کد خبر: ۱۹۷۰۲۰
۱۲:۷ - ۱۴۰۱/۸/۲۴

زیان فراوان ایران به دلیل عدم ساخت پالایشگاه های جدید و تکیه بر واردات بنزین
نماینده سابق مجلس مطرح کرد:

زیان فراوان ایران به دلیل عدم ساخت پالایشگاه های جدید و تکیه بر واردات بنزین

نماینده سابق مجلس گفت: ایران با وجود منابع خام غنی به جای ساخت پالایشگاه و فرآوری این منابع آن ها را صادر کرده و برای بقیه کشورها ایجاد اشتغال و برای ایران بنزین را وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هدایت‌الله خادمی درباره افزایش مصرف بنزین و احتمال استفاده از پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین به ایلنا گفت: ظرف چند سال گذشته به جای توسعه و ساخت پالایشگاه‌ جدید و تبدیل نفت خام به فرآورده با ارزش، اصرار بر خام‌فروشی و یا واردات فراورده بود. در حالی که باید نفت را تبدیل به فرآورده‌های باارزش کرده و بنزین مستقیما صادر می‌شد.

آخرین پالایشگاه ساخته شده ستاره خلیج‌فارس بود که آن زمان هم میزان مصرف با میزان تولید برابر شد. همان زمان باید تلاش می‌شد این چرخه ادامه داشته باشد. چون مصرف در هر کشوری که در مسیر توسعه قرار می‌گیرد، روند افزایشی دارد اما ایران ساده‌ترین راه، یعنی نفت خام فروختن و با چند برابر قیمت بنزین وارد کردن را انتخاب کرد.

مطرح است دست روی دست گذاشته و میادین مشترک توسعه نیابد و کشورهای همسایه برداشت داشته باشند اما ایران اگر نیاز پیدا کرد از روسیه و یا حتی قطر وارد کند. اگر در حوزه سوخت هم مشکلی وجود دارد وارد کرده و یا مثل اواخر دهه 80 که به خاطر نبود سوخت از پتروشیمی استفاده کردند، دوباره همین کار انجام شود.

این موارد چرخه باطلی است که دوباره ایران را در ورطه آلایندگی می‌اندازد. وگرنه پتروشیمی باید محصولات باارزش را تولید کند. اگرچه پتروشیمی‌ها هم گاز ارزان را دریافت و تبدیل به متان کرده و ارزان صادر می‌کنند. به جای اینکه گاز را تبدیل به فروآرده باارزش تنی مثلا 5 هزار دلار بفروشند، متان را 400 دلار می‌فروشند. این عملکرد طی 30 سال است که همچنان ادامه دارد.

طبق برنامه‌های بالادستی قرار بود پالایشگاه‌سازی شود اما زمان وزارت آقازاده فقط دو پالایشگاه ساخته و بعد از آن تا زمان احداث ستاره خلیج‌فارس این برنامه‌ها متوقف شد. وقتی انگیزه و پاسخگویی نباشد و منافع ملی در نظر گرفته نشود، ساده‌ترین راه انتخاب می‌شود. پالایشگاه‌سازی سخت و زمان‌بر است. پس به جای اینکه پالایشگاه ساخته و اشتغال ایجاد کرده و محصولات دیگر تولید کرد، بنزین وارد می‌شود.

کشوری که تا به این حد منابع خام در اختیار دارد باید پالایشگاه‌سازی کند نه اینکه نفت‌خام را به کشوری دهد که این منابع را ندارد تا آنها پالایشگاه بسازند و اشتغال ایجاد کنند. حتی پالایشگاه فراسرزمینی هم جای سوال دارد. چرا باید در دیگر کشورها ایجاد اشتغال کرد؟ ضمن اینکه سابقه تجربه بدی هم در این زمینه وجود دارد. سهم بالایی از پالایشگاه مدرس هندوستان متعلق به ایران بوده و معلوم نیست چه اتفاقی افتاد. قرار بود این پالایشگاه نفت‌خام ایران را دریافت کند اما مشاهده می‌شود هند بیشترین واردات نفت را نیز از روسیه دارد و فقط 100 هزار بشکه از ایران می‌خرد.

اگر بنزین وارد شود یعنی به منافع ملی صدمه وارد شده و هدررفت منابع و ایجاد اشتغال برای خارج تشدید و اگر هم از بنزین پتروشیمی استفاده شود، هوا و محیط زیست آلوده‌تر می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ