کد خبر: ۲۱۰۰۱۸
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۳/۷

تحلیلی از سود و درآمد شرکت های پالایشی، معدنی، فلزی‌، خودرویی و ...
تحلیلگر بازار سرمایه بررسی کرد:

تحلیلی از سود و درآمد شرکت های پالایشی، معدنی، فلزی‌، خودرویی و ...

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به انتشار گزارش عملکرد۵۰۰ شرکت‌ بورسی و فرابورسی، تحلیلی از سود و درآمد صنایع پالایشی، معدنی، فلزی‌، خودرویی، نیروگاهی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کامل ابراهیمیان با اشاره به انتشار گزارش عملکرد سال گذشته 500 شرکت‌ بورسی و فرابورسی به دنیای اقتصاد اعلام کرد: سایر شرکت‌ها با توجه به اینکه گزارش‌های مشمول تلفیق دارند احتمال تا دو هفته آینده گزارش‌ها را منتشر خواهند کرد. مجموع سود و درآمد این 500 شرکت در سال 1401 حدود 671 و 2500 هزار میلیارد تومان بود. درآمد و سود خالص شرکت‌ها در سال گذشته 41 و 25 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت.

تعداد 50 صنعت در بازار وجود دارد که از این تعداد چهار صنعت هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری‌های استانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری اندازه متوسط و کوچک هستند. با عدم در نظر گرفتن شرکت‌های سرمایه‌گذاری حدود 420 شرکت تولیدی و خدماتی وجود دارد که در این بخش گزارش‌ها را منتشر کردند.

این شرکت‌ها سال گذشته 500 هزار میلیارد تومان سود شناسایی کردند و با رشد 22 درصدی نسبت به سال 1400 همراه بودند. به دلیل افزایش هزینه‌ های شرکت‌ها ناشی از تورم، افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌ها، حاشیه سود خالص شرکت‌های تولیدی و خدماتی از 25 به 21 درصد در سال 1401 رسید.

پیشتازی پالایشگاهی ها

در بین صنایع مختلف، صنعت پالایشگاهی با افزایش 84 درصدی در سود خالص جزو صنایع برتر بود. صنعت اوره و متانول نیز با افزایش سود خالص بیش از 40 درصدی همراه اما صنایع معدنی و فلزی‌ها شاهد کاهش سود خالص شرکت‌ها بود. البته برخی از شرکت‌های بزرگ این صنعت هنوز گزارش‌ها را منتشر نکردند که با انتشار گزارش بقیه شرکت‌ها می‌توان ارزیابی بهتری از این صنعت داشت.

علاوه بر این صنعت سنگ آهن نیز به دلیل افت قیمت‌های جهانی با کاهش بیش از 30 درصدی سود خالص مواجه بود. در صنعت فلزات نیز گروه روی با بیش از 120 درصد رشد در سود خالص، عملکرد بسیار مثبتی داشت. صنایع بانک و بیمه نیز عملکرد مثبتی داشتند و سود و حاشیه سود خالص شرکت‌ها رشد داشت.

صنعت خودروسازی و بویژه خودروهای تجاری نیز شاهد افزایش سودآوری بود. البته گزارش‌های خودروسازان سواری هنوز منتشر نشده و با انتشار گزارش‌ های دو شرکت ایران‌ خودرو و سایپا می‌توان ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت عملیاتی شرکت‌های خودروساز داشت.

نیروگاهی‌ها در قعر

صنعت نیروگاهی کماکان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری با افت در سود خالص همراه بوده و حاشیه سود خالص این صنعت نیز بیش از 35 درصد کاهش داشت. با افزایش سود خالص شرکت‌ها نسبت به سال 1400 و چشم‌انداز آتی بازار سرمایه در سال جاری پیش‌بینی می‌شود سود اسمی شرکت‌ها نسبت به سال 1401 کماکان روند صعودی داشته باشد.

با این وجود ریسک قیمت‌گذاری دستوری، افزایش هزینه‌هایی که از محل تحریم‌ها به شرکت‌های صادرات‌محور تحمیل می‌شود و سایر هزینه‌هایی که ناشی از تورم است، باعث شده اگرچه پیش‌بینی رشد سود خالص وجود دارد اما به احتمال زیاد حاشیه سود خالص شرکت‌ها کماکان تحت فشار قیمت‌گذاری دستوری و سایر عواملی که به آنها اشاره شد، باشد.

گزارش عملکرد شرکت‌ها در سال 1401 قابل‌قبول بود. اگرچه نیمه دوم سال قیمت جهانی نفت و مشتقات آن و کامودیتی‌ها کاهش داشت و از سوی دیگر هزینه‌ شرکت‌ها عمدتا ناشی از تورم و حقوق و دستمزد افزایش یافت و هزینه‌های ناشی از نقل‌ و‌ انتقال کالا و صادرات، حاشیه سود شرکت‌ها را کاهش داد اما سود خالص شرکت‌ها روند رو‌به‌رشدی داشت و این افزایش سودآوری منجر به کاهش نسبت P/E آینده‌نگر بازار شد.

عملکرد فراتر از انتظار

بنابراین برآورد می‌شود گزارش‌ها بهتر از انتظار بازار سرمایه باشد و به همین دلیل در دو ماه گذشته روند رو‌به‌رشد در بازار مشاهده شد. از طرفی گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها در اردیبهشت نیز در حال انتشار است که نشان می‌دهد شرکت‌ها از نظر مبلغی با رشد فروش مناسبی همراه بودند. این موضوع نیز می‌تواند محرکی برای بهبود وضعیت آتی بازار و رشد شاخص کل باشد.

ریسکی که از بابت قیمت‌گذاری دستوری و بویژه بحث تثبیت نرخ ارز در رقمی مانند 28.5 هزار تومان به شرکت‌ها تحمیل می‌شود در کنار ریسک‌های مربوط به اعمال قیمت‌گذاری بر محصولات شرکت‌ها در بورس کالا، همچنان از بزرگ‌ترین ریسک‌های تحمیلی بر بازار سرمایه است که این موضوع منجر به عدم‌ قطعیت در بازار سرمایه و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری از طرف سرمایه‌گذاران و بویژه سرمایه‌گذاران خرد می‌شود.

اگر دولت می‌خواهد وضعیت تامین مالی شرکت‌ها و رشد تولید و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولیدی اتفاق بیفتد، باید قیمت‌گذاری دستوری را که بیشتر در بورس کالا و بر درآمدهای ارزی شرکت‌ها اتفاق می‌افتد متوقف کند. همچنین از اجبار شرکت‌ها به عرضه ارزهای صادراتی در قیمت‌هایی کمتر از قیمت واقعی دست بردارد.

چرا که با این وضعیت نمی‌توان انتظار افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه را داشت و امید است این ریسک تعدیل شود. از طرفی تصمیم اخیر مجلس مبنی بر عدم‌ تثبیت نرخ ارز، گام بسیار بزرگ و رو‌به‌جلویی برای جذب سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و کاهش ریسک قیمت‌گذاری دستوری است. هر چند دولت در آخرین اظهارنظر کماکان بر تثبیت نرخ ارز تاکید کرده اما امید است این نامه عملیاتی شود.

با توجه به اینکه فصل مجامع پیش رو است و معمولا در فصل مجامع سرمایه‌گذاران نسبت به اصلاح سبد سهام و حضور در مجامع برای بهره‌مندی از سودهای تقسیمی اقدام می‌کنند، بنابراین انتظار می رود در مجامع شرکت‌ها سود مطلوبی تقسیم شود. انتظار سرمایه‌گذاران از ناشران تسریع در پرداخت سود‌های تقسیمی است که امید است این موضوع نیز از جانب ناشران اعمال شود. تصمیماتی که سازمان بورس در خصوص تسریع در مراحل افزایش سرمایه شرکت‌ها گرفته به ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کمک می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ