کد خبر: ۴۴۲۷۱
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸

آیا ترامپ برای مقابه با برنامه موشکی ایران بانک های چینی را تحریم می‌کند؟

آیا ترامپ برای مقابه با برنامه موشکی ایران بانک های چینی را تحریم می‌کند؟

فوربس نوشت: ترامپ گفته در مواجهه با ایران هیچ گزینه ای را از روی میز بر نمی دارد. شاید اولین گزینه برای مقابله با ایران، تحریم موسسات مالی چینی ای باشد که مبادلات تجاری مرتبط با برنامه موشکی ایران را تسهیل می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فوربس، روز جمعه خزانه داری آمریکا اشخاص و شرکت هایی از 3 شبکه را بابت «تامین فن آوری و یا تجهیزات برای حمایت از برنامه موشکی بالستیک ایران» هدف تحریم قرار داد.

این اقدامات تا حدی واکنش به آزمایش موشکی بالستیک تهران است که روز 29 ژانویه انجام شد.

یکی از این 3 شبکه، به ریاست عبدالله اصغرزاده، تاجر ایرانی است که در آن اشخاص و شرکت های چینی عضویت دارند.

سی ان ان گزارش داده دولت ترامپ در حال برنامه ریزی حداقل یک دور دیگر از تحریم ها علیه ایران است. این اقدامات ممکن است شامل بانک های چینی باشد. قطع ارتباط موسسات مالی چینی با نظام مالی بین المللی بازارهای جهانی را شوکه خواهد کرد، اما این اقدامات تاثیر چندانی نخواهد داشت.

به گفته خزانه داری آمریکا، اصغرزاده از سال 2013 با 3 «دلال مستقر در چین» به نام های ریچارد یو، جک کین و کارول ژو در ارتباط بوده است. یو با شرکت کوسیلینگ بیزنس تریدینگ کمپانی که خدمات مالی به اصغرزاده ارائه می دهد همکاری دارد. کین از شرکت نینگبو نیو سنتاری برای ارسال کالا به ایران استفاده می کند.

تحریم های وضع شده بر این 3 تبعه و 2 شرکت چینی ابتدا توسط دولت اوباما اعمال شده بود و تازگی ندارند. اما 2 مشکل اساسی در مورد این اقدامات دولت آمریکا وجود دارد که موجب می شود این تحریم ها تاثیر چندانی بر شرکت های چینی نداشته باشد.

اولا اینکه تحریم های اخیر همانند تحریم های قبلی بر اشخاص و شرکت های کوچک و کمتر شناخته شده اعمال شده است. اشخاص و شرکت های غیرمهم چینی چند دهه است که در حال فروش تجهیزات، کالاها و فن آوری های مورد استفاده در برنامه موشکی و هسته ای به ایران هستند.

مشکل دوم این است که دولت اوباما مانند دولت بوش علیرغم اطلاع از فعالیت های غیرقانونی بانک های چینی، تمایل چندانی به تحریم موسسات مالی چینی نداشت. برای مثال، هر دوی شرکت هایی که این هفته تحریم شدند از بانک های چینی استفاده می کرده اند. بر اساس گزارش سی ان ان: «یک مقام آمریکایی گفته که افرادی که روز جمعه تحریم شدند دارای رابط هایی در سیستم مالی آمریکا بوده اند.»

افراد و شرکت هایی که در 26 سپتامبر در فهرست تحریم ها قرار گرفتند نیز همینطور عمل می کردند. در آن مقطع، اداره کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا ما ژیائوهونگ، 3 نفر از همکاران و شرکت وی (داندونگ هونگژیانگ) را بابت روابطی که با کره شمالی داشت تحریم کرد.

در بیانیه خزانه داری آمریکا هیچ توضیحی در این باره داده نشده بود، اما جاشوا استانتون، کارشناس کره ای امور تحریم ها در این باره گفت که تنها دلیل این تحریم ها، کمک این شرکت به موسسه بانکی کوانگسون کره برای پولشویی بوده است.

علاوه بر این، در همان روز، وزارت دادگستری آمریکا اتهاماتی را در زمینه پول شویی علیه 4 شخص حقیقی و همچنین شرکت هونگژیانگ مطرح ساخت. وزارت دادگستری آمریکا همچنین یک دعوای حقوقی برای مصادره اموال 25 حساب در بانک های چینی آغاز کرد.

واشنگتن هیچگونه اقدامات تنبیهی علیه بانک های مذکور در نظر نگرفته است. همانطور که وال استریت در گزارشی می نویسد، کوتاهی دولت اوباما در تحریم بانک های چینی، این سیگنال را ارسال کرده که آنها «مصون از هرگونه تعرض» هستند.

روز پنجشنبه ترامپ در ارتباط با ایران گفت که در مواجهه با این کشور هیچ گزینه ای را از روی میز بر نمی دارد. شاید اولین گزینه روی میز ترامپ برای مقابله با ایران، تحریم موسسات مالی چینی ای باشد که مبادلات تجاری مرتبط با برنامه موشکی ایران را تسهیل می کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ