شورای رقابت با اشاره به انحصاری بودن بازار خودرو درباره مبنای قیمتگذاری ، شناسایی مصرفکنندگان واقعی، واردات ، پیشنهادات اصلاح قوانین و پایش بازار، توضیحاتی را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شورای ملی رقابت طی اطلاعیهای پیرامون خودرو اعلام کرد: ساختار بازار خودرو به دلیل محدودیتهای طرف عرضه (تولید، واردات)، قوانین و مقررات غیرضروری و بعضاً مزاحم، شرایط تورمی مزمن در اقتصاد ایران، نوسانات ارزی و رویکرد سفته بازانه در بازارها از جمله بازار خودرو و مؤلفه های دیگر مرتبط با این بازار هیچ راه حل بهینهای نداشته و لذا شورای رقابت تلاش میکند بهترین نسخه را برای مدیریت بازار خودرو در شرایط کنونی در دو مقطع کوتاه و بلند مدت برنامهریزی و عملیاتی کند.
برنامه کوتاه مدت شورای رقابت به دنبال برطرف کردن التهابات و ایجاد آرامش در بازار خودرو با در نظر گرفتن منافع تمام ذینفعان و واقعیت های موجود در بازار و برنامه بلند مدت در پی انجام اصلاحات اساسی و نهادینه کردن فضای رقابتی در این بازار است.
- طبق ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ و مطالعات انجام شده در مرکز ملی رقابت، بازار خودرو مصداق بازار انحصاری بوده و مشمول بند ۵ این ماده است.
- مبنای قیمتگذاری خودرو مدل هزینه تمام شده به اضافه سود عادله بوده و در این راستا از ظرفیت نهادهای تخصصی ذیربط استفاده خواهد شد.
- شناسایی مصرفکنندگان واقعی به منظور تسهیل و دسترسی به بازار از طریق اعمال محدودیتهای فنی و اعتباری امکانپذیر، صورت پذیرد.
- به منظور توسعه فضای رقابتی و مدیریت بازار، واردات خودرو تسهیل خواهد شد.
- پیشنهادات لازم برای اصلاح قوانین و مقررات مزاحم و غیرضروری از طرف شورای رقابت ارائه می شود.
- پایش بازار خودرو به صورت مستمر انجام و تعدیلات لازم به صورت پویا در متغیرهای مربوط به عرضه، قیمت، شیوه دسترسی و غیره اعمال شود.
گمانه زنی ها و اظهارات بعضا جهت دار کمکی به بهبود شرایط و منافع مصرف کننده نداشته و نظرات کارشناسی و نص صریح قانون مبنای عمل خواهد بود.
بر اساس این گزارش، بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد با رعایت مقررات مربوط است.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام