کد خبر: ۲۰۱۷۵۸
۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

چکیده مواضع رئیسی درباره تورم، کسری بودجه، گرانی دلار و...

چکیده مواضع رئیسی درباره تورم، کسری بودجه، گرانی دلار و...

رئیس جمهور طی گفت و گویی در رابطه با نرخ تورم، کسری بودجه، نرخ ارز، رشد اقتصادی و کاهش بیکاری سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رئیسی شب گذشته در هشتمین برنامه تلویزیونی اعلام کرد: اقدامات دولت برای کنترل تورم کاملاً متفاوت و برای مهار آن تلاش می شود. به نحوی که تورم از ۵۹.۳ در ابتدای تحویل دولت با ۲۰ درصد کاهش به ۴۰ درصد رسید.

با توجه به الزام قانونی برای عادلانه سازی یارانه‌ها و حذف ارز۴۲۰۰ تومانی، وضعیت تورمی ناشی از اصلاح اقتصادی، مشکلاتی ایجاد کرد که تلاش شد با پرداخت یارانه‌ها این وضعیت تا حدودی جبران و ثبات اقتصادی ایجاد شود.

قیمت ۲۸.۵ هزار تومان ملاک ارز نیمایی بوده و با این ارز واردات ۶۴ درصد افزایش یافته و بیش از ۹۰ درصد کار صادرات و واردات با ارز نیمایی انجام می‌شود. اگر تجارت همه با این قیمت انجام شود، قیمت‌ها به ثبات می رسد اما گاهی بازار آزاد روی آن سایه انداخته و باعث افزایش نرخ ارز می‌شود. باید با برنامه و سیاست بانک مرکزی، نرخ اصلی ارز به بازار نیمایی برسد.

سال گذشته ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه اعلام شد و سال جاری تعارضی بین منابع و مصارف به وجود نیامد و تاکنون به نحوی مدیریت شده که کسری بودجه ایجاد نشود. البته بودجه‌ریزی ایرادهایی دارد که باید در آن تحول ایجاد شود و دولت در این مدت تلاش کرد تا کسری بودجه نداشته باشد و با توجه به افزایش هزینه‌ها این اقدام بزرگی از سوی دولت سیزدهم است.

امروزه رشد اقتصادی، سرمایه، تولید و ابزار آن بیش از ۳، ۴، ۶ و ۵ درصد و هدف گیری برای رشد ۸ درصدی و گنجاندن این عدد در بودجه و برنامه هفتم است. دولت از وعده ایجاد اشتغال باز نمانده و حدود یک میلیون شغل ایجاد و نرخ بیکاری در ۱۱ استان کاهشی شده و ۷ دهم درصد کاهش یافت. دشمن خواستار عدم صادرات نفت و توقف تولید است اما این طلای سیاه صادر و ۵ درصد رشد تولید ایجاد شد.

افزایش تجارت و صادرات غیرنفتی به نفع همه است و ایران افزایش تجارت دارد. در برخی از کشورهای منطقه تبادلات تجاری ۴ تا ۵ برابر افزایش داشته و با وجود منفی بودن تجارت، حال تراز تجاری مثبت شد.

نقش دولت در موضوع ساخت مسکن، مباشر و تسهیل‌گر است. به این معنا که در یکجا هم زمین و هم تسهیلات داده و هم عمل ساخت انجام شده و یا در جای دیگر فقط زمین و تسهیلات داده شده و افراد یا تعاونی‌ها می‌سازند. دولت با پروژه‌های نیمه تمامی مواجه بود که مردم از ۱۰ سال قبل چشم انتظار بودند تا به سرانجام برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ