کد خبر: ۱۹۲۶۹۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۹

بنزین صادراتی پالایشگاه غیربورسی ارزان تر از بنزین داخلی!
برای سال ۹۹ بررسی شد:

بنزین صادراتی پالایشگاه غیربورسی ارزان تر از بنزین داخلی!

بررسی صورت های مالی پالایشگاه غیربورسی نشان می دهد، قیمت بنزین صادراتی در سال ۹۹ ارزان تر از بنزین فروخته شده به مشتری داخلی بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از جماران، با انتشار صورت های مالی بیش از 370 شرکت زیر مجموعه نهادهای دولتی، مهم ترین نکات در عملکرد برخی شرکت ها بررسی شد.

براساس این گزارش، پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از شرکت های فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در پایان سال مالی 99 با درآمد عملیاتی 101 هزار میلیارد تومانی، 413 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد که در مقایسه با زیان خالص 3.8 هزار میلیارد تومانی سال 98 حاکی از رشد قابل توجه است. البته درآمدهای عملیاتی سال 99 نسبت به سال 98، بیش از 11.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

صورت های مالی پالایشگاه آبادان نشان می دهد در فاصله دو سال، درآمدهای عملیاتی از 52 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 101 هزار میلیارد تومان در سال 99 جهش پیدا کرد. علت این امر به مصوبه شورای عالی سران قوا در سال 98 برمی گردد که تصمیم گرفته شد بهای بنزین داخلی افزایش یابد.

از سوی دیگر بهای تمام شده درآمد عملیاتی از 47 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 95 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسید. این جهش ها به دلیل افزایش نرخ تسعیر ارز در صورت های مالی این سال ها از 15 هزار تومان به ازای هر یورو به 27 هزار تومان است. اگرچه افزایش نرخ ارز منجر به افزایش درآمدهای این شرکت از طریق افزایش نرخ ریالی بنزین شد اما هزینه ها را نیز به طرز شگفت آوری افزایش داد.

در سال 97 و 98 یکی از دلایل افزایش مبلغ زیان خالص شرکت، محاسبه هزینه کاهش ارزش موجودی ها بود که در تشکیل زیان عملیاتی نقش به سزایی دارد. در سال 99 این هزینه در صورت های مالی دیده نمی شود و به جای آن درآمد ارزیابی موجودی ها باعث جهش سود عملیاتی شد. سال 99 به رغم افزایش 11.5 و 9.7 هزار میلیارد تومانی درآمد و سود عملیاتی، تنها 413 میلیارد تومان سود حاصل شد.

بررسی ها نشان می دهد 9.2 هزار میلیارد تومان هزینه غیرعملیاتی از میزان سود عمالیاتی این شرکت کسر شده که بنابر یادداشت های  توضیحی این مبلغ بابت تسویه بدهی ارزی شرکت در قبال تسهیلاتی بوده که از چین اخذ شده است. طبق گزارش حسابرسان نرخ یوان محاسبه شده برای پرداخت این بدهی 3487 تومان است یعنی افزایش نرخ ارز حتی هزینه های مرتبط با تسویه بدهی های ارزی این شرکت را نیز افزایش داد.

صورت های مالی سال 99 یعنی سال بعد از اجرای طرح بنزینی، نشان دهنده یک نکته ابهام برانگیز است. در سند مربوط به درآمدهای عملیاتی این پالایشگاه میزان و نرخ فروش بنزین صادراتی مشخص شده است.

براین اساس هر لیتر بنزین صادراتی در این سال به قیمت 4290 تومان به مشتری خارجی فروخته شد یعنی این ادعا که قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس چند برابر نرخی است که مردم ایران خریداری می کند، لااقل در سال 99 صحت ندارد. اما ابهام عجیب تر در سند این است که هر لیتر بنزینی فروخته شده به داخل، 5153 تومان حساب شده است. یعنی بطور واضح قیمت بنزین فروخته شده به مشتری خارجی در سال 99 ارزان تر از بنزین فروخته شده به مشتری داخلی بود.

در عین حال با توجه به اینکه دولت، بنزین را با دو نرخ 1500 و 3000 هزار تومانی به مردم می فروشد، ما به تفاوت این نرخ با نرخ فروش پالایشگاه به عنوان یارانه در جدول درآمدهای عملیاتی مشخص شده که ستون یارانه با عدد صفر پُر شده و از قبال همین نحوه محاسبه، 43 هزار میلیارد مابه تفاوت یارانه و نرخ مصوب دولت به درآمدهای عملیاتی افزوده شده است.

نکته مهم دیگر مسئله یارانه پنهان است. بر اساس صورت های مالی سال 97، 98 و 99 می توان روند تغییرات مقداری آنچه یارانه پنهان خوانده می شود را به ازای هر لیتر بدست آورد. این جدول نشان می دهد، هدف اصلی طرح افزایش قیمت بنزین که کاهش میزان یارانه پنهان بنزین بوده نه تنها محقق نشده بلکه منجر به افزایش مبلغ یارانه پنهان ادعایی شد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ