کد خبر: ۲۲۰۷۶۵
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

سه ریسک موثر بر کمبود نقدینگی بورس + تبعات تصمیمات جزیره‌ای دولت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

سه ریسک موثر بر کمبود نقدینگی بورس + تبعات تصمیمات جزیره‌ای دولت

کارشناس بازار سرمایه با بررسی سه ریسک اثرگذار بر کمبود نقدینگی در بورس، گفت: بازارساز با اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای بر وضعیت غیرتعادلی بازار دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد غفوری با اشاره به افزایش فضای نااطمینانی ناشی از عبور از خط‌ قرمزهای سرمایه‌گذاری بر داد و ستد سهام به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: این وضعیت منجر در حالی به خروج سرمایه خواهد شد که یکی از مهم‌ترین مشکلات بورس، کمبود نقدینگی و عدم ورود پول قدتمند است.

این وضعیت از سه منظر قابل‌ بررسی است. در مقطع کنونی نرخ بهره به عنوان مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر بورس، بر تردیدهای ورود پول می‌افزاید. سهامداران معمولا در مواجهه با تغییر نرخ بهره، دچار استیصال می‌شوند. به همین دلیل این عامل اکنون ریسک‌های ورود پول را تشدید می‌کند. تجربه نشان می‌دهد پول به سمت بازارهایی هدایت می‌شود که از ریسک کمتری برخوردارند. حال اگر نرخ بهره در مسیر رشد قرار گیرد بطور قطع تهدید جدی برای تالار شیشه‌ ای محسوب ‌شود و نرخ امیدواری در این بازار را کاهش می دهد.

افزایش نرخ بهره و تداوم نوسانات مثبت شاخص دلار دست به دست هم خواهند داد تا سرمایه‌گذاران خرد رغبت چندانی برای ورود به بورس نداشته باشند. اگرچه در ادبیات پولی متعارف، افزایش نرخ بهره عاملی برای مهار انتظارات تورمی در نظر گرفته می‌شود اما این ابزار در زمان نامناسب حتی می‌تواند سبب فلج کردن بازارهای مولد همچون بورس شود. این ابزار ممکن است در شرایط فعلی بازارها بر تنور تورم نیز بدمد. بازارسازها و سیاست گذاران اقتصادی با افزایش نرخ گواهی سپرده به 30 درصد در کوتاه‌مدت عملا بورس را وارد تنگنای معاملاتی خواهند کرد.

اگرچه نرخ شکست این اوراق 12 درصد اعلام شده اما باید دید با وجود نرخ تورم، چه میزان از این اوراق استقبال خواهد شد؟ افزایش نرخ بهره به عنوان یکی از ریسک‌های سیستماتیک شناخته می‌شود. به طوری که بر وضعیت بنیادی و عملکرد 9 ماهه مطلوب اغلب صنایع سایه افکنده است. نرخ تورم مهم‌ترین متغیری است که بازار سهام در ادامه مسیر به آن توجه کاملی دارد و تداوم سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی تا زمان رسیدن به اهداف تورمی به ضرر سهام تمام می‌شود.

نوسانات مثبت نرخ ارز به عنوان دومین عامل ریسک‌زا باعث ایجاد ناملایمات بورس خواهد شد اما با توجه به اینکه جنس افزایش قیمت دلار در مقطع کنونی در راستای تنش‌های منطقه‌ای و سیاسی صورت گرفته خروج پول از بورس را سرعت می‌بخشد. بنابراین نوسانات بازارهای رقیب باعث می‌شود بازار سهام وارد چرخه بی‌ثباتی شود.

حرکت در این مسیر نشان می دهد بازار سهام از یکی دیگر از خطوط قرمز سرمایه‌گذاری مبتنی بر جذب سرمایه با حداقل تنش رد شده است. اکنون نرخ دلار صادراتی شرکت‌ها در محدوده 39 تا 40 هزار تومان قرار دارد. اگر نرخ دلار صادراتی روند افزایشی داشته باشد، بازار شاید در وضعیت بهتری از لحاظ سودسازی شرکت‌ها قرار بگیرد اما با توجه به جنس متفاوت کنونی نوسانات مثبت قیمتی دلار، وضعیت بورس مبهم خواهد بود. 

سومین متغیر مهم در وضعیت بازار سهام به نرخ‌های جهانی بازمی‌گردد. با توجه به نتیجه جلسه چهارشنبه شب فدرال رزرو مبتنی بر ثبات نرخ بهره آمریکا و سخنرانی جرمی پاول در خصوص انتظارات مبنی بر کاهش نرخ بهره، پیش‌بینی می‌شد نرخ بهره آمریکا در ماه مارس با کاهش همراه شود اما با انتشار داده‌های قوی از سوی آمریکا، انتظارات بازار به عدم کاهش نرخ بهره تعدیل شد.

پاول در آخرین سخنرانی با اشاره به داده‌های قوی آمریکا از انتظارات بازار در خصوص عدم کاهش نرخ بهره حمایت کرد. این موضوع بطور اخص بر قیمت کامودیتی اثر منفی خواهد گذاشت. پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های صادراتی در بلندمدت با کاهش قیمت جهانی متضرر شوند. مادامی که کاهش نرخ بهره صورت نگیرد وضعیت کامودیتی‌ها به همین منوال خواهد بود.

با توجه به اینکه دو سوم شرکت‌های بورسی دلار محور هستند از قیمت‌های جهانی به‌شدت اثر می‌پذیرند اما علاوه بر ریسک‌های اعلام شده، بازار با ریسک بازارساز نیز دست به گریبان است. با توجه به این موارد، بازارساز با اتخاذ تصمیمات جزیره‌ای بر وضعیت غیرتعادلی بورس دامن می‌زند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ