کد خبر: ۱۹۲۷۶۹
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۵/۱۰

تحلیل سطحی و بدون آمار عشقی از بورس و معرفی مسئول اصلی قیمت دستوری !

تحلیل سطحی و بدون آمار عشقی از بورس و معرفی مسئول اصلی قیمت دستوری !

رییس سازمان بورس بدون اعلام آمار، عامل ریزش شاخص را تغییر قیمت های جهانی و برخی تصمیمات دانست و مدعی شد شرکتها مسئول اصلی قیمت‌گذاری‌های دستوری هستند !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی درباره دلایل ریزش شاخص و افت قیمت سهام اکثر شرکت ها با وجود ارایه گزارش های عملکرد فروش و تقسیم سود در مجمع سالانه با اشاره به اینکه بازار سرمایه، بازار انتظارات است به ایلنا اعلام کرد: در روند بازار متغیرهای مختلفی از جمله قیمت‌های جهانی تاثیرگذار بودند که از ابتدای خرداد تا به امروز با نوساناتی معناداری مواجه بودند.

هر چند شرکت ها گزارش‌های بسیار مطلوبی دادند اما با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی، بازار دقیقا هوشمندانه عمل کرد. چرا که اثر کاهش قیمت‌های جهانی بر بورس، اثر کمی نبود و برخی  کالاها با کاهش محسوس قیمت‌ها مواجه شدند.

در همین مدت، قیمت محصولات فولادی، مس و پتروشیمی در بورس کالا هم کاهش محسوسی تجربه کرد. البته هر چند قیمت برخی این محصولات هنوز از نرخ های سال گذشته بالاتر است اما روند کاهشی داشتند. بنابراین نمی‌توان اثر کاهش قیمت‌های جهانی بر بازار سرمایه را انکار کرد.

رابطه قیمت‌ سهام و شاخص با افزایش دلار تناظر یک به یک نبوده و نباید یک متغیر را در نظر گرفت ولی به طور قطع در میان مدت و بلندمدت بین این دو هماهنگی ایجاد می‌شود اما تناظر یک به یک و همزمانی مطلق بین آنها وجود ندارد. اثر افزایش نرخ ارز قطعا تا پایان سال در صورت‌های مالی شرکت گذاشته می شود.    

دولت هرگز انگیزه‌ای برای ممانعت رشد بورس شاخص ندارد و بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌کند. البته برخی تصمیمات مانند افزایش نرخ بهره بانکی بر بورس اثرگذار بود که به رییس بانک مرکزی اعلام شد وقتی در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی مبنی بر تعیین نرخ بهره بین بانکی گرفته شده، عبور از این عدد باعث بی‌اعتمادی می‌شود. از این رو درخواست شد نرخ بهره بین بانکی کاهش یابد و پایبند به تصمیمات اقتصادی باشد.   

موارد موثر دیگری مانند تصمیم گیری درباره خودرو و خودروسازان و قیمت گذاری دستوری صنایع هم وجود دارد که در حال پیگیری است. هرچند پیگیری فقط نباید از طریق سازمان بورس انجام شود و شرکت ها مسئول اصلی قیمت‌گذاری‌های دستوری بوده و مدیران باید توجه داشته باشند نسبت به مراقبت از اموال مردم مسئولیت دارند و باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ