کد خبر: ۱۸۹۴۲۵
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۳/۱

۶ ایراد مهم خانه معدن ایران به شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات + هشدار
به وزیر صنعت اعلام شد:

۶ ایراد مهم خانه معدن ایران به شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات + هشدار

خانه معدن ایران با ارسال نامه به وزیر صنعت، ۶ ایراد مهم به شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات گرفت و با هشدار به تبعات منفی این تصمیم، خواهان بازنگری شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات معدنی با اعتراض خانه معدن ایران همراه شد و این نهاد با ارسال نامه ای به فاطمی امین، اعلام کرد: علیرغم موارد طرح شده در جلسات فوق تنها با گذشت حدود یک ماه، شیوه نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی در 26 اردیبهشت ابلاغ شد که کاملا با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختلاف فراوان داشت و عملاً  نه تنها گره ای از مشکلات خودساخته قبلی، باز نمی‌کند بلکه باعث سخت تر شدن اوضاع و تشدید موانع به‌جای تسهیل و رفع موانع خواهد شد.

خواهشمند است با توجه به موارد شیوه نامه که می‌تواند اثرات منفی عدیده‌ای را در فعالیت‌های معدنی داشته باشد، دستور داده شود نسبت به بررسی موارد ذیل جهت اصلاح، اقدام لازم صورت پذیرد:

1- عدم رعایت دسته بندی صورت گرفته و مصوب در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و حذف گروه سوم که تصمیم‌گیری در خصوص ماشین‌آلات آن گروه منوط به تشکیل کارگروه جداگانه‌ای شده بود.

2- تغییر در مصوبه ابلاغی در خصوص دامپتراک که مجوز ورود برای دامپتراکهای 100 تن به بالا صادر شده درحالی که مصوبه معطوف به آزادسازی ورود دامپتراک 100 تن و بیشتر بوده و بین 35 تن و 100 تن نیز منوط به تصمیم کارگروه است. این امر یعنی عملاً واردات دامپتراک که سهم و اثرگذاری بسیار زیادی در توسعه معدنکاری دارد ممنوع شده است.

3- پیرامون ماشین‌آلات حفاری نیز مصوبه ستاد تسهیل، آزادسازی کلیه ماشین‌آلات حفاری را با توجه به نیاز بسیار بالا با هدف توسعه اکتشافات معدنی مد نظر داشته در حالی که در شیوه‌نامه ابلاغی واردات صرفاً ماشین‌آلات حفاری بالای 6 اینچ را آزاد و اعلام کردده است.

4- سال ساخت ماشین آلات مستعمل باید کمتر از 10 سال باشد که متاسفانه در ابلاغیه مذکور 5 سال ذکر شده است.

5- در جلسات مرتبط مقرر شد به ازاء هر 5 دستگاه مجوز واردات، یک دستگاه از تولیدکننده داخلی خریداری شود که متاسفانه در ابلاغیه شیوه نامه مقرر شد به ازاء هر یک دستگاه واردات، یک دستگاه از ساخت داخل خریداری شود

6- در جدول شماره یک مورد 3 مقرر شد بیل هیدرولیکی با قدرت بیشتر و مساوی 317 اسب بخار ذکر شود اما به اشتباه 350 نوشته شده که در شرایط کنونی امکان تولید آن در داخل نیز نییست

مقام عالی وزارت صنت همانگونه که به خوبی مستحضر است وضعیت استهلاک و سن بالای ناوگان ماشین‌آلات معدنی در شرایط کنونی بدلیل عدم نوسازی به موقع طی سال‌های گذشته آنقدر اسفناک است که هرگونه تاخیر در عملی کردن نوسازی ماشین آلات معادن شاهد تشدید بیش از پیش در قیمت تمام شده و افزایش مصرف سوخت و در نهایت کاهش تولید خواهیم بود.

قطعا تداوم و اجرای این دستورالعمل موجبات هدر رفت منابع، کاهش تولید، کاهش صادرات و بعضاً انسداد و از چرخه تولید خارج شدن برخی معادن خصوصا معادن کوچک را در بر خواهد داشت.

از آنجایی که خانه معدن ایران در تمام جلسات تخصصی و جلسات دبیرخانه و جلسات اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همراه با ذینفعان مربوطه در ارتباط با چگونگی تامین ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن در جهت سیاست‌های توسعه ای این بخش کلیدی در اقتصاد حضور داشته، نگرانی نسبت به ابلاغ این شیوه‌نامه را رسما اعلام می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ