کد خبر: ۱۹۵۶۲۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۷/۱۳

تبعات نا آرامی ها بر افت ۵ و ۱۵ درصدی شاخص بورس و ارزش سهام‌ کوچک و ...
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تبعات نا آرامی ها بر افت ۵ و ۱۵ درصدی شاخص بورس و ارزش سهام‌ کوچک و ...

کارشناس بازار سرمایه گفت: ناآرامی‌ها‌ ‌اخیر اثر منفی بر بورس گذاشت و موجب کاهش ۵ و ۱۵ درصدی شاخص و ارزش سهام‌ کوچک بازار و خروج بیش از هزار میلیارد تومان پول شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهنگ حسینی با اشاره به بار اقتصادی اغتشاشات اخیر به فارس اعلام کرد: اقتصاد ایران برای بیش از یک دهه شاهد خالص سرمایه‌گذاری منفی است و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از استهلاک سرمایه‌گذاری‌های قبلی کمتر است و عملا توان و ظرفیت تولید و در نتیجه، اشتغال‌ زایی رشدی نداشته است.

کاهش سرمایه‌گذاری و عدم خروج از وضعیت خالص سرمایه‌گذاری منفی، آثار سوء دارد و می‌تواند سبب کاهش رشد اقتصادی، کاهش اشتغال و به تبع آن افزایش فقر ‌شود. تشکیل سرمایه و تسهیل و تسریع آن در بخش‌های دارای مزیت اقتصادی باید در اولویت قرار گرفته و همه افراد اهتمام خاصی به آن داشته باشند.

برای برون رفت از وضعیت فعلی باید موانع سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی و رفع شود. علاوه بر آن سرمایه‌گذاری ریسک گریز است و لذا ثبات و آرامش در فضای اقتصادی و بخصوص اجتماعی یکی از پیش شرط‌ های لازم برای گسترش سرمایه‌گذاری‌ها است.

در این شرایط، نوسانات اقتصادی در عوامل اقتصاد کلان مانند نرخ ارز مؤثر است. ‌نوسانات اوایل دهه 90 و سپس نوسانات شدید نرخ بهره در میانه‌های دهه 90 ابتدا با افزایش به 28 درصد و سپس کاهش به 15 درصد، شوک شدیدی در اقتصاد ایجاد کرد که آثار قابل توجهی بر رشد قیمت ارز در اواخر دهه 90 داشت‌. سپس سیاست‌های قیمت‌گذاری ارز و تداوم آن تا سال‌های اخیر، سبب ابهام در سطح کلان اقتصاد شد.

در این شرایط، کشور بیش از پیش نیازمند آرامش و ثبات است از جمله ثبات در مقررات و قوانین کسب و کار و آرامش در فضای اجتماعی. عملا در شرایط ناآرام ، حضور مردم در سطح جامعه کاهش یافته و در کوتاه مدت شاهد کاهش شدید تقاضای خرید و سطح فعالیت های اقتصادی و در نتیجه آسیب تولیدات خواهیم بود که به تبع آن سبب کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود و از آثار نهایی آن کاهش درآمد مردم است.

در سمت دیگر، خانوارها به دلیل نااطمینانی‌ها کمتر خرج می‌کنند که تشدید کننده شرایط فوق است. این شرایط بی‌ثباتی، علاوه بر آسیب به فعالیت‌های اقتصادی مردم، سبب نوسان در بازار ارز می‌شود که شوک بزرگی به اقتصاد و معیشت مردم بشمار می رود. نا آرامی‌ها، آثار اقتصادی و روانی شدیدی در بلندمدت دارد و اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش و ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد را افزایش می دهد و اثر منفی شدیدی در سرمایه‌گذاری های اقتصادی خواهد داشت.

فضای فعلی آشوب و ناآرامی، اثر قابل توجه منفی در سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه آن دارد. این موضوع سبب فرار سرمایه فعالان اقتصادی، نگرانی سرمایه گذاران خارجی و کاهش ورود آنها به داخل می‌شود. بطور همزمان، نا آرامی‌ها‌ ‌اثر منفی بر بازار سرمایه گذاشت و موجب کاهش 3 تا 5 درصدی شاخص بورس و 10 تا 15 درصدی ارزش سهام‌ کوچک بازار و خروج بیش از هزار میلیارد تومان پول حقیقی‌ها‌ از بازار شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ