کد خبر: ۱۹۷۴۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۷

EPS دو ساله،  P/E ، حاشیه سود و ظرفیت تولید محصولات
با حضور مدیرعامل و مدیر مالی شرکت:

EPS دو ساله، P/E ، حاشیه سود و ظرفیت تولید محصولات "بوعلی" بررسی شد

ظرفیت تولید محصولات، پیش بینی سود سهم، نسبت P/E، روند سودآوری و حاشیه سود پتروشیمی بوعلی سینا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشست تخصصی بررسی آخرین وضعیت پتروشیمی های آروماتیکی با حضور محمد احمد زاده و محمد رحیمی پور مدیرعامل و مدیر مالی پتروشیمی بوعلی سینا و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

بررسی وضعیت پتروشیمی بوعلی سینا

بر اساس این گزارش، فرح بخش مدیر سرمایه گذاری مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی با بررسی وضعیت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا اعلام کرد: 12 درصد سهام این شرکت با نماد "بوعلی" آذر سال 99 در بازار دوم معاملات بورس عرضه اولیه شد. آخرین سرمایه شرکت بالغ بر 1.4 هزار میلیارد تومان ، ارزش روز بازار بالغ بر 33 هزار میلیارد تومان و محل کارخانه در ماهشهر واقع شده است.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مالکیت 57 درصد سهام و سرمایه گذاری سهام عدالت مالکیت 30 درصد سهام را در اختیار دارند. ظرفیت تولید ریفرمیت بالغ بر 750 هزار تن، پارازایلین 400 هزار تن، بنزن 180 هزار تن ، رافینیت 199 هزار تن ، گاز مایع 39 هزار تن، برش سنگین و سبک نفتا 500 و 350 هزار تن است. گاز مایع، برش سنگین نفتا و ریفرمیت در سال گذشته نزدیک به ظرفیت اسمی ، برش سبک نفتا 80 درصد ظرفیت ، رافینیت و بنزن کمتر از ظرفیت تولید شده که راه اندازی واحد پارازایلین قطعا به رشد تولید این دو محصول کمک می کند. پس از قرارگیری پارازایلین در مرحله تولید می توان مقدار بیشتری را برای سال آینده متصور بود.

واحد پارازایلین سال 95 به دلیل نشت دچار آتش سوزی و از مدار خارج شد. پروژه بازسازی بلافاصله آغاز و با صرف هزینه هزار میلیارد تومان، آماده بهره برداری شد که تا پایان سال جاری در مدار قرار می گیرد و بخش زیادی از ریفرمیت به پارازایلین و بنزن و رافینیت تبدیل می شود. نرخ ریفرمیت بطور معمول 80 درصد نرخ بنزن است اما به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ حامل های انرژی، نرخ این محصول کمی افزایش پیدا کرد. اما بطور تاریخی و پایدار نرخ تبدیل ریفرمیت به پارازایلین می تواند سود پایداری در آینده به همراه داشته باشد و پیش بینی می شود سود هر سهم سال جاری در حدود 600 تومان محقق شود.

نرخ تورم، دلار، نفتا، میعانات گازی، بنزن و پارازایلین

طبق مفروضات نرخ تورم در سال جاری و آینده 20 و 30 درصد ، نرخ دلار برای ادامه سال جاری بطور میانگین 29 هزار تومان و برای سال آینده 35 هزار تومان، نفتا 650 دلار ، میعانات گازی 70 دلار ، بنزن 830 دلار، درصد بهره برداری واحد پارازایلین برای چهار ماه سال جاری و آینده 70 و 95 درصد و تولید 80 هزار تن با نرخ 950 دلار دیده شده است.

از سال 97 ، کرک اسپرد دلاری هر تن محصول، صعودی بود و در سال گذشته به 97 دلار برای هر تن محصول رسید . اگر نرخ نفت در محدوده فعلی با ثبات بماند و باتوجه به راه اندازی واحد پارازایلین که می تواند سود دلاری را افزایش دهد، انتظار می رود کمترین مارجین 70 دلار برای هر تن باشد.

کرک اسپرد هر تن محصول با نرخ نفت همبستگی دارد. به گونه ای که سال 92 با کاهش نرخ نفت به 44 دلار ، کرک اسپرد محصولات هم دچار افت شدید شد. با افزایش نرخ نفت به 78 دلار در سال گذشته، کرک اسپرد محصولات هم رشد مناسبی داشت.

در سال 1400 درآمد عملیاتی شرکت بالغ بر 1100 میلیون دلار بود . سود ناخالص سال 97 بالغ بر 45 میلیون دلار بود که سال 1400 به 223 میلیون دلار رسید. طرح شیرین سازی برش سبک نفتا برای رسیدن به گوگرد یک ppm به بهره برداری رسید که علاوه بر جبران افت تولید سال های گذشته بین 15 تا 20 میلیون دلار رشد سودآوری داشت.

97.5 درصد از کل بهای تمام شده فروش به مواد مستقیم مربوط و عمدتاً نفتا و میعانات گازی است. 35 درصد از مجموع خوراک دریافتی از پازنان، 55 درصد از عسلویه و 10 درصد از سایر شرکت ها تامین می شود. طی سال های اخیر بخش زیادی از خوراک شرکت از عسلویه تامین شده که سبب افزایش تولید و به ظرفیت رسیدن عمده محصولات شده است.

آخرین مصوبه وزات نفت درباره نرخ خوراک

طبق آخرین مصوبه وزات نفت که 18 مرداد ماه برای نرخ میعانات گازی و نفتا اعلام شده ، قیمت پایه هر بشکه میعانات گازی را میانگین ماه شمسی قیمت میعانات گازی پارس جنوبی در گزارش نشریه پلتس منهای دو دلار و قیمت نفتای تحویلی، معادل قیمت خوراک میعانات گازی تحویلی به شرکت های پتروشیمی نوری و بوعلی سینا عنوان شده است.

نرخ میعانات گازی در بورس انرژی هم به 55 دلار رسیده که با تخفیف همراه هستند، انتظار می رود نرخ خوراک شرکت هم در همین محدوده در نظر گرفته شود.

در بخش سایر درآمدهای عملیاتی بیشترین درآمد مربوط به تسعیر نرخ ارز است که طبق آخرین صورت مالی ارائه شده در 6 ماهه 250 میلیارد دلار دارایی ارزی داشته و تسعیر هم انجام و شناسایی شده و تا پایان سال محتاطانه نیمی از این درآمد به عنوان تسعیر شناسایی شده است. همچنین یک درصد هزینه آلایندگی در این بخش در نظر گرفته شد.

در بخش سایر درآمدهای غیر عملیاتی بالغ بر 800 میلیارد تومان سود سپرده بانکی و 340 میلیارد تومان هم سود سهام از محل مالکیت 11 درصدی "شگویا" شناسایی شد. سود این شرکت یک سال با تاخیر شناسایی می شود و برای سال جاری، سود 1400 "شگویا" در صورت های مالی نشسته است. پیش بینی می شود پتروشیمی تندگویان در سال جاری برای هر سهم 180 تومان سود بسازد که در سال 1402 "بوعلی" بالغ بر 440 میلیارد تومان سود شناسایی می شود .

روند سودآوری و حاشیه سود

شرکت سال گذشته 223 میلیون دلار سود ناخالص داشت که با توجه به راه اندازی واحد پارازایلین انتظار می رود به 291 و 283 میلیون دلار در سال جاری و آینده برسد. حاشیه سود ناخالص و خالص در سال 1400 بالغ بر  17 و 14 درصد بود که پیش بینی می شود برای سال جاری و آینده تغییری نداشته باشد.

بر اساس آخرین سرمایه در سال جاری ، 467 تومان سود برای هر سهم برآورد شد. شرکت در 6 ماهه 260 تومان سود محقق کرده و برای نیمه دوم سال بصورت محتاطانه 200 تومان شناسایی شد. برای سال 1402 هم سود 505 تومانی برای هر سهم برآورد شده است.

با فروش کلیه موجودی 150 هزار تنی برش سنگین نفتا طی سال جاری، 96 تومان سود برای هر سهم شناسایی و به 467 تومان افزوده می شود. همچنین نرخ فروش ریفرمیت در گزارش مهر ماه 1100 دلار بوده که پیش بینی می شود به دلیل جنگ روسیه و اوکراین سود 467 تومانی به 600 تومان برسد. نسبت P/E براساس سود 1401 بالغ بر 4.1 واحد و برای سود 1402 با فرض 95 درصد سود تقسیمی، 3.5 واحد در نظر گرفته شد.

"بوعلی" مشکل کمبود خوراک ندارد

محمد احمد زاده مدیرعامل پتروشیمی بوعلی سینا هم در این نشست گفت: در بحث های بازاریابی سود فقط در تولید نیست بلکه شامل زنجیره تامین ،حلقه تولید و زنجیره توزیع می شود که باید هر سه را مدیریت کرد. برای افزایش سود شرکت باید در بحث خوراک مشکلات را حل و با تغییر استراتژی خرید، مبانی و مفروضات در سطح داخلی و منطقه این موضوع را از فرصت به مزیت نسبی تبدیل کرد.

وی افزود: مزیت، درآمد و سودآوری ایجاد می کند البته ما تهیه خوراکی به گونه ای دنبال می شود که محصولات با ارزش افزوده بالاتر و قیمت بیشتر تولید شود. زمانی بنزن از نظر قیمتی بیشترین سودآوری را داشت. در یک برهه زمانی، "هوی اند" و سایر محصولات شرایط قیمتی مناسبی داشتند که با توجه به قیمت ها در شرایط مختلف تولید و چابکی در شرکت ایجاد شد.

این مقام مسئول از تامین 1.2 میلیون تن خوراک طی سال گذشته خبر و ادامه داد: هیچ مشکلی بابت تامین خوراک ندارد و دسترسی پایداری به منابع وجود دارد. در بخش توزیع و فروش در بازار های منطقه در افغانستان و عراق و سایر مناطق دسترسی مطلوبی برای فروش ایجاد شد. به طوری که اواخر سال 98 و زمان شیوع ویروس کرونا ، "هوی اند" تنی  100 دلار بود در صورتی که این محصول به مدت 7 ماه به افغانستان با نرخ 300 دلار فروخته شد. در بخش هزینه ها نیز همه شامل خرید خوراک است که با صرفه جویی،  سود شرکت  بیشتر خواهد شد.

احمد زاده درباره پروژه شیرین سازی توضیح داد: شرکت سه پروژه مهم داشت. پروژه شیرین سازی به مدت 15 سال ناتمام مانده بود و دلیل عدم اجرای آن بحث عدم سودآوری بود. این پروژه راه اندازی شده و در زمان مقتضی از آن استفاده می شود.  این واحد دو کارکرد اساسی برای شرکت داشت. ابتدا وابستگی را به پتروشیمی امیر کبير کاهش داد و از طرفی 20 درصد کمبود تولید و حدود دو میلیون تن ناشی از عدم تامین خوراک از پتروشیمی امیر کبیر با  این واحد جبران شد.

وی اضافه کرد: با وجود ظرفیت تولید 1.7 میلیون تنی، رساندن ظرفیت تولید به 2 میلیون تن معادل 20 درصد بیشتر در دستور کار شرکت است.  راه اندازی واحد تولید پارازایلین، کمی زمانبر بود البته سال جاری افتتاحیه با حضور مدیران هلدینگ خلیج فارس انجام خواهد شد. سود شرکت احتمالا در این سه ماهه پایان سال با توجه به بازار سوخت داخلی و بین المللی تعدیل مطلوبی خواهد داشت.

احمد زاده با اشاره به فروش روزانه محصول از طریق خطوط ناوگان زمینی گفت: شرکت روزانه 4 هزار تن محصول بصورت زمینی به فروش می رساند که هیچ شرکتی این مزیت را ندارد. حتی در شرایط کرونا روزانه 160 تانکر بارگیری می شد. بطور کلی در بازار های منطقه ای فعالیت از طریق ناوگان توزیع زمینی صورت می گیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ