کد خبر: ۱۸۹۴۴۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۳/۲

ارزیابی اثر تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر شاخص بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

ارزیابی اثر تورم حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر شاخص بورس

کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی اثر تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی بر شاخص بورس گفت: به نحوه اجرای سیاست‌های اخیر دولت، انتقادات زیادی وارد است که مهم‌ترین آن عدم شفافیت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سوری درباره سیگنالی که سیاست‌های جدید اقتصادی به بازار سرمایه‌ داده به ایلنا گفت: بطور کلی افزایش نرخ تورم باعث افزایش قیمت همه دارایی‌ها و رشد بازارهای مالی می‌شود. در شرایط تورمی پول داغ است و افراد تمایلی برای نگه داشتن پول نقد ندارند و سرمایه گذاری‌ها به سمتی هدایت می‌شود که حداقل از نرخ تورم عقب نماند.

وی افزود: اما بازدهی که از رشد نرخ تورم در بازارها برای افراد بدست می‌آید، معمولا با افزایش مخارج از بین می‌رود. در این شرایط افراد هر چند برای افزایش ثروت سرمایه گذاری می‌کنند اما مخارج هم در این شرایط تورمی به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند و در این صورت بازدهی سرمایه قاعدتا بازده مطلوبی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازده زمانی مطلوب است که از محل بهره‌وری شرکت‌ها و رشد تولید بدست آید. سیاست‌های اخیر دولت هر چند به جلوگیری از هدر رفت منابع کمک می‌کند اما به نحوه اجرای آن انتقادات زیادی وارد است که مهم‌ترین آن به عدم شفافیت این سیاست برمی‌گردد و تنها در صورتی می‌تواند موفق باشد که مردم به سیاست‌گذار اعتماد داشته باشند. وقتی مردم هیچ اطلاعی از نحوه و فرمول محاسبه نرخ یارانه‌های جدید ندارند و عقبه ذهنی تجربه ناموفق یارانه 45.5 هزار تومانی دارند، باعث می‌شود به این سیاست‌ها اعتماد نداشته باشند و همراهی نکنند.

سوری درخصوص اثر تورم حاصل از حذف ارز ترجیحی بر شاخص بورس توضیح داد: صعود یا سقوط شاخص قابل پیش‌بینی نیست اما واقعی شدن نرخ محصولات و حذف قیمت‌های دستوری در نهایت به نفع بازار سرمایه‌ است. چراکه سود شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و افزایش نرخ تورم هم قاعدتا تمایل مردم را برای سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: افزایش حجم معاملات در دو الی سه ماه اخیر، افزایش ورود نقدینگی به بازار را تایید می‌کند. در دو سال گذشته افت قیمت سهام رخ داد و بسیاری از فعالان بورس دچار ضرر شدند و در عین حال تولیدات شرکت‌های بورسی افزایش یافت اما قیمت سهام بالا نرفت. تمام این موارد انتظار رشد را در بازار ایجاد کرده بود اما بر روی زمان رشد، اتفاق نظر وجود نداشت و با رشد جزیی بازار، سایر افراد نقدینگی وارد بازار کردند تا از این غافله عقب نمانند.

سوری تصریح کرد: پول‌هایی که بصورت هیجانی وارد بازار می‌شوند، قابلیت این را هم دارند که هیجانی از آن خارج شوند. هنور اعتماد عمومی برنگشته که پول‌ها برای سرمایه گذاری بلند مدت به بازار برگردند. روند ورود نقدینگی زمانی که قیمت‌ها پایین هستند مثبت است اما عاملی که می‌تواند این روند را تشدید کند، اعتماد مردم است. اگر چنین اعتمادی وجود نداشته باشد هر چقدر نرخ تورم افزایش یابد و افزایش نرخ نقدینگی وجود داشته باشد به محض اینکه بازار دیگری ظاهر جذاب‌تری داشته باشد، پول‌ها به آن بازار روانه می‌شوند. 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ