کد خبر: ۲۰۹۲۰۸
۰:۰ - ۱۴۰۲/۲/۹

احتمال اعلام آمادگی مشتریان بیشتر برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
وزیر صنعت مطرح کرد:

احتمال اعلام آمادگی مشتریان بیشتر برای واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

وزیر صنعت با اعلام دو دلیل احتمال داد با فراخوان عرضه سهام ایران خودرو و سایپا در سال جاری، مشتریان بیشتری نسبت به سال قبل اعلام آمادگی کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا فاطمی امین در مراسم بزرگترین رویداد مشاوره کسب و کار ویژه صاحبان کسب و کار، کارآفرینان و استارت آپ‌ها گفت: در تابستان ۱۴۰۰ تورم تولیدکنندگان بخش معدن و صنعت ساخت ۱۱۶ و ۸۰ درصد بود که در پاییز ۱۴۰۱ به ۲۵ و ۳۴ درصد کاهش یافت. چند اقدام برای کاهش تورم تولیدکننده آغاز شد که یکی ارائه خدمات کسب و کار است و تلاش شد تامین مواد اولیه شرکت های کوچک و متوسط انجام شود.

وی افزود: باید از محصولات ایرانی در فضای مجازی نیز حمایت شود. پیشنهاد می شود کسب و کارهای ایرانی در بستر و بن‌سازه‌های ایرانی توسعه یابند تا هم از محصول ایرانی حمایت شود و هم بتوان در حوزه حاکمیت فضای مجازی، استقلال داشت. اگر بتوان تامین مواد اولیه را بهبود داد و پایداری تامین را حفظ کرد، دیگر نیاز نیست کل منابع را برای تامین مواد اولیه هزینه و آن را انبار کرد. با توسعه این کار، بخشی از مسائل تامین مالی حل و فصل می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: نکته بعدی تحول در بانک ها است. اقدامی از سال گذشته با بانک مرکزی با عنوان تامین مالی زنجیره بخشی به نام سامانه آزرم  آغاز و طراحی شد که با کمک این سامانه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب سامانه جامع تجارت و تأمین مالی زنجیره‌ای خواهد بود. این سیستم بصورت آزمایشی آغاز بکار کرده و به زودی راه‌اندازی می‌شود تا بسیاری از مشکلات در زمینه تامین مالی شرکت ها حل شود.

فاطمی امین در خصوص واگذاری سهم تودلی خودروسازان توضیح داد: تابستان سال گذشته آگهی فروش سهام ایران‌خودرو و سایپا در روزنامه منتشر شد که یک و دو خریدار برای سهام سایپا و ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرد. هر سه خریدار عملاً یک متقاضی بود و امکان برگزاری مزایده برای یک نفر وجود نداشت و این کار صورت نگرفت. با رشد مناسب تولید خودروسازان طی سال گذشته و کاهش شیب زیان آنها به نظر می رسد با فراخوان عرضه سهام دو خودروساز در سال جاری مشتریان بیشتری اعلام آمادگی کنند.

وی عنوان کرد: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد تولید شرکت‌های صنعتی بورسی در ۵ ماه پایانی سال گذشته بیش از ۸ درصد و این رشد در ۵ سال گذشته بی‌سابقه بود. طبق آمار بانک مرکزی رشد سرمایه‌گذاری در پاییز سال گذشته ۲۸ درصد و از سال ۹۱ به بعد بی‌سابقه بود. عمده رشد تولید در سال گذشته از افزایش تولید شرکت های فعال و بخشی مربوط به فعال شدن شرکت های تعطیل بود. به طوری که ۱۷۰۰ شرکت تعطیل فعالیت را آغاز کردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ