کد خبر: ۲۲۳۸۰۵
۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۳/۲۴

۳۳ درصد از ۲۲ میلیون خودرو ایرانی فرسوده اند/سهم ۸۵ درصدی معاملات کارکرده

۳۳ درصد از ۲۲ میلیون خودرو ایرانی فرسوده اند/سهم ۸۵ درصدی معاملات کارکرده

۳۳ درصد از حدود ۲۲ میلیون خودرو سواری در حال تردد ایران، فرسوده بوده و حدود ۸۵ درصد معاملات هم مربوط به خودروهای کارکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی دماوندی کناری پژوهشگر صنعت خودرو، اعلام کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ میلیون خودرو سواری در حال تردد بودند که ۷.۱۹ میلیون دستگاه تولید داخل، دو میلیون مونتاژی و ۷۰۰ هزار دستگاه وارداتی بودند. با این حال میزان خودروهای در حال تردد روند نزولی دارد که برخلاف روند جهانی و رشد جمعیت است.

شاید مهمترین علت این است که ورودی محدود شده و ظرفیت تولید کاهش یافته است. از سوی دیگر ترکیب خودروها براساس برند هم به شدت محدود و تنها سه برند دارای سهم یک میلیونی هستند. به طوریکه حدود ۸ میلیون دستگاه مربوط به سایپا و خانواده پراید، حدود ۷ میلیون پژو و ۴ میلیون بقیه مربوط به سایر محصولات ایران‌خودرو است.

۱۰ درصد خودروهای در حال تردد دارای عمر بیش از ۲۰ سال ، ۲۲ درصد بین ۱۵ تا ۲۰ سال، ۲۵ درصد بین ۱۰ تا ۱۵ سال و حدود ۵۷ درصد خودروها نیز بالای ۱۰ سال هستند که به معنای مصرف زیاد سوخت و آلایندگی بیشتر، ایمنی کمتر و هزینه نگهداری بالاتر است.

۱۳ درصد خودروها کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرد هستند و تقریبا به نوعی صفر کیلومتر به حساب می‌آیند. ۲۸ درصد بین ۱۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر  و ۲۴ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کار کرده‌اند و حدود ۳۳ درصد خودروها با کارکرد بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر، فرسوده هستند. قیمت ارزان‌ترین خودروهای وارداتی هم ۱.۳ میلیارد اما متوسط قیمت معاملات خودرو ۳۶۰ میلیون تومان است.

با توجه به قدرت خرید پایین مردم، بازار خودرو مملو از محصولات فرسوده شده و سالی حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون معامله ثبت می شود که شامل ۱۵ درصد خودرو صفر و حدود ۸۵ درصد خودروهای کارکرده است.

صنعت خودرو به دلایل اقتصادی دچار چالش است و هیچ چیز در آن مقیاس پذیر نیست. گرانی خودرو و قطعات و کاهش درآمد خانواده باعث شده تا خانوار نتوانند از خودرو نگهداری کنند. بنابراین با هر تصادف با مشکل مواجه می شوند و عموما تعمیر نمی کنند.

بنابراین سیاست گذاری صنعت خودرو با توجه به چالش‌های متعدد از جمله تقاضا و زیان انباشته، قیمت‌گذاری دستوری، محدودیت‌های ارزی و... نیاز به بازنگری جدی دارد. سیاستگذار باید فکری برای قیمت‌گذاری دستوری و راهبری شرکت‌های خودروساز کند. چرا که با راهبری فعلی جز افزایش زیان انباشته و فرسودگی بیشتر خودروهای در حال تردد رخ نخواهد داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ