کد خبر: ۱۹۴۸۸۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۶/۱۷

سهم اندک دانش‌‌‌بنیان ها در صنایع معدنی و بی اعتمادی فولادسازان ایران

سهم اندک دانش‌‌‌بنیان ها در صنایع معدنی و بی اعتمادی فولادسازان ایران

سهم شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در متغیرهای مالی و تولیدی شرکت های معدنی اندک بوده و فولادسازان ایرانی نیز به این گروه اعتماد کافی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان ادیب بنیان‌گذار گروه دانش‏‏‌بنیان پاترون با بیان مطلبی به عنوان "سهم دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها‌‌‌ در صنعت فولاد" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در بستر اقتصادی کنونی جهان، دانش حرف نخست را می‌‌‌زند و کشورهای موفق با دانش، درآمد کسب می کنند. در ایران نیز دوران خوشگذرانی با نفت، طلا و سنگ‌‌‌ آهن به اتمام رسیده و فراتر از منابع نامحدود باید به دانش متکی بود.

با این دیدگاه می‌توان به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان بهای بیشتری داد. زیرا این شرکت‌ها سبب رشد اقتصادی، پیشگیری از فرار مغزها و خام‌‌‌فروشی و صادرات منابع طبیعی، حفظ محیط‌‌‌ زیست و بهبود وضعیت زندگی و رفاه مردم می شوند.

هرچند دولت به‌‌‌ ویژه در دوران تحریم‌ها به این موضوع آگاهی یافته و با ایجاد زیرساخت برای توسعه شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در این راستا گام‌‌‌هایی برداشته اما تنها با مدیریت تخصصی می‌توان این بار را به مقصد رساند. از همین رو در حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان باید بتوان فراتر از شعار عمل کرد تا سهم واقعی آنها را در درآمدزایی، گردش مالی و اشتغال‌زایی ارتقا بخشید.

سهم دانش‌‌‌بنیان‌‌‌ها‌‌‌ در صنعت فولاد

سهم شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در گردش مالی، فناوری‌‌‌های جدید و در کاهش بهای تمام‌‌‌شده، در صنایع معدنی اندک است. بنابراین شرکت ها در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود.

حتی شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در حوزه معادن و صنایع معدنی از فناوری‌‌‌های ‌‌‌روز دنیا فاصله گرفته‌‌‌ و از همین ‌‌‌روی در کاهش بهای تمام‌‌‌شده محصول نیز چندان دستاوردهای بزرگی مشاهده نمی شود.

موضوع قابل‌توجه دیگر، عدم‌اعتماد کافی به این شرکت‌ها از سوی فولادسازان است. هرچند تعداد این شرکت‌ها در مقایسه با ابعاد صنعت فولاد قابل‌ توجه نیست اما حتی با وجود تاکید دولت بر حمایت از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان، شرکت‌های دولتی یا نیمه‌‌‌ دولتی فولاد نیز اهمیت خاصی برای شرکت‌های دانش‌‌‌ بنیان قائل نیستند.

هرچند از دید برخی، تحریم‌ها برای شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان یک فرصت طلایی قلمداد می‌شود اما در دنیای امروز توسعه دانش با تعامل بوده و با وجود تحریم‌ها، ایران در حلقه‌‌‌ای تنگ قرار خواهد گرفت. با توجه به تغییر سرعت فناوری‌‌‌ها در جهان ایران از تغییرات پیاپی عقب خواهد ماند.

در دوران تحریم‌ها هرچند با بهره‌‌‌گیری از دانش داخلی برخی محصولات و تجهیزات بومی‌‌‌سازی یا مهندسی معکوس شد اما باید توجه داشت از مرحله‌‌‌ای به بعد، دانش بدون تعامل و رقابت با همه بازیگران عرصه دانش و فناوری از حرکت باز می‌‌‌ایستد و دیگر قادر به رشد صعودی نخواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ