کد خبر: ۲۲۰۴۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱

عدم افزایش سطح زیر کشت چغندر قند بهاره به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار
وزارت کشاورزی اعلام کرد:

عدم افزایش سطح زیر کشت چغندر قند بهاره به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار

وزارت کشاورزی با اعلام تامین نیاز سالانه ۱.۶ میلیون تن شکر در داخل از عدم افزایش سطح زیر کشت چغندر قند بهاره به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار و به دلیل محدودیت آب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پیمان حصادی مجری طرح گیاهان قندی وزارت کشاورزی با اشاره به ایکه دستیابی به خودکفایی شکر مستلزم کاهش آب مزارع، ارتقای بهره‌وری، افزایش ظرفیت‌های صنعتی به ویژه برای کشت پاییزه چغندر قند، گفت: نیاز سالانه ۲.۲ میلیون تن بوده که ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن از نیشکر و ۹۰۰ هزار تن هم از چغندر قند تولید و مابقی وارد می‌شود.

وی افزود: عدم دخالت در بازار شکر راهکار دیگر پایداری تولید است. چون قیمت‌گذاری دستوری شکر، تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزارت کشاورزی به علت محدودیت آب، برنامه‌ای برای افزایش سطح کشت چغندرقند بهاره ندارد. بنابراین سطح زیر کشت چغندر قند بهاره از ۱۰۰ هزار هکتار فراتر نخواهد رفت اما افزایش عملکرد را در دستور کار قرار دارد. تولید چغندرقند بهاره به ۵۸ تن در هر هکتار رسیده و در چند سال آینده باید به ۸۰ تن در هکتار افزایش یابد.

حصادی ادامه داد: برای توسعه روش‌های نوین آبیاری نیز ۶۵ درصد مزارع چغندرقند زیر پوشش آبیاری کم‌فشار و پرفشار بوده و طبق برنامه در چند سال آینده ۱۰۰ درصد اراضی کشت چغندر به این روش های نوین مجهز خواهند شد. همچنین مزارع نیشکر با آب مصرفی ۲۵ تا ۳۰ هزار متر مکعب در هر هکتار دیگر جایگاهی برای تولید شکر نداشته و از این رو برای کاهش مصرف آب باید آبیاری زیرسطحی در این اراضی توسعه یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ