کد خبر: ۲۱۴۲۹۴
۰:۱ - ۱۴۰۲/۷/۵

اولین شرکت پروژه فعال در سوخت سبز معرفی شد/ زمان احتمالی بازگشایی نماد

اولین شرکت پروژه فعال در سوخت سبز معرفی شد/ زمان احتمالی بازگشایی نماد

مدیرعامل گسترش سوخت سبز زاگرس ضمن معرفی شرکت از دریافت مجوز صادرات و عرضه در بورس انرژی خبر داد و قیمت هر سهم و زمان احتمالی بازگشایی نماد را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معرفی شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس به عنوان اولین شرکت پروژه محور پذیرش شده در بورس جهت اعلام آخرین برنامه های مالی و عملکردی با حضور سعید جعفری معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو، کیوان شیدانی مدیرعامل شرکت، محمد محمدی نماینده تامین سرمایه امید به عنوان مشاور عرضه و پذیرش و مونا کابلی مدیرعامل کارگزاری فارابی برگزار شد تا این شرکت 500 میلیارد تومانی، آماده پذیره نویسی سهام برای شنبه 8 مهر شود.

نیاز به به ایجاد 25 پالایشگاه سوخت سبز

بر اساس این گزارش، سعید جعفری معاون نوسازی و بهره برداری ایدرو با اشاره به وظیفه صنعتی سازی ایدرو برای رفع نیازهای صنعت و مصرف از 56 سال گذشته ، گفت: شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس به عنوان اولین زیست پالایشگاه، نیاز داخلی برای ورود به حوزه صنعت سبز است. این صنعت بومی سازی شده و قابل تکثیر است.

وی افزود: به ایجاد 25 پالایشگاه سوخت سبز نیاز وجود دارد که اولین پروژه در کرمانشاه ایجاد و پس از پذیره نویسی با فاصله کوتاهی بهره برداری و آماده تولید می شود. دومین پروژه هم در شهر باشت در ابتدای سال 1405 به بهره برداری می رسد. ایدرو متعهد پذیره نویسی و خرید خواهد بود.

کاهش دو مرحله ای مالکیت ایدرو در "شگستر"

کیوان شیدانی مدیرعامل گسترش سوخت سبز زاگرس نیز با بیان اینکه شرکت توسط ایدرو تاسیس شد، اعلام کرد: جایگاه انرژی های فسیلی در خاورمیانه در آینده در خطر دیده شده که در این راستا برخی کشورها در انرژی های تجدید پذیر و سوخت های زیستی در حال سرمایه گذاری هستند. با پذیره نویسی سهام "شگستر" در مرحله اول درصد مالکیت ایدرو به 47 درصد و در مرحله دوم به 33 درصد می رسد. همچنین پس از بهره برداری منافع این طرح از طریق ساز و کار بازار سرمایه به سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی واگذار خواهد شد.

در پالایشگاه ها برای افزایش عدد اکتان بنزین و بهبود کیفیت آن روش های مختلف استفاده می شود. از سال 79 بر اساس مصوبه هیات دولت استفاده از ترکیبات سرب دار برای افزایش عدد اکتان بنزین ممنوع و جایگزین آن MTBE  بود. این ماده هم به دلیل ایجاد مشکلات در محیط زیست و برای دستگاه تنفسی انسان مورد تایید نبود و بایو اتانول سوختی جایگزین شد.

سه کاربرد بایو اتانول

از سال 2000 میلادی روند صعودی در افزایش مصرف بایو اتانول رخ داد. این ماده در مصارف سوختی ، صنعتی و بهداشتی کاربرد دارد. بیش از 80 درصد مصرف بایو اتانول در دنیای امروز در پالایشگاه ها برای افزایش عدد اکتان بنزین استفاده می شود. دو بخش صنعتی و بهداشتی 15 تا 20 درصد بازار را به خود اختصاص داده است.

مصرف سوخت های زیستی در صنعت هوایی

با توسعه و افزایش سطح حمل و نقل در دنیا، کاهش آلودگی و گازهای گلخانه ای صنعت هوایی مورد توجه قرار گرفته است. از سال 2022 به بعد مصرف بایو اتانول رو به رشد بوده و از رشد بازار آن از 38 تا 111 میلیارد دلار در سال 2030 پیش بینی شده است.

برنامه عرضه محصول بایو اتانول در بورس انرژی

با دریافت مجوز از شرکت پالایش و پخش، 5 درصد از سبد سوختی با بیو اتانول ترکیب شود. بصورت میانگین روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که بر این اساس به روزانه 5 میلیون لیتر بایو اتانول نیاز است. ظرفیت تولید زیست پالایشگاه کرمانشاه 200 هزار لیتر در روز است. "شگستر" از بدو تاسیس با شرکت پالایش و پخش مراوده داشته و عرضه محصول بایو اتانول در رینگ داخلی و بین الملل بورس انرژی را در دستور کار دارد.

دریافت مجوز صادرات بایو اتانول

مجوز صادرات بایو اتانول از وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت نیز دریافت شده و بر این مبنا دو تفاهم نامه صادراتی با دو شرکت معتبر بین المللی منعقد شده که متقاضی خرید محصول هستند.

سود خالص 23 میلیون یورویی

ذرت ماده اولیه بایو اتانول بوده که علاوه بر تولید این محصول ، خوراک دام پر پروتئین یا DDGS هم حاصل می شود. هر 2.5 کیلو ذرت یک کیلو اتانول و یک لیتر بایو اتانول می دهد. برای تولید دو محصول اصلی 84 سنت یورو هزینه می شود و در مقابل آن 1.19 سنت یورو درآمد ایجاد می شود. با تولید روزانه 200 هزار بایو اتانول و 200 هزار تن DDGS بالغ بر 23 میلیون یورو سود خالص در سال خواهد داشت.

طرح توسعه ای تولید گاز کربنیک ارگانیک و روغن ذرت

هر زیست پالایشگاه شرکت سوخت سبز زاگرس حدود 4 هزار میلیارد تومان فروش طبق ارقام سال جاری و هزار میلیارد تومان سود برای سال آینده خواهد داشت. علاوه بر این دو محصول، گاز کربنیک ارگانیک و روغن ذرت هم به عنوان طرح های توسعه ای آتی تولید خواهد شد. همچنین علاوه بر ذرت می توان از گندم و جو هم برای تولید اتانول و DDGS استفاده کرد. مصرف سالانه "شگستر" 180 هزار تن ذرت است.

10 سال معافیت مالیاتی

طرح بایو اتانول کرمانشاه 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تجهیزات اصلی کارخانه نصب شده است. زیست پالایشگاه باشت هم 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار گرفته و مشمول 10 سال معافیت مالیاتی هستند. هر کارخانه 66 میلیون لیتر بایو اتانول و 66 هزار تن کنجاله تخمیری تولید خواهد کرد.

طبق ارزش کارشناسی صورت گرفته در اسفند و قیمت گذاری تک تک اجزاء، ارزش روز بازار بالغ بر 2.2 هزار میلیارد تومان و مخارج لازم برای تکمیل طرح کرمانشاه  و باشت با در نظر گرفتن تورم 3.6 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

در پذیره نویسی مرحله اول، سرمایه شرکت از 500 میلیارد به 2.5 هزار میلیارد تومان از محل سلب حق تقدم از ایدرو و صرف سهام بابت احداث کارخانه ها می رسد . در مرحله دوم سرمایه از 2.5 به 4 هزار میلیارد تومان خواهد رسید تا هزینه های مورد نیاز تامین شود.

مبنای قیمت گذاری سهام در مرحله اول بر اساس 80 درصد NAV و در نظر گرفتن ارزش کارشناسی ، مبلغ 1514 ریال تعیین و در مرحله دوم مبنای قیمت گذاری ، نرخ تابلو خواهد بود.

بلافاصله پس از ثبت افزایش سرمایه ظرف چند هفته نماد بازگشایی خواهد شد که به احتمال زیاد طی سال جاری محقق می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ