کد خبر: ۲۰۳۹۱۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

پاسخ سازمان خصوصی سازی به انتقاد عضو مجمع از مولدسازی: عجولانه و تند!

پاسخ سازمان خصوصی سازی به انتقاد عضو مجمع از مولدسازی: عجولانه و تند!

سازمان خصوصی سازی به نامه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به رئیس جمهور در خصوص مولدسازی، واکنش نشان داد و اعلام کرد: متن انتقادی عجولانه و اغراق آمیز و با ادبیات تند نوشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان خصوصی سازی در واکنش به نامه احمد توکلی اعلام کرد: در ابتدای نامه اشاره شده که شرط عقل و شرع است که موضوعات،کارشناسانه و علمی بررسی شود تا ابعاد و آثار مختلف آنها واکاوی شده و بر قوت آنها افزوده و از ضعف‌های آن کاسته شود. متأسفانه، مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا چنین مسیری را طی نمی‌کند.

در حالی که موضوع مولدسازی از سال ۹۶ با برگزاری همایش ملی مولدسازی از سوی وزارت اقتصاد و بعد از آن در جلسات متعدد کارشناسی به بوته بحث و بررسی کارشناسان گذاشته شده و اردیبهشت سال جاری در نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی نیز این موضوع با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی مورد بحث قرار گرفته و بعد از جلسات گوناگون نقد کارشناسی، مسیر تنظیم و تدوین پیش نویس متن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا آغاز شده و از کارشناسان سه قوه و متخصصان دانشگاهی و فعالان اقتصادی نظرخواهی شده که برخی از مهمترین این موارد اکنون در سایت مولدسازی در دسترس است. پس بنابراین محرمانگی دستور جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی، باعث محروم بودن از اخذ نظرات صاحب نظران و نخبگان نبوده است.

بند اول:

در بند یک نامه نیز، ادعا شده "مصوبه‌ای را که ابتدائاً قرار بود به صورت محرمانه اجرایی شود شفاف کرد و دولت را مجبور ساخت تا آن را منتشر کند."

به حرف دولتمردان اعتماد نمی‌کنید و علی رغم آنکه بارها گفته شده که این متن بعد از لازم الاجرا شدن محرمانه نبوده همچنان ادعا را تکرار می کنید اما حداقل به این نکته توجه نمی‌کنید که محال عقلی است اینکه مزایده ملی و فراگیر برگزار شود و قواعد و ضوابط نحوه توافق و تعهدات محرمانه باشد!

لذا تاکید می‌شود که فقط پیش نویس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا محرمانه است. اساسا همه دستور جلسات این شورا بدلیل سطح اهمیت محرمانه است اما بعد از لازم الاجرا شدن مصوبه شصت و هفتم چون برای اشخاص ثالث در اجرا حق و تکلیف ایجاد می‌کند، درخواست خروج از طبقه‌بندی انجام شد و متن این این مصوبه ابتدا در اختیار همه مشمولان بند یک مصوبه قرار گرفت و سپس در بخش قوانین و مقررات سایت سازمان خصوصی سازی منتشر شد و بعد از تصویب آیین نامه اجرایی در ۲۱ دی این آیین نامه نیز در همان بخش در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

بند دوم:

اصل مبنای قانونی مصوبه اخیر همان مبنای قانونی شصت و شش جلسه قبلی و فلسفه تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا منبعث از اختیارات اصل ۵۷ قانون اساسی است. تصویب در این مرجع بدلیل یک اضطرار و امر موقت است. تاکید رهبری بر تشکیل این هیات ذیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به این دلیل بود که هر سه قوه مستقیما در آن مشارکت و نظارت داشته باشند و باتوجه به اینکه بدلیل ضرورت تایید رهبری بر همه مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی که قانون را نقض می کنند، امکان نقض احکام قانونی که مغایرت با برخی احکام مصوبه شورای عالی دارند، فراهم است.

ضمن اینکه اساسا مصوبات این شورا موقت است و مطابق بند یک ماده یازده نظام نامه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، در صورت ضرورت تمدید مهلت مصوبه باید لایحه دائمی شدن آن مصوبه از طریق دولت به مجلس ارائه شود که پیش بینی می‌شود این موضوع در قانون برنامه هفتم و قانون مستقل تحت عنوان قانون جامع مدیریت دارایی‌های دولت در دستور کار قرار گیرد.

بند سوم:

کمترین دستاورد طرح مولدسازی دارایی دولت، تامین منابع است و دستاورد اصلی، تحرک اقتصاد و شکوفایی پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و به تبع آن ایجاد اشتغال و رونق تولید است. مضافا اختیار تعیین و تعدیل قیمت پایه، خلق جدیدی نیست و قبلا هیات واگذاری همین اختیار را برای دارایی‌های مالی داشته ولی در خصوص دارایی‌های ثابت و اموال غیرمنقول متاسفانه چنین هیات متمرکزی وجود نداشته است.

بند چهارم:

مفروض این است که این منابع صرف هزینه‌های جاری بویژه پرداخت حقوق و دستمزد خواهد شد. در حالی که اصل این طرح همانطور که در خود مصوبه تصریح شده و در مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ نیز تصریح شده به منظور تامین منابع طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای هزینه خواهد شد.

بند پنجم:

برداشت درباره مصونیت نیز اشتباه است. اعضای هیات از جرایم شخصی با سوء استفاده از موقعیت عضویت در هیات مثل تبانی، ارتشا و ... مصونیت ندارند. اگر فرآیند و ضوابط مندرج در مصوبه و آیین نامه را رعایت نکردند، مصونیت ندارند.

اگر فرآیند و احکام مندرج در مصوبه را رعایت کردند و ترتیبات تصمیم گیری رعایت و تصمیمی گرفته شد (تصمیمی که بالاترین سطوح سه قوه در آن رای می‌دهند و شفاف همه از آن مطلع می‌شوند)، مصونیت دارند. یعنی بخاطر این تصمیم جمعی با رعایت احکام مصوبه، هیچ عضوی از هیات را مورد بازخواست و تعقیب و پیگرد قضایی قرار نمی دهند.

زیرا اگر این سطح عالیه تصمیمات هم قابل پیگرد و تعقیب کیفری و متزلزل باشد، چندان تفاوتی با رویه پیشین وجود نخواهد نداشت اما درباره نظارت بر هیات چون شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا این هیات را تاسیس کرده و مخاطب نامه تایید از سوی رهبری نیز رئیس جمهور بوده بنابراین این سازوکار نظارتی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا باید به نحوی که مخل امور اجرایی نشود، طراحی شود. این شورا نیز جلساتی برای تعیین این سازوکار نظارتی گذاشته و بزودی چارچوب آن برای نظارت بر عملکرد هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت اعلام می‌شود.

بند ششم:

در خصوص موقوف الاجرا شدن قوانین و مقررات نیز برداشت اشتباهی صورت گرفته است. این روش اعلام وضعیت تنقیحی که به نسخ ضمنی مشهور است در انتهای همه قوانین هم می‌آید و چیز عجیبی نیست و بدیهی است وقتی قاعده گذاری جدیدی می‌شود باید احکامی که در تعارض با احکام جدید بودند، منسوخ و در اینجا بدلیل موقت بودن، موقوف الاجرا بشوند. حتی اگر تصریح نشده بود که به تشخیص چه نهادی، باز هم مطابق عمومات و اصول حقوقی برداشت مغایرت احکام این مصوبه با احکام دیگر قوانین با مجری است. درباره قوانین جاری و موضوعه مجلس نیز چنین است.

در مجموع به نظر می‌رسد متن انتقادی با عجله نگارش شده و موارد متعددی که پاسخ روشنی دارد به صورت اغراق آمیز و با ادبیات تند به رشته تحریر درآمده است. در حالی که بسیاری از این شبهات و انتقادها با گفتگو و تبیین مرتفع می‌شد.

باب گفتگو بسته نیست و همچنانکه اعضای هیات پیش از این حواشی اخیر و در جلسه سوم که پنجم بهمن برگزار شد بر اصلاح آیین نامه تاکید داشتند، هر کدام از صاحب نظران و متخصصان نیز برای پیشبرد این طرح بزرگ و رونق آفرین که در بسیاری از کشورها تجربه شده و دستاوردهای ملموس داشته می توانند هم افزایی کنند و نیز مکلف هستیم این پیشنهادات و ارشادات مفید را بررسی و مورد نظر قرار دهیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ