کد خبر: ۱۹۹۹۴۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱

پاسخ وزارت صنعت به نماینده مجلس که آمار تولید خودرو را دروغ خواند !

پاسخ وزارت صنعت به نماینده مجلس که آمار تولید خودرو را دروغ خواند !

وزارت صنعت به اظهارات نماینده مجلس مبنی بر دروغ بودن آمار تولید خودرو، واکنش نشان داد و آماری ارایه و مدعی ثبت رکوردهای جدید شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت در واکنش به اظهارات لطف‌الله سیاهکلی که مدعی شد حداکثر تولید خودرو به ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار دستگاه می‌رسد و به ۷۰۰ هزار هم نمی‌رسد و هر کس رقمی بیش از این رقم اعلام کند، حتما دروغ گفته، اعلام کرد: تولید انواع خودرو در سال گذشته بیش از ۹۶۴ هزار دستگاه بود.

طبق آخرین آمار، مجموع تولید انواع خودرو در ۹ ماه سال جاری از ۸۷۶ هزار دستگاه هم فراتر رفته و تا ۱۹ دی‌ نیز ۷۶.۳ هزار دستگاه خودرو جدید تولید شد. به این صورت جمع تولید خودرو در سال جاری بیش از ۹۵۲ هزار دستگاه بود.

با تولید ۱۲ هزار دستگاه دیگر تا پایان هفته جاری، رکورد تولید ۱۲ ماهه سال گذشته شکسته خواهد شد و تا دو روز دیگر به اندازه کل سال قبل خودرو تولید خواهد شد با این تفاوت که آمار تولید سال جاری، شامل خودروهای کامل است در حالی که عدد اعلام شده در سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تولید ناقص بود که در پارکینگ خودروسازان انباشته می‌شد. همچنین تعداد تحویل خودرو در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰درصد بیشتر است که نتیجه تکمیل خودروهای ناقص سال گذشته بود.

در تمام سال‌های گذشته آمار خودروهای ناقص جزو آمار تولید حساب می‌شد در حالی که خودروی ناقص جزو کالاهای در جریان ساخت است و نباید به حساب آمار تولید گذاشته شود. سال جاری برای اولین بار از خودروسازان خواسته شد که فقط آمار خودروهای کامل را به عنوان تولید اعلام کنند.

شرکت‌های خودروسازی بورسی هستند و ماهانه آمارهای تولید را به بورس اعلام می‌کنند و علاوه بر سازمان بورس که ناظر بر عملکرد این شرکت‌ها است به طور مستمر در گزارش‌های حسابرسی وضعیت تولید شرکت‌ها ارزیابی موشکافانه می‌شود. علاوه بر این، میزان مالیاتی که شرکت‌ها مکلف به پرداخت آن هستند، بر مبنای میزان تولید و فروش آنها است و هیچ شرکتی حاضر نیست با بزرگنمایی در آمار تولید هزینه مالیاتی مضاعف تحمیل کند.

همچنین طبق آمار تمام نهادهای رسمی خارج از وزارت صنعت، بخش تولید خودرو در سال جاری رشد بی‌نظیری را ثبت کرده، طبق گزارش بانک مرکزی از شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی، شاخص تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر در نیمه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ درصد و برای تولید سایر وسایل نقلیه ۵۷ درصد بیشتر از نیمه اول سال گذشته و پیشتاز رشد تولید در نیمه اول سال جاری بود.

همچنین رشد بخش صنعت در نیمه اول سال جاری و رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بخش ماشین‌آلات ۵.۸ و ۱۵درصد بوده که نسبت به سال‌های گذشته رشدهای بسیار بهتری داشته، رشد چشمگیر تولید انواع وسایل نقلیه نقش مهمی در تحقق این رکوردها داشته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ