کد خبر: ۱۹۲۹۳۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۱۸

نقش منفی صندوق تثبیت در بورس و پیش بینی کسری و نزول بیشتر شاخص‌ !
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد :

نقش منفی صندوق تثبیت در بورس و پیش بینی کسری و نزول بیشتر شاخص‌ !

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از نقش صندوق تثبیت در کنترل بازار آن هم بدون داشتن منابع مالی، پیش بینی کسری و نزول بیشتر شاخص‌ در ماه پیش‌ رو کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن شجاعی درباره نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه در شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: تنها ابزار این صندوق، منابع مالی موردنیاز است که توضیح مختصر در مورد شرایط این منابع می‌تواند شرایط و وضعیت را شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کند. مبلغ سرمایه‌گذاری دولت در صندوق که در ردیف بودجه مشخص شده در کنار ۳۰‌درصد از کارمزد معاملات سازمان بورس و همچنین یک‌‌درصد از منابع سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی، محل تامین‌مالی این صندوق یا ابزار رسیدن به اهداف به‌حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند.

جدای از ردیف بودجه که به سیاست گذاری کلان دولت مرتبط است و نمی‌توان بر اساس مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصاد سیاسی که از آن اطلاع کامل وجود ندارد، اظهار نظر درست و دقیقی داشت در قسمتی از این تامین منابع، قرار بود صندوق توسعه ملی در سال جاری، باقی مطالبات صندوق را در اقساط  ماهانه ۶۵۰‌ میلیارد ‌تومانی پرداخت کند. بر همین اساس مدیریت استراتژیک این صندوق برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی را در ابتدای سال بر مبنای این واریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و کارمزد کسب‌شده بر اساس میانگین حجم معاملات ۹۰ روزه بازار انجام داد اما در عمل اقساط ۶۵۰‌ میلیارد ‌تومانی با بدقولی صندوق توسعه ملی به‌صورت بسیار نامنظم هم به لحاظ زمان و هم به لحاظ مبلغ به صندوق واریز شد و همین موضوع باعث برهم خوردن برنامه‌ صندوق در سه‌ماهه دوم سال جاری شد.

بالطبع زمانی‌که شاخص‌ در حمایت و مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار مهم قرار داشت این صندوق نتوانست کنترل بازار عمل کند و باعث عدم‌ عبور از مقاوت‌های روانی شاخص‌ شد و به دلیل ترس سهامداران حقیقی و حقوقی از سابقه دو سال‌اخیر موجب افزایش عرضه‌ها و خروج پول بسیار زیاد و در ادامه منجر به کاهش حجم معاملات شد و عملا سهم کارمزد معاملات این صندوق نیز کاهش یافت. بنابراین به هیچ عنوان صندوق با نداشتن منابع مالی کافی، امکان تداوم کنترل بازار را ندارد.

به‌ نظر می‌رسد تصمیم اشتباه مدیریت صندوق، تلاش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌نتیجه و سعی در کنترل بازار بدون در اختیار داشتن نقدینگی لازم بوده و آنچه مشخص است مدیریت صندوق به‌جای تلاش برای تامین منابع مالی، سعی بر این دارد با کسب سود از معاملات به نوعی کسری منابع را تامین منابع کند تا بتواند در ‌ماه‌های آینده جبران‌مافات کند.

البته که این موضوع با تاخیر پرداخت صندوق توسعه ملی در سه‌ماهه نخست و روند بازار کاملا قابل پیش‌بینی بود. از این‌رو انتظار می‌رود کنترل شاخص‌ توسط بازارگردان از شائبه خارج شده و با نگاهی به معاملات روزانه بازار این موضوع کاملا مشهود است. بنابراین طبیعی است عواقب این تصمیم باعث کاهش دامنه‌نوسان تغییرات شاخص‌ شود.

از طرفی دیگر سهامداران خرد امکان کسب سود حتی با درصدهای پایین را ندارند و اقدام به خروج پول از بازار یا حداقل عدم معامله‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند. راهکار درست این شرایط، رها کردن بازار توسط صندوق تثبیت است تا جایی‌که بازار به مرحله اشباع در عرضه‌ها رسیده و ارزش کل بازار کاهش پیدا کند.

در ادامه این اتفاق، صندوق تثبیت بازار با همان بودجه مصوب و پیگیری مستمر مطالبات می‌تواند با منابع مالی کمتری اقدام به برگشت و کنترل بازار کند. ضمن اینکه معیار صندوق از ابتدای تاسیس، حمایت از نمادهای بزرگ و اشتباه مدیران قبلی بوده و باعث شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری نمادهای لیدر به‌ اصطلاح اشتباه بازار شد.

در حال‌ حاضر هم سعی صندوق، کنترل بازار از طریق حمایت از نمادهای موثر در شاخص آن هم بدون داشتن منابع مالی بوده و بعید به‌نظر می‌رسد ادامه این روند با توجه به کاهش روز افزون حجم معاملات، نتیجه‌ بخش باشد و باید منتظر کسری صندوق تثبیت بازار در آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نزدیک بود. از این‌ رو احتمال می‌رود همین موضوع باعث نزول بیشتر شاخص‌ در یک ماه پیش‌ رو شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ