کد خبر: ۱۹۲۴۶۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۲

تهدیدها و فرصت‌های صنعت پخش و نقش دولت از زبان مدیرعامل شرکت فرابورسی

تهدیدها و فرصت‌های صنعت پخش و نقش دولت از زبان مدیرعامل شرکت فرابورسی

مدیرعامل شرکت فرابورسی شرایط خاص صنعت پخش ، تهدیدها و فرصت‌ها و نقش دولت در عرضه و تقاضا را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین یوسف خزرایی مدیرعامل قاسم ایران با انتشار مطلبی با عنوان "تهدیدها و فرصت‌های صنعت پخش" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: صنعت پخش در ایران شرایط خاصی دارد. از یک طرف گروه‌های صنعتی بویژه تولیدکنندگان صنایع غذایی در حال راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند و به واسطه تبلیغات گسترده در حال هدایت بخش قابل‌توجهی از جمعیت شهری به سمت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند و از طرفی هنوز فروشندگان سنتی در کوچه و خیابان‌های شهرها مشغول فعالیت هستند.

این موضوع باعث می‌شود شرکت‌های پخش در ایران با فرصت‌ها و تهدیدهای جدی روبرو شوند. از جمله مهم‌ترین تهدیدها کمرنگ شدن اقبال عمومی خرید از فروشگاه‌های سنتی یا همان سوپرمارکت‌های محلی است. برای جلوگیری از به خطر افتادن این کسب و کارها حتما برنامه‌ریزی فروش باید حساب شده و دقیق باشد.

با توجه به اینکه شرکت‌های پخش برای انجام خدمات، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه خرید یا اجاره انبار تجهیز، تامین خودرو، نیروی انسانی و... نیاز دارند و از آنجا که هزینه این سرمایه‌گذاری‌ها کلان است، نرخ کارمزدهایی که بصورت دستوری تعیین می‌شود اغلب سنخیتی با هزینه‌های انجام شده ندارند و باعث می‌شوند که صنعت پخش از سود مناسبی برخوردار نباشد.

همچنین تعیین کارمزدهای دستوری باعث می‌شود شرکت‌های تازه وارد این حوزه توانایی رقابت نداشته باشند و حذف شوند. بنابراین در فضای پر ریسک پیش رو شامل افزایش هزینه‌ها، سیاست گذاری و قوانین خلق الساعه و... فقط شرکت‌های پخشی می‌توانند موفق عمل کنند که دارای زیرساخت و لجستیک قدرتمند باشند تا محصول را با قیمتی مناسب به دست خرده‌فروش برسانند که بتواند با فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقابت کند.

به هر حال نبود تحصیلات دانشگاهی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای این صنعت بشمار می‌رود با وجود اینکه در تمام دانشگاه‌های پیشرفته رشته‌های مرتبط در حوزه پخش تدریس می‌شود اما در ایران این مهم صورت نپذیرفته است. از این رو فقدان توجه به سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه موضوعات مرتبط با صنعت پخش، نبود تحصیلات آکادمیک به وضوح مشاهده می‌شود و باعث شده نقش مهم صنعت بر دوش مدیران قدیمی پخش باشد.

طی سال‌های اخیر در بعضی موارد نظیر حوزه نرم‌افزاری، جهش‌های مطلوبی در شرکت‌های پخش انجام شده و اکثرا به سیستم‌های پیشرفته نرم‌افزاری خصوصا ERP مجهز شدند. 

فعالان این صنعت اعتقاد دارند چنانچه دولت بستر فعالیت شفاف و هوشمند صنعت پخش را با حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های درست و هدفمند فراهم کند نظام عرضه و تقاضا سامان درست‌تری خواهد گرفت و بسیاری از بیماری‌های عفونی اقتصاد که مردم همه روزه با آن روبرو هستند ایجاد نخواهند شد. چه برسد به اینکه درمان شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ