کد خبر: ۱۹۷۵۱۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۱۰

امید به جبران عقب ماندگی بورس از بازارهای رقیب و چند چالش موثر بر بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

امید به جبران عقب ماندگی بورس از بازارهای رقیب و چند چالش موثر بر بورس

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزندگی بورس نسبت به بازارهای رقیب و امید به جبران عقب ماندگی، چند چالش موثر از جمله کنترل دلار نیمایی، انتشار اوراق گام و ... را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نیما میرزایی با انتشار مطلبی با عنوان "ارزنده بی‌‌‌‌‌‌‌طرفدار" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز بازار سرمایه با توجه به ‌موقعیت فعلی، مزیت شاخص‌ کل و کلیت سهام امیدوارکننده و رو به رشد است. با توجه به اینکه بازار به‌ رغم رشد یکپارچه بازارهای رقیب، رشد نکرده و در دو سال‌ اخیر ریزش نیز داشته، می‌توان امیدوار بود این جاماندگی را در ماه‌ها و سال‌های آینده جبران کند.

بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها ریسک کمتر و بازدهی احتمالی بیشتری خواهد داشت. بازارهای مسکن و سکه رشدهای زیادی را در ماه‌های اخیر تجربه کردند. رشد پایدار سکه در یک غلط مصطلح به‌نام حباب سکه جا افتاده در حالی که بازار سکه با قیمت واقعی دلار‌ تراز شده و این دلار است که با توجه به دلار نیمایی و تطبیق ارزی که توسط بانک‌مرکزی برای کنترل تورم صورت می‌گیرد، برای آن یک حباب دست‌‌‌‌‌‌‌ساز منفی تشکیل دادند.

این موضوع متاسفانه به بازار سرمایه آسیب‌‌‌‌‌‌‌های زیادی زده و با توجه به اینکه عمده صنایع بر اساس دلار نیمایی نرخ‌‌‌‌‌‌‌گذاری می‌شوند، نسبت به دلار بازار مشتق جاماندگی زیادی دارد. از این نظر می‌توان گفت ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از جمله بازار مسکن و طلا بسیار کمتر است.

اما بازار سرمایه با وجود تمام ارزندگی با چالش‌های متعددی روبرو است. در شرایط فعلی وضعیت کلی متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام به ثبات نسبی رسیده‌ اند. نرخ سود بین‌بانکی دست‌کم افزایش نداشته و قیمت‌های جهانی وضعیت نسبتا متعادلی دارند. اصلی‌ترین متغیر اثرگذار در چنین شرایطی نرخ دلار نیمایی است که بسیار کنترل‌ شده و کمتر از قیمت معامله می‌شود و اگر فقط همین مورد با مساعدت و همراهی بانک‌ مرکزی مرتفع شود، جذابیت بازار سرمایه به شکل معناداری افزایش پیدا خواهد کرد.

در کنار این موضوع و در درجات بعدی در یک چشم‌انداز بلندمدت می‌توان اثر قیمت‌های جهانی را به‌عنوان یکی از متغیرهای اصلی در بحث میزان سودآوری شرکت‌ها مورد بررسی قرار داد. علاوه‌بر این موضوع بحث بودجه ‌و نرخ‌گذاری‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط و اثرگذار بر بازار سهام بطور جدی‌تری در دو ماه آینده پیش‌ رو است.

انتشار اوراق بانکی از جمله اوراق گام با سودهای قابل‌توجه نیز طبیعتا چالش دیگری برای بازار سهام است. نرخ بازار‌ بدهی اثر زیادی روی جذابیت بازار سرمایه می‌گذارد. البته وعده هایی داده شده تا عرضه‌های بی‌رویه را کنترل و مدیریت کنند که به جذابیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد اما رویه‌ای که در این مدت درخصوص اوراق شکل‌ گرفته به بازار سرمایه ضربه زده و اثر آن نیز بر کاهش جذابیت بازار سهام به‌رغم ارزندگی موجود مشاهده می شود.

با نزدیک‌شدن به آخر سال ‌احتمال تامین‌ مالی هرچه بیشتر دولت از طریق بازار سرمایه نیز تهدید بعدی برای بازار است. دولت معمولا از روش‌های مرسوم برای تامین‌مالی استفاده می‌کند و اوراق گام یکی از این روش‌ها است. در کنار آن سایر اوراق هم وجود دارند اما با توجه به افزایش آگاهی و حساسیت جامعه سهامداری امید است این اتفاق به‌شدت سال‌های قبل نباشد و دولت برای تامین‌مالی از روش‌های جایگزین از جمله فروش دارایی‌های غیرمولد که بسیار متنوع است، استفاده کند. در این‌خصوص توصیه فعالان بازار سرمایه هم این است دولت کمتر برای تامین مالی به سراغ فروش اوراق برود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ