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد . مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید آن را پیچیده‌تر کرد.

موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی ربطی به برجام ندارد

تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی در دستور کار بوده ولی موضوعی جدا از برجام بوده و اگر واشنگتن به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود ، پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل حل است.

برخلاف اتباع زندانی ایرانی که در آمریکا به بهانه واهی دور زدن تحریم‌ها ، گروگان گرفته شده و در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند ، اتهامات زندانیان آمریکایی در ایران اعلام شده و مراحل قضایی طی شده است.

کاخ سفید ، تمام شرکت‌های آمریکایی را تحریم کرده و اگر خواهان حضور دوباره آنها در ایران است ، تحریم های اولیه را لغو کند.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه با داشتن زرادخانه‌های گسترده، منافع گسترده‌ای در فروش سلاح دارند و بسیاری از جنایات جنگی با همراهی و حمایت آنها انجام شده است.

هدف از رزمایش اخیر چین، ایران و روسیه ، صلح و ثبات در منطقه بوده و مسیر تعاملات در حال گسترش است.

بدهی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و بخشی از دارایی بلوکه شده از طریق کره جنوبی به دلیل شرایط اضطراری و بدهی معوقه به سازمان ملل منتقل شده است.

مذاکرات ایران و عربستان

دیپلمات‌های ایران برای نخستین بار پس از چند سال برای شرکت در نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در عربستان به سر می‌برند و تمرکز رایزنی ها بازگشایی نمایندگی ایران در این سازمان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ