کد خبر: ۲۲۲۹۴۵
۰:۰ - ۱۴۰۳/۲/۱۹

مهلت سه ماهه شورای رقابت برای بازنگری در تنظیم‌گرهای صنایع بورسی
طبق مصوبه کمیته حمایت از کسب‌ و کار مقرر شد:

مهلت سه ماهه شورای رقابت برای بازنگری در تنظیم‌گرهای صنایع بورسی

کمیته حمایت از کسب‌ و کار مقرر کرد شورای رقابت ظرف سه ماه، اساسنامه‌ پیشنهادی درباره نهادهای تنظیم‌گر صنایع برق، پتروشیمی و بازیافت را بازنگری و برای دولت ارسال کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اعضای کمیته حمایت از کسب‌ و کار در نشست اخیر مقرر کردند، شورای رقابت ظرف سه ماه اساسنامه‌ پیشنهادی درباره نهادهای تنظیم‌گر صنعت برق، پتروشیمی و بازیافت را بازنگری و برای دولت ارسال کند. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی از روند و آثار تشکیل نهادهای مستقل تنظیم‌گر در هر سه بخش مورد نظر، تهیه کند.

بر اساس این گزارش، اساسنامه‌ها طبق درخواست بخش خصوصی و با تأیید شورای رقابت مبنی بر وجود انحصار در سه حوزه پتروشیمی، صنعت برق و بازیافت طی 7 سال تدوین شدند و به دلیل برخی مقاومت‌ها در بدنه دولت همچنان اجرایی نشدند.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور نقش این کمیته در راستای تحقق شعار سال را مؤثر ارزیابی کرد و گفت: ضرورت دارد ساز و کار تولید مورد بازنگری قرار گیرد تا سرمایه‌های خرد و کلان مردم به سمت تولید سوق داده شود. این کمیته بیشترین نقش را در تحقق این امر برعهده دارد.

محمدرضا فاروقی رئیس کمیسیون گمرک اتاق ایران درباره امکان تودیع ضمانت عوارض صادراتی، گفت: در نظر گرفتن این امکان یکی از مطالبات بخش خصوصی بوده که متأسفانه قانون درباره آن سکوت کرده و یکی از تسهیلاتی است که می‌توان برای تقویت صادرات، اجرایی کرد.

دهقان در واکنش به طرح این درخواست و باتوجه به تأیید آن از طرف گمرک و وزارت اقتصاد، گفت: تقاضایی از طرف وزارت‌خانه‌های صنعت، اقتصاد و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تهیه و اجرایی شدن موضوع از این طریق پیگیری می‌شود. در صورت نیاز از ساز و کار قانونی و یا روش دیگری، امکان تودیع ضمانت‌نامه عوارض صادراتی مهیا خواهد شد.

محمد قاسمی رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز درباره لزوم ایجاد نهادهای مستقل تنظیم‌گر در راستای ایجاد محیط رقابتی در بازار، گفت: در حوزه‌های بازیافت، برق و پتروشیمی، دولت به صورت انحصارگونه تمام وجوه فعالیت را در اختیار دارد. شکستن این انحصار ضروری است و باید زمینه تنظیم‌گری توسط نهاد مستقل، بیرون از بدنه دولت مهیا شود.

وی افزود: مصادیق انحصار درباره صنعت برق، پتروشیمی و صنعت بازیافت شفاف و مشخص است. چون قیمت‌گذاری برق، توزیع‌کننده، قانون‌گذار برای این صنعت و … دولت است و با این شرایط، سرمایه‌گذار بخش خصوصی به دلیل عدم توان رقابت ورود نمی‌کند. این در حالی است که مرتب، مصرف در حال افزایش است و در مقابل سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه تولید برق اتفاق نمی‌افتد. تولید به انرژی نیاز دارد.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تشکیل نهاد تنظیم‌گر را ضروری دانست و گفت: نمونه موفق در ایجاد یک نهاد مستقل تنظیم‌گر در بخش مخابرات مشاهده می شود. امروز کمترین دغدغه در این حوزه وجود دارد. چون روند فعالیت‌ها بر اساس رگولاتوری مستقل دنبال می‌شود. اتاق ایران 7 سال روی این موضوع کار و اساسنامه و ترتیب اعضای نهادهای تنظیم‌گر را بطور دقیق تدوین کرده است.

توحید صدرنژاد رئیس اتحادیه بازیافت نیز گفت: صنعت بازیافت به دلیل مدیریت نادرست با 5 درصد ظرفیت کار می‌کند. شورای رقابت پذیرفته انحصار در حوزه فعالیت صنعت برق، پتروشیمی و بازیافت وجود دارد. پس با توجه به این نظر و اساسنامه تهیه شده، می‌توان ظرف مدت کوتاهی مصوبه مجلس را دریافت کرد.

محرابی از کارشناسان فعال در شورای رقابت نیز با بررسی وضعیت صنعت بازیافت، برق و پتروشیمی، گفت: نبود زیرساخت‌های لازم برای ایجاد نهاد مستقل تنظیم‌گر بخشی، موجب شد برای تنظیم‌گری از ابزار دیگری استفاده و به جای آن با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دل شورای رقابت، شکایت‌ها را پیگیری و به سمت رقابتی شدن بازار حرکت شود.

محسن بهرامی ارض اقدس نماینده اتاق ایران در شورای رقابت، گفت: مشکلات ساختاری در بدنه شورا موجب شده روند ایجاد نهادهای تنظیم‌گر متوقف شود. اختلاف‌نظر در تعیین دبیرخانه این نهادهای تنظیم‌گر مانع جدی دیگر است. علت اصلی توقف کار نگرانی بابت از بین رفتن برخی اختیارات دولتی است.

محمدباقر الفت معاون قوه قضائیه با اشاره به مصوبه شورای رقابت مبنی بر وجود فضای انحصاری، گفت: انحصار مانع توسعه است پس باید با آن مقابله کرد. دستگاه متولی تولید برق به تداوم این انحصار علاقه دارد اما توان تأمین نیاز جامعه و بخش تولید را ندارد. پس باید به شورای رقابت کمک کرد تا مصوبه را اجرایی کند.

وی افزود: برای تحقق شعار سال و تأکید رهبری بر جهش تولید به برق بیشتر نیاز است در حالی که متولی تولید برق نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد. پس باید از مصوبه شورای رقابت حمایت و راهکار اجرای آن را پیدا کرد. اگر رقابت شکل بگیرد، سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد و با تولید برق بیشتر، نیاز شرکت های صنعتی به انرژی، تأمین می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام



 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ