کد خبر: ۲۱۰۰۷۱
۰:۰ - ۱۴۰۲/۳/۹

جبراییلی به جای متهم کردن شرکت های پتروشیمی به اطلاعات بیفزاید!
دبیر انجمن صنعت پتروشیمی در واکنش به اتهامات اعلام کرد:

جبراییلی به جای متهم کردن شرکت های پتروشیمی به اطلاعات بیفزاید!

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با انتقاد از اتهام گران کردن و بازنگرداندن ارز و ... پتروشیمی ها، خواستار تحقیق و افزایش اطلاعات رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری در نامه ای به یاسر جبرائیلی رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست های کلی نظام با اشاره به آیه ۱۵ سوره نور با مضمون " چیزی را گفتید که به آن علم نداشت و این گناهی بزرگ نزد خداوند است" اعلام کرد: این بار تخطئه صنعت پتروشیمی و کارکنان و مدیران و تلاشگران این صنعت ارزش آفرین از زبان جنابعالی، جاری و متاسفانه اتهامات را متوجه شرکت‌های پتروشیمی کرد که به هیچ عنوان صحیح نبوده و بر پایه عدم شناخت کافی از ساز و کار حاکم بر تعاملات این شرکت ها با دولت، بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی است.

قصد نقد مفصل مباحث کلی اقتصادی و تئوری های خاص مطرح شده توسط جنابعالی در برنامه تلویزیونی وجود ندارد اما از آنجایی که متاسفانه نقطه‌ نظرات بیان شده در اجرای سیاست های اقتصادی اخیر خودنمایی می کند به عنوان مدیران اجرایی بزرگترین صنعت ارزش آفرین و پر تجربه که دستاورد های اقتصادی ایران در مقام بیان را که در اجرا به منصه ظهور رسانده و نقش بی‌بدیلی در عبور از سخت‌ترین تحریم‌های بین‌المللی داشته، اطلاعاتی در اختیار قرار می گیرد.

۱. اظهار نظر در مورد این فرمایش که هیچ ارتباط معناداری بین نرخ تورم در ایران بر رشد نقدینگی وجود ندارد بر عهده اقتصاددانان و فرهیختگان علم اقتصاد است. چرا که در این مقال اندک غنیمت است که فرصت را برای اختراع مجدد چرخ و بحث در مورد بدیهیات و اصول مسلم اقتصادی صرف نشود. با توجه به جمع بندی هایی که در خصوص نقش شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی ها در افزایش نرخ ارز و تورم داشتید، کاملا قابل درک است که تئوری عدم ارتباط معنادار بین رشد نقدینگی و تورم، مقدمه ای برای متهم کردن شرکت های بزرگ در افزایش نرخ ارز و نهایتا تورم سال های اخیر بود که قطعاً به بیراهه رفته اید. چرا که بیانات در طول برنامه حکایت روشنی از عدم اطلاع کافی از صنعت پتروشیمی و ساز و کار حاکم بر شرکت های آن دارد.

۲. در خصوص ادعای تولید محصولات نیمه خام در صنعت پتروشیمی، لازم است اندکی به بحث نشست. متاسفانه در دیدگاه اقتصادی جنابعالی، تفاوت بین رویکردهای اقتصادی کشورهای صاحب انرژی و کشورهای فاقد انرژی وجود ندارد که با توجه به نوع تخصص آکادمیک، خیلی دور از انتظار نیست.

ایران نظیر عربستان، قطر، کویت، روسیه و ... کشور صاحب ذخایر انرژی است و استراتژی توسعه در ایران باید بر مبنای مزایا و ویژگی های کشور صاحب انرژی تعیین شود. حجم عظیمی از ذخایر هیدروکربوری با منشاء فسیلی وجود دارد که باید با سرعت هرچه بیشتر با هر میزان فراوری ساده و برای توسعه اقتصادی به پول و سرمایه تبدیل شود.

بنابراین استراتژی در این حوزه و بویژه در صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان هیدروکربور ها، باید استراتژی توسعه صادرات باشد. در دهه ۸۰ به درستی هم این استراتژی ها حاکم بود و تولیدات محصولات پتروشیمی بالادستی در انتهای این دهه و در سال ۹۰ به ۵۴ میلیون تومان رسید در حالی که مصرف داخلی کمتر از ۶ میلیون تن بود و این حجم از تولید مازاد بر نیاز داخل صرفاً با اهداف صادراتی و در چارچوب استراتژی توسعه صادرات محقق شد.

بر این اساس نباید در ایرانی که صاحب ذخایر عظیم هیدروکربوری است، توسعه صنعت بالادستی پتروشیمی را به بهانه تولید مواد واسطه‌ای( نیمه خام) و توسعه زنجیره ارزش متوقف کرد و چتر حمایتی را از آن برداشت. هرچند که باید توسعه زنجیره ارزش را با اتخاذ سیاست های صحیح اقتصادی و فراهم کردن بستر های سرمایه گذاری و فضای کسب و کار مناسب رونق داد.

بر خلاف نظر جنابعالی، استراتژی توسعه اقتصادی در حوزه پتروشیمی و فرآورده های نفتی به هیچ عنوان نباید با استراتژی توسعه این صنایع در کشورهای وارد کننده انرژی نظیر کره، ترکیه و غیره مقایسه شود که خطای استراتژیک و بسیار خطرناک است. هرچند که برای توسعه زنجیره ارزش باید با آسیب شناسی دقیق، مشوق‌های لازم طراحی و اجرایی شود اما نباید مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به بهانه نیمه خام بودن حذف و توسعه این صنعت را با کاهش انگیزه های سرمایه گذاری از بین برد. آن هم در شرایطی که کشورهای رقیب حوزه خلیج فارس بیشترین مشوق ها برای جذب سرمایه گذاری های بسیار عظیم در صنعت پتروشیمی را در دستور کار قرار دادند.

۳. در بخشی از صحبت ها به تعیین قیمت های تلگرامی ارز توسط شرکت های بزرگ از جمله شرکت های پتروشیمی اشاره کردید. اگر زحمت کسب اطلاعات مربوط به حوزه ارزش شرکت های پتروشیمی را از منابع رسمی و ذیصلاح نظیر بانک مرکزی متقبل می‌شدید، مطمئناً به نتایج واقعی و منصفانه تری دست می‌یافتید و با تقوای بیشتری مدیران و کارآفرینان صنعت پتروشیمی را قضاوت می کردید.

طی سالیان پس از اجرای سیاست‌های جدید ارزی (۹۷) ، قیمت ارز شرکت های پتروشیمی با هماهنگی بانک مرکزی معادل کمترین نرخ خرید و فروش حواله در سامانه سنا تعیین می‌شد که همواره بسیار کمتر از نرخ های بازار آزاد بود. همین الان نرخ فروش ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی در بازار مبادله ارز و طلا تقریباً معادل ۳۷.۹ هزار تومان برای هر دلار که ۲۶ درصد کمتر از نرخ ارز در بازار آزاد است. علاوه بر این نرخ ارز مبنای محاسبه فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز در تمام این سال ها به همین گونه تعیین می شد. ضمناً تمامی ارز صادراتی شرکت های پتروشیمی نیز در چارچوب سیاست‌های ارزی و به استناد آمار و ارقام و سامانه های رسمی بانک مرکزی به داخل بازگردانده شده است.

در زمانی که گزارش مستند و متقن بانک مرکزی، بازگشت ارز شرکت های پتروشیمی را در چارچوب مقررات ارزی تایید می کند، لطفاً به صراحت بفرمایید با کدام اطلاعات و با چه هدفی در برنامه تلویزیونی جهان آرا اعلام کردید شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی ها با گران کردن ارز اقدام به بازگرداندن ارز نکرده و به تامین مالی قاچاق و خرید ملک در قبرس و کانادا پرداختند.

۴. حال که تا این حد نگران ظلم و ستم شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی ها به این اقتصاد هستید اندکی هم در خصوص قاچاق مواد پتروشیمی خریداری شده از شرکت های پتروشیمی تحقیق کنید. با مبنا قرار گرفتن ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در محاسبه قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، خوب است بدانید در فاصله ۱۰ دی ماه تا ۲۵ فروردین معادل ۱.۳ میلیون تن مواد پلیمری در بورس کالا خریداری شده که این رقم ۳۲ و ۶۳ درصد بیشتر از مدت مشابه قبل و دو سال قبل است.

رشد تولیدات صنایع مصرف کننده مواد پلیمری طی این دو سال چقدر بوده که نیاز به این حجم از مواد اولیه داشتند؟ ارزش صادرات از دست رفته بابت سوداگری ناشی از این نسخه چقدر به اقتصاد زیان وارد کرده است؟ محصولات نهایی تولید شده از مواد پلیمری خریداری شده در بورس کالا با چه نرخ ارزی به دست مردم می‌رسد؟ واردکنندگان کالاهای وارداتی را که با عرض ۳۷ هزار تومانی پتروشیمی ها وارد می کنند با چه قیمتی به مردم می فروشند؟

۵. واقعاً فکر نمی کنید دوره این نوع فرافکنی ها تمام شده و کارکرد را از دست داده است؟ در عصر اطلاعات و ارتباطات که عملکرد صنعت پتروشیمی در خصوص ارز صادراتی، قیمت آن و نحوه بازگشت آن با یک کلیک قابل دستیابی است، تخطئه این صنعت بزرگ آن هم تا این حد عامیانه و با فیگور تحلیلی ولی از نوع زرد در شأن ملت فهیم ایران نیست.

بهتر نیست به جای متهم کردن پتروشیمی و شرکت های بزرگ و گران کردن ارز، اندکی به اطلاعات علمی بیفزایید و روش های افزایش نرخ ارز و تورم را در کشور شناسایی و سعی کنید آنها را مهار کنید. به افسران اقتصادی در سنگر پتروشیمی توهین نکنید. بسیاری از این سرداران بزرگ بیشتر از سن شما در صنعت پتروشیمی سابقه فعالیت و مدیریت دارند. اقتصاد با دستور، توهین و تکلیف اداره نمی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ