کد خبر: ۲۰۵۱۰۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲

ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهم هلدینگ چینی به دلیل ناپدید شدن مدیرعامل!

ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهم هلدینگ چینی به دلیل ناپدید شدن مدیرعامل!

اعلام ناپدید شدن مدیرعامل بانک سرمایه گذاری چینی و اعلام عدم امکان ارتباط به بورس هنگ‌کنگ ، منجر به ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهام شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از یورو نیوز، مدیران هلدینگ رنسانس چین چند روز پس از ناپدید شدن بائو فن در بیانیه‌ای به بورس هنگ‌کنگ اعلام کردند، امکان برقراری هیچ‌گونه ارتباطی با مدیرعامل ۵۲ ساله ندارند. این بیانیه‌، زمینه ریزش ۵۰ درصدی قیمت سهام این شرکت را فراهم کرد.

بر اساس این گزارش، سپس اعلام شد وی در حال همکاری با برخی نهادهای دولتی برای تکمیل تحقیقات ویژه‌ای است اما هیچ اطلاعاتی در مورد نهاد تحقیق کننده و محل نگهداری بائو و محتوای تحقیقات منتشر نشد. درست شبیه داستان ناپدید شدن تعدادی از سرمایه‌داران چینی همچون جک ما بنیانگذار و مدیرعامل سابق گروه علی‌بابا که در سال‌های اخیر مدام تکرار شده است.

تنها در سال ۲۰۱۵ حداقل پنج مدیر بخش خصوصی در چین ناپدید شدند از جمله گوائو گوانگ‌چانگ مدیرعامل شرکت فوسان اینترنشنال که باشگاه انگلیسی ولورهمپتون و اندررز را خریداری کرده بود و پس از ظهور مجدد اعلام کرد در این مدت مشغول همکاری در یک پروژه تحقیقاتی بود.

دو سال بعد هم شیائو جیانهوا فعال اقتصادی چینی-کانادایی از هتل محل اقامت در هنگ‌کنگ ربوده شد و سال پیش نیز به فساد اقتصادی محکوم و روانه زندان شد.

در مارس ۲۰۲۰ هم رن ژیچانگ میلیاردر فعال در بازار املاک و مستغلات، پس از اینکه "شی" را دلقک توصیف کرد، ناپدید و در اواخر همان سال، پس از محاکمه یک روزه به اتهام فساد مالی به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

اما سرشناس‌ترین میلیاردر ناپدید شده در چین همچنان جک ما بنیانگذار علی بابا است. ثروتمندترین فرد چینی در سال ۲۰۲۰ که اواخر همان سال و پس از انتقاد از عملکرد نهاد تنظیم کننده مقررات مالی، ناپدید شد. بلافاصله عرضه عمومی سهام غول فناوری مالی، گروه آنت که از سوی "ما" برنامه‌ریزی شده بود، متوقف شد.

وی دو سال در چین دیده نشده، مدیریت و سهام عمده گروه آنت را واگذار کرده و ۱۰ میلیارد دلار نیز به صندوق رفاه دولت چین کمک کرده است. با این وجود، هنوز محل اختفای وی نامشخص است. هرچند اخیرا گزارش‌های غیررسمی در مورد سکونت وی در ژاپن، تایلند و استرالیا منتشر شده است.

وضع مقررات جدید در چین با هدف مهار فعالیت‌های تجاری خانواده مقام‌های ارشد

ناپدید شدن بائو به عنوان تازه‌ترین بخش از داستان مرموز مفقود شدن میلیاردرهای چینی، بار دیگر این فرضیه را در کانون توجه قرار داد که شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای تشدید کنترل بر اقتصاد چین دستور بازداشت، بازجویی و جلب همکاری ثروتمندان چینی فعال در بخش خصوصی این کشور را برای واگذاری بخشی از سهام و دارایی‌ها صادر کرده است.

چنان که پیش‌تر نیز اخباری از تدوین برنامه جدید حزب کمونیست چین برای بازنگری در سیستم نظارت دولت در بخش مالی منتشر شده بود. در قالب این برنامه، تاسیس یک نهاد نظارتی جدید پیش‌بینی شده است.

دولت چین تاکید دارد برخوردهای انجام شده با برخی از ثروتمندترین افراد این کشور، تنها بر اساس دلایل قانونی و تعهد حزب کمونیست برای ریشه‌کن کردن فساد در این کشور بود. اما اقدامات پکن علیه بخش خصوصی پس از دهه‌ها پیگیری سیاست آزادسازی اقتصادی کلید خورده که در عمل چین را به دومین اقتصاد بزرگ جهان بدل کرده است.

گویا از زوایه نگاه رهبران سیاسی این کشور، گشایش‌های اقتصادی به ایجاد گروهی از مولتی میلیاردرها کمک کرده که با اتکا به ثروت هنگفت می‌توانند نیم‌نگاهی به کسب قدرت داشته باشند.

به باور ناظران سیاسی، "شی" در حالی که کنترل بر مراکز سنتی قدرت اقتصادی از جمله صنایع سنگین حفظ کرده، تلاش تازه‌ای را برای تحمیل قدرت دولت بر صنایع پول ساز به ویژه فناوری آغاز کرده که این اقدام به ویژه پس از رخداد اعتراض‌های خیابانی اخیر در چین به ادامه محدودیت‌های کرونایی، اولویت بیشتری هم پیدا کرده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ