کد خبر: ۲۰۹۴۷۱
۹:۶ - ۱۴۰۲/۲/۱۸

اثر توافق افزایش نرخ شیر خام به ۱۵ هزار تومان بر گرانی تا ۳۰ درصدی لبنیات
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران مطرح کرد:

اثر توافق افزایش نرخ شیر خام به ۱۵ هزار تومان بر گرانی تا ۳۰ درصدی لبنیات

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران با اشاره به توافق بر سر افزایش نرخ شیر خام به هر کیلو ۱۵هزار تومان گفت: در صورت نهایی‌شدن این توافق، قیمت لبنیات تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از همشهری، فرهاد اکبری رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران گفت: جلسات مربوط به اصلاح قیمت شیرخام بین نمایندگان تولیدکنندگان و سازمان حمایت برگزار و بر سر افزایش نرخ به هر کیلوگرم ۱۵هزار تومان توافق حاصل شد. این افزایش نرخ در صورت نهایی‌شدن قیمت لبنیات را تا ۳۰ درصد افزایش خواهد داد.

وی افزود: قیمت پیشنهادی دامداران برای نرخ مصوب جدید، ۱۹۵۰۰ تومان بوده که دولت با وعده حمایت از کاهش هزینه تولید، نهایتا با رقم ۱۵هزار تومانی برای هرکیلو شیر موافقت می‌کند. تأمین نهاده‌های دامی با قیمت سال گذشته، پرداخت بهای شیر بصورت روزانه، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به شرکت های تولیدی دارای کمتر از ۱۰۰رأس و حذف هزینه پشت بارنامه ارسال خوراک دام ازجمله کمک‌هایی است که دولت برای جبران هزینه‌های تولید، متعهد شده است.

اکبری ادامه داد: میزان افزایش قیمت شیر به ازای یک درصد چربی بیشتر، براساس توافق دامداران با کارخانه‌های لبنی خواهد بود و این موضوع می‌تواند قیمت محصولات غیریارانه‌ای را با جهش مواجه کند. قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران در سال گذشته برای هر کیلوگرم شیر خام ۲.۳ درصد چربی ۱۲۸۰۰ تومان بود که به ازای هر یک درصد افزایش یا کاهش درصد چربی، ۱۵۰ تومان اضافه یا کم می‌شد.

تامین نهاده‌های دامی و طیور با نرخ مصوب، وعده ای است که سال گذشته نیز برای کاهش هزینه تولید داده شد اما از ماه‌های پایانی سال گذشته روند واردات نهاده‌های دام و طیور به‌دلیل مشکلات تامین ارز، مختل شد و تداوم این شرایط تا هفته‌های اخیر، هزینه‌های تولید را برای دامداران و مرغداران افزایش داد. اتحادیه مرکزی دامداران پیش‌تر اعلام کرده بود زیان دامداران در تولید شیر به مرز ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده و قیمت مصوب خرید شیرخام از دامداران متناسب با هزینه تمام‌شده تولید نیست.

درصورت تأیید و ابلاغ نرخ مصوب جدید شیرخام از سوی ستاد تنظیم بازار، انتظار می‌رود قیمت محصولات مشمول قیمت‌گذاری شامل شیر نایلونی کم‌چرب ٩٠٠ گرمی، شیر بطری کم‌چرب، پنیر یواف ۴۰۰گرمی و ماست ساده ۵. ۲ کیلوگرمی کم‌چرب، دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یابد و این رشد برای محصولات قیمت‌گذاری آزاد، احتمالا بیش از ۵۰ درصد خواهد بود.

اردیبهشت سال قبل قیمت خرید هر لیتر شیر خام در دامداری از ۶۴۰۰ به ۱۲۸۰۰ تومان افزایش یافت و رشد ۷۰درصدی قیمت تمام اقلام لبنی را به‌دنبال داشت. در ماه‌های پس از آن تاکنون قیمت کالاهای لبنی تغییرات چشمگیری نداشت اما در روزهای اخیر قیمت محصولات برخی شرکت‌های لبنی افزایش ۲ تا ۳ هزار تومانی داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ