کد خبر: ۱۹۹۹۷۲
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱

رئیسی لایحه بودجه را به مجلس داد/ چند رقم اصلی و پیش بینی+ وعده کاهش تورم
با سقف ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومانی:

رئیسی لایحه بودجه را به مجلس داد/ چند رقم اصلی و پیش بینی+ وعده کاهش تورم

رئیس جمهور بعد از چندین روز ابهام، لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با سقف ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومانی به مجلس برد و با اعلام چند رقم از منابع و مصرف ، وعده کاهش تورم داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رئیسی، بعد از چندین روز بلاتلکیفی و ابهام و موضع گیری ها، ساعتی پیش با هدف بررسی موضوعات مرتبط با لوایح برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ برای تقدیم لایحه بودجه به همراه مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور و محمد حسینی معاون امور مجلس، وارد صحن علنی مجلس شد.

براساس این گزارش، لایحه بودجه سال آینده با سقف کلی ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال جاری حدود ۱۵۰۲ هزار میلیارد تومان معادل ۴۰ بیشتر است.

وی خطاب به نمایندگان و با وعد نبود کسری بودجه سال جاری،اعلام کرد: نگاه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، رشد با ثبات اقتصادی است، دوم عدالت محوری و سوم کارآمد سازی نظام حکمرانی بوده و تمام تلاش صرف شفاف سازی و پرهیز از هزینه‌های غیر ضروری و پیش بینی کردن بازارها برای سرمایه گذاران است.

در تدوین لایحه بودجه، نکات مورد نظر مقام معظم رهبری مورد تاکید بوده و در برنامه هفتم توسعه برنامه‌های دائم از برنامه‌های سالانه تفکیک شده است. از دیگر نکات مدنظر در لایحه بودجه، جداسازی احکام دائمی از احکام سالانه است تا مجلس در سال های آتی بتواند راحت‌تر بودجه را مورد بررسی قرار دهد. کاهش نرخ تورم و بیکاری و انضباط مالی هم دنبال می شود.

دولت نسبت به روند فعلی تورم ناراحت است اما شروع بکار کابینه با تورم ۵۳ درصد بود اما ۱۹ درصد کاهش یافت و باید اقدامات بیشتری برای کاهش هر چه بیشتر تورم صورت گیرد.  نرخ بیکاری هم به ۸.۲ درصد رسیده و نشان می دهد‌ دولت برای روند افزایش ایجاد اشتغال تلاش می کند.

مقایسه ۶ ماه دوم سال قبل و سال جاری نشان می‌دهد دولت در حوزه ایجاد اشتغال از برنامه اعلامی عقب نیست. کاهش ضریب جینی (شاخصی برای نشان دادن نابرابری درآمد و ثروت) و افزایش یارانه ها یکی از اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه نسبت به بودجه سال جاری با در نظر گرفتن افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان در نیمه سال ۱۴۰۱ و انتقال بخشی از منابع و مصارف تبصره ۱۴ بودجه عمومی به هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان رسید.

درآمدهای عمومی هم با ۴۰ درصد افزایش به ۹۷۸ هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ ایی هم ۳۸ درصد بیشتر شد.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هم با رشد ۲۶ درصدی ۳۲۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. ۶۹ هزار میلیارد تومان برای یارانه دارو و اجرای کامل پزشک خانواده پیش‌بینی شده است

پیش‌بینی منابع مورد نیاز برای افزایش ۱۰۰ درصدی حق اولاد و ۵۰ درصدی حق عائل‌مندی، موضوع قانون حمایت از خانواده و تامین یارانه برای پرداخت یارانه نقدی، نان، دارو و تجهیزات پزشکی پیش‌بینی شده است.

افزایش میانگین رشد ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان و رعایت عدالت از طریق پرداخت‌های پلکانی هم پیش‌بینی شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ