کد خبر: ۱۹۱۹۱۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۴/۱۶

زعفران ۳۰۰ درصد گران شد/ آینده مبهم و چند مانع برای صادرات به ۶۷ کشور !
نایب رئیس شورای ملی زعفران:

زعفران ۳۰۰ درصد گران شد/ آینده مبهم و چند مانع برای صادرات به ۶۷ کشور !

نایب رئیس شورای ملی زعفران از گرانی ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران طی ۴۰ روز خبر داد و چند مانع برای صادرات به ۶۷ کشور جهان را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا میری در خصوص وضعیت بازار زعفران به ایسنا گفت: بازار داخلی و صادرات رکود دارد و خرید و فروش زعفران نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرد. قیمت خرید هر کیلو زعفران از کشاورز بین ۲۴ الی ۳۸ میلیون تومان است.  

یکی از عوامل رکود بازار داخلی، گرانی ۳۰۰ درصدی قیمت در بازه‌ زمانی ۴۰ روزه است. از طرفی وضعیت اقتصادی مردم باعث شده زعفران از سبد مصرفی حذف شود. زیرا کالایی تجملی بوده و در اولویت آخر مصرف قرار دارد. این محصول به ۶۷ کشور جهان صادر می‌شود اما موانعی بوده که باعث کاهش صادرات و افزایش قاچاق شدند.  

ناتوانی صادرکننده در مقابل قاچاقیان

قاچاقچیان زعفران را در بازارهای جهانی ۱۵ الی ۲۰ درصد کمتر از قیمت‌ صادرکنندگان می‌فروشند و صادرکننده توان رقابت با قاچاقچیان را نداشته و طبیعتا میزان صادرات زعفران از مبادی قانونی کاهش می‌یابد.

یکی از موانع صادرات، بازگشت ارز به داخل است و صادرکننده با این موضوع مشکلی ندارد اما بابت وارد کردن ارز اسکناس باید چهار درصد هم بابت تحویل این اسکناس هزینه شود. از طرفی صادرکننده پس از ورود ارز و با فرض اینکه دلار ۳۱ هزار تومانی باید ارز را در سامانه نیما با قیمت ۲۶ هزار تومان بفروشد و در هر دلار حدود ۵۰۰۰ تومان ضرر کند.

همچنین دولت برای نیم درصد آب مجاز مورد استفاده در فرایند تولید زعفران نیز عوارض تعیین کرد. در حالی که این مورد برای صادرات سایر محصولات کشاورزی معافیت دارد. میانگین فروش زعفران در بازارهای جهانی کیلویی ۱۳۰۰ دلار است و با توجه به تعرفه گمرکی حدود ۱۶۰۰ دلاری، صادرکننده باید ۳۰۰ دلار باقی‌مانده را از بازار آزاد بخرد. در این مورد نیز حدود ۵۰۰۰ تومان در هر دلار ضرر خواهد کرد. مجموعه‌ این عوامل موانع صادرات زعفران هستند.

همچنین بیش از چهار سال است پیگیر تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان موبایل با قیمت توافقی بوده و دولت نیز حدود ۲ ماه پیش طی اطلاعیه‌ای فروش ارز صادرکنندگان زعفران به واردکنندگان موبایل را با قیمت توافقی ۲ طرف مجاز دانست اما این دستورالعمل تنها ۲۴ ساعت دوام داشت و سپس حذف شد.

لزوم صدور ۹۰ درصد زعفران تولیدی

حدود ۹۰ درصد از زعفران تولیدی باید صادر شود. ضمن اینکه مقداری جهت عرضه به بازارهای جهانی ذخیره است و حدود سه ماه دیگر فصل جدید برداشت زعفران آغاز خواهد شد. بنابراین اضافه شدن تولید جدید به موجودی قبلی ضرر و زیانی است که دامن کشاورز را خواهد گرفت.

نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان برداشت یا قیمت سال زراعی جدید داشت و خشکسالی، کم‌آبی و گرمای هوا تاثیرات بسزایی در برداشت محصول خواهد داشت.

از مسئولان دولتی خواهش می‌شود مشکلات مربوط به قوانین صادرات را حل کنند. زیرا با عدم صادرات و بیشتر بودن عرضه از تقاضا، کشاورز ضرر می‌کند. همچنین در صورت کاهش قیمت زعفران در بازار داخلی یا بازارهای خارجی صادرکنندگان نیز دچار ضرر خواهند شد. چون خریداران خارجی به قیمت زعفران اعتراض کرده و صادرکنندگان نیز مجبور به مدارا کردن هستند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ