کد خبر: ۱۹۷۱۲۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۸/۲۹

تحلیلی از دارایی و بدهی ها، پرتفوی و ارزش گذاری هر سهم
برای سرمایه گذاری بلندمدت بررسی شد:

تحلیلی از دارایی و بدهی ها، پرتفوی و ارزش گذاری هر سهم "وسپهر"

وضعیت دارایی و بدهی ها، پرتفوی بورسی و غیر بورسی به همراه ارزش گذاری هر سهم سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.  

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات مهر سال 99 با عرضه اولیه 20 درصد سهام و کشف قیمت در دامنه 950 تا 1010 تومانی هر سهم وارد بازار سرمایه شد.

بر اساس این گزارش این شرکت سال 93 با توجه به عرضه سهام بانک صادرات در بورس و تصویب قوانین ناظر بر خروج بانک ها از بنگاهداری بنابر نیاز به شکل گیری نهادی تخصصی در زیرمجموعه بانک صادرات ابتدا به عنوان شرکت سهامی خاص و خرداد سال 99 بصورت سهامی عام نزد اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

"وسپهر" جزو شرکت های تجاری فرعی بانک صادرات است و 8 تیر سال 99 به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس به ثبت رسید. سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها، مجتمع ها، طرح ها، واحدهای تولید و صنعتی، بازرگانی، خدماتی و حمل و نقل و سایر فعالیت ها بطور مستقیم و غیرمستقیم که برای پیشبرد و تحقق اهداف شرکت لازم و مفید باشند، موضوع فعالیت این شرکت است. بانک صادرات با 75 درصد بزرگترین سهامدار شرکت است. صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی سپهر بازار سرمایه هم 18 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

وضعیت دارایی و بدهی ها

بررسی ها نشان می دهد طی مدت اخیر، دارایی های شرکت روند رو به رشدی را تجربه کرده است. به طوری که سال قبل نسبت به سال 99، دارایی ها رشد بیش از 18 درصدی را ثبت کرد و بدهی های جاری 11 درصد کاهش داشت. همچنین سود انباشته در پایان سال مالی 1400 بیش از 3.5 هزار میلیارد تومانی بود در حالی که در مدت مشابه سال قبل 3.3 هزار میلیارد تومان ثبت شد و رشد 5 درصدی را تجربه کرد. سرمایه این شرکت به زودی و پس از تایید سازمان بورس با 150 درصد رشد از 3 به 7.5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

پرتفوی بورسی

در پرتفوی بورسی "وسپهر" سهام زیادی وجود دارند که از مهم ترین آنها می توان به بانک صادرات، سرمایه گذاری خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، سرمایه گذاری مسکن و گروه مدیریت سرمایه گذاری امید اشاره کرد. نکته جذاب وجود سهام پر ظرفیت و صعودی است که با بهتر شدن شرایط کلی بازار سرمایه سبب می شود انتظار افزایش ارزش افزوده در پرتفوی بورسی را داشت.

با توجه به قیمت های فعلی، ارزش بازار پرتفوی بورسی "وسپهر" در گزارش شهریور ماه 1400 بر مبنای بهای تمام شده، 7.8 هزار میلیارد تومان است که 52 درصد از کل سرمایه گذاری و 48 درصد مربوط به سرمایه گذاری در شرکت های خارج از بورس است. ارزش روز پرتفوی شرکت در شهریور سال جاری بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان بود که رشد 200 میلیارد تومانی را نسبت به بهای تمام شده نشان می دهد.

بیشترین وزن سرمایه گذاری مربوط به بانک صادرات با بهای تمام شده جذاب 1.8 هزار میلیارد تومانی و ارزش روز 21 هزار میلیارد تومان است که بخش مهمی از پرتفوی روز شرکت را تشکیل می دهد. بعد از "وبصادر" سرمایه گذاری مسکن، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی ، سرمایه گذاری خوارزمی و سرمایه گذاری آریان ، وزن بالایی از بهای تمام شده شرکت را تشکیل دادند.

پرتفوی غیر بورسی

48 درصد از پرتفوی سرمایه گذاری "وسپهر" غیر بورسی است. شرکت هایی نظیر انرژی سپهر، توسعه نیشکر و صنایع جانبی، سرمایه گذاری توسعه سپهر تهران، سرمایه گذار توسعه سپهر فارس و تامین سرمایه سپهر به همراه تعدادی شرکت دیگر در پرتفوی غیربورسی وجود دارند. ارزش این بخش از دارایی ها حدود 70 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی

یکی از دارایی های ارزشمند سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. برآورد می شود 40 درصد از شکر داخل توسط این شرکت تولید شود. این شرکت با سهم اولیه 100 درصدی وزارت جهادکشاورزی بصورت سهامی خاص، آبان سال 1369 با در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

این شرکت جزو شرکت های فرعی گروه مالی سپهر صادرات بوده و شرکت نهایی گروه بانک صادرات است. مجموعه نیشکر سال 1400 اشتغال 20 هزار نفر را بصورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم آورده است. سود خالص شرکت اصلی در سال قبل بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان بود. این شرکت در 2 بخش تولید شکر و صنایع جانبی فعالیت می کند. شرکت های کشت و صنعت امام خمینی، دهخدا، دعبل خزایی، حکیم فارابی، سلمان فارسی، امیرکبیر، میرزا کوچک خان و هفت تپه به عنوان زیرمجموعه های اصلی این هلدینگ مشغول فعالیت بوده و صنایع جانبی نیز شامل خمیر مایه و الکل رازی، شرکت تولید MDF لوح سبز جنوب، شرکت تولید خوراک دام شعیبیه و چند شرکت دیگر در حوزه های تخصصی این صنعت هستند.

"وسپهر" مالکیت 40 درصدی این شرکت را در اختیار دارد و 12 درصد از بهای تمام شده پرتفوی غیر بورسی را تشکیل می دهد. هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی یکی از سرمایه های ارزشمند گروه مالی سپهر است که جایگاه این شرکت در تولید ملی و اقتصاد و اشتغال استان خوزستان نقش موثری دارد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سال 1400 توسط سازمان خصوصی سازی 90 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده که سهم "وسپهر" با مالکیت 40 درصدی بالغ بر 36 هزار میلیارد تومان است. این در صورتی است که بهای تمام شده شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی 464 میلیارد تومان در صورت های مالی است.

مازاد ارزش "وسپهر" در این زیرمجموعه 35.5 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که می توان جزو ارزشمندترین دارایی در نظر گرفت. سود تقسیمی که سال گذشته سهم از این شرکت به گروه سپهر تعلق پیدا کرد بالغ بر 1.3 هزار میلیارد تومان بود که یک سوم بودجه سالانه گروه سپهر را تشکیل می دهد. با ابطال واگذاری نیشکر هفت تپه از سوی قوه قضائیه مقرر شد این شرکت به شرکت صنایع نیشکر خوزستان واگذار شود.

هلدینگ انرژی سپهر

از جمله فعالیت های اصلی شرکت، کلیه اموری  است که بصورت مستقیم و غیرمستقیم برای تهیه و تولید انواع فرآورده های بالا دستی، میان دستی و پایین دستی پتروشیمیایی و فرآورده های فرعی و اشتقاقی که از نفت و مشتقات نفتی و گازهای طبیعی و هیدروکربورها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی بدست می آیند.

طرح های در دست اقدام این هلدینگ در آینده نزدیک به بهره برداری رسیده و آن را به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان متانول تبدیل می کند. این شرکت مالکیت پتروشیمی های سبلان (در حال بهره برداری)، پتروشیمی دنا (72 درصد پیشرفت)، پتروشیمی سیراف (52 درصد پیشرفت) و پتروشیمی لاوان (10 درصد پیشرفت) را در اختیار دارد.

زنجیره خدمات مالی و بازار سرمایه

مالکیت بخشی از تامین سرمایه سپهر، واسپاری سپهر صادرات و کل شرکت آرمان توسعه مهر مبین و مالکیت 15 درصد از بیمه سرمد به "وسپهر" اختصاص دارد. از جمله فعالیت های اصلی شرکت انجام عملیات بیمه های مستقیم در انواع رشته های بیمه زندگی و غیرزندگی براساس پروانه های فعالیت صادره از بیمه مرکزی است.

ارزش گذاری "وسپهر"

برای ارزش گذاری "وسپهر" با توجه به اینکه این شرکت ماهیت عملکرد سرمایه گذاری دارد، بهتر است از روش محاسبه خالص ارزش دارایی استفاده کرد. به این منظور باید ارزش افزوده پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت را محاسبه کرده و با حقوق صاحبان سهام و سود و زیان حاصل از واگذاری سهام جمع کرد. ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت 8 هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی بالغ بر 158 میلیارد تومان است. مهم ترین شرکت های بورسی شامل بانک صادرات، سرمایه گذاری خوارزمی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و مدیریت سرمایه گذاری امید هستند.

ارزش برآوردی پرتفوی غیر بورسی شرکت 70 هزار میلیارد تومان و ارزش افزوده غیر بورسی 60  هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب NAV هر سهم "وسپهر" 2145 تومان و نسبت P/ NAV روز شرکت 28 درصد بدست می آید. این در حالی است که قیمت سهم در تابلوی معاملاتی 685 تومان است.

خلاصه تحلیل

با توجه به پایین بودن نسبت P/ NAV شرکت می توان انتظار داشت ارزش سهم "وسپهر" در آینده تا حدودی روند صعودی را تجربه کند. سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات شرکتی بسیار ارزنده است و با توجه به معامله در قیمتی کمتر از قیمت تعادلی ارزش به طوری که قیمت بازار شرکت کمتر از ارزش ذاتی است برای خریداران با دید بلندمدت مناسب است.

بسیاری از ظرفیت های شرکت در سال بعد رونمایی خواهند شد و رشد بسیار بالا در قیمت سهام در بلندمدت دور از ذهن نیست. خرید این شرکت برای سرمایه گذارانی که دید حداقل یکساله به شرکت دارند به نظر بسیار جذاب بوده و ارزش افزوده حاصل از پرتفوی بورسی بصورت فزاینده ای رو به افزایش است.

بسیاری از شرکت هایی که "وسپهر" در آنها سرمایه گذاری کرده در حال ورود به بازار سرمایه هستند. ورود این شرکت ها به بازار سرمایه با توجه به بهای تمام شده بسیار ناچیز می تواند، سود قابل توجهی برای "وسپهر" به همراه آورد. علاوه بر این دریافت سود قابل توجه از سهام شرکت کشت و صنعت نیشکر خوزستان که از مهم ترین اجزای پرتفوی است یکی از نقاط ممتاز بوده که کمتر به آن توجه شده است. 

همچنین "وسپهر" قصد دارد بخشی از پرتفوی را بهینه کند و در این راستا سهام بانک صادرات را بصورت بلوکی عرضه کرده که در صورت فروش، سود قابل توجهی شناسایی خواهد کرد. شرکت های انرژی سپهر و شرکت های ساختمانی از دیگر شرکت هایی هستند که "وسپهر" آگهی فروش آن را منتشر کرده و ارزش افزوده بالایی را برای این شرکت ایجاد خواهد کرد. فروش سهام "مفاخر" هم بصورت بلوکی در دستور کار قرار دارد که همه این واگذاری ها در کنار بهبود وضعیت سهام بیمه سرمد و شرکت واسپاری سپهر صادرات، چشم انداز روشنی را برای "وسپهر" ایجاد کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ