کد خبر: ۴۴۵۱۶
۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷

مقایسه NAV شرکتهای سرمایه گذاری معدنی، پتروشیمی و دارویی در سه جدول
از سوی یک کارگزاری بررسی شد:

مقایسه NAV شرکتهای سرمایه گذاری معدنی، پتروشیمی و دارویی در سه جدول

خالص ارزش دارایی های ۴ شرکت سرمایه گذاری معدنی، ۵ شرکت پتروشیمی و ۶ دارویی توسط یک کارگزاری و در سه جدول بررسی و مقایسه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی بهبود نسبی سهام شرکت های معدنی، پتروشیمی و دارویی، کارگزاری بانک توسعه صادرات، گزارشی از مقایسه خالص ارزش دارایی های شرکت های سرمایه گذاری این 3 صنعت منتشر کرده است.

این شرکت ها شامل 4 شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، امید، سپه و توسعه معادن روی ، 5 شرکت پتروشیمی پارسان، تاپیکو، سرمایه گذاری غدیر، پترول و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی به همراه 6 شرکت دارویی برکت، تیپیکو، سرمایه گذاری البرز، گروه دارویی سبحان ، داروپخش و سرمایه گذاری اعتلا البرز هستند.

ارزش خالص دارایی های 4 شرکت سرمایه گذاری معدنی

توضیحات

1. درمحاسبات تمامی سهام از آخرین گزارش فعالیت ماهانه و آخرین صورتهای مالی ارائه شده شرکتها استفاده شده است.

2. در ارزشگذاری پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات به غیر از شرکت کک طبس که ارزش آن  با استفاده از eps اعلام شده برآورد شده است برای باقی شرکتها بهای تمام شده مبنای ارزشگذاری قرار گرفته است.

3. در ارزشگذاری پرتفوی غیر بورسی شرکت توسعه معادن روی از eps  برآوردی شرکت های سرمایه گذاری اندیشه محوران، بازرگانی توسعه روی زنگان و مهندسی و تحقیقاتی فلزات برای  ارزشگذاری استفاده شده است در حالیکه برای باقی شرکتها بهای تمام شده مبنای ارزشگذاری قرار گرفته است.

4. در ارزشگذاری پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری امید، ازNAV شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع معدنی امید برای برآورد ارزش شرکت استفاده شده است.  ارزش گذاری سرمایه گذاری ساختمان بر اساس بهای تمام شده بوده و از  EPS اعلامی دیگر شرکتها برای برآورد ارزش استفاده شده است.

5. این شرکت در گزارش هیئت مدیره سال 94 خود اعلام کرده که شش دانگ زمین از اراضی قریه کلارک واقع در لواسان با کاربری باغ مسکونی به مساحت 46.590 مترمربع در مالکیت شرکت است . با توجه به بهای تمام شده 21 میلیارد تومانی این زمینها برای شرکت، بهای تمام شده هر متر مربع آن در حدود 500 هزارتومان به دست می آید با توجه به چندین برابر بودن حال حاضر قیمتها در آن منطقه درصورت فروش آنها ارزش افزوده زیادی نصیب شرکت میگردد. ارزش خالص دارایی های محاسبه شده در بالا بدون در نظر گرفتن این زمینهاست و در صورتیکه زمینها را در نظر بگیریم با افزایش هر 500 هزار تومان در قیمت هر مترمربع 4 تومان به ارزش خالص دارایی های شرکت اضافه میگردد.


ارزش خالص دارایی های 5 شرکت پتروشیمی

توضیحات:

1. در محاسبات از آخرین صورتهای مالی شرکتها استفاده شده است.

2. به غیر از وپترو که آخرین صورت وضعیت ارائه شده شرکت مربوط به مرداد ماه 95 بود در محاسبات باقی شرکتها از صورت وضعیت پرتفوی دی ماه استفاده شده است.

3. پارسان در مجمع عمومی عادی خود در پایان دی ماه 25 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورتهای مالی منتهی به آذرماه کسر شده است.

4.وپترو در مجمع عمومی عادی خود در پایان مرداد ماه 7 تومان سود تقسیم کرده که این مقدار از حقوق صاحبان سهام مربوط به صورتهای مالی منتهی به اردیبهشت ماه کسر شده است.

5. شرکت سرمایه گذاری غدیر سرمایه خود را از 4600 میلیارد تومان به 7200 میلیارد تومان رسانده که 875 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده سهامداران بوده و آخرین صورتهای مالی ارائه شده مربوط به قبل از افزایش سرمایه شرکت است لذا این مقدار به حقوق صاحبان سهام اضافه شده است.

6. در ارزشگذاری پرتفوی غیر بورسی تاپیکو با توجه به اینکه عمده سهم پرتفوی غیر بورسی را ستاره خلیج فارس تشکیل می دهد و تاپیکو مالک 49 درصد از سهام این شرکت است باتوجه به ظرفیت شرکت و سود دهی در سالهای آینده و تنزیل جریانهای نقد حاصل از بهره برداری آن، ارزش روز آن 12 هزار میلیارد برآورد می گردد که سهم تاپیکو از این قسمت 6500 میلیارد تومان است.

در صورتی که برای ستاره خلیج فارس ارزش افزوده ای در نظر نگیریم NAV تاپیکو 203 تومان به دست می آید و در حال حاضر سهام در محدوده 92 درصد NAV خود معامله میگردد.

ارزش خالص دارایی های 6 شرکت  سرمایه گذاری دارویی

توضیحات:

1.در کلیه محاسبات از آخرین گزارش فعالیت ماهانه و آخرین صورتهای مالی ارئه شده شرکتها استفاده شده است.

2. شرکت گروه دارویی البرز افزایش سرمایه برابر 50 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده داشته که این مقدار در آخرین صورتهای مالی منظور نشده بنابراین در محاسبات صورت گرفته این مبلغ به حقوق صاحبان سهام اضافه می گردد و با تعداد سهام جدید در نظر گرفته می شود. در محاسبات پرتفوی غیر بورسی شرکت ارزش روز برابر بهای تمام شده در نظر گرفته شده است.

3. شرکت گروه دارویی سبحان افزایش سرمایه برابر 37 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده داشته که این مقدار در آخرین صورتهای مالی منظور نشده بنابراین در محاسبات صورت گرفته این مبلغ به حقوق صاحبان سهام اضافه می گردد و با تعداد سهام جدید در نظر گرفته می شود. در محاسبات پرتفوی غیر بورسی شرکت ارزش روز برابر بهای تمام شده در نظر گرفته شده است.

4.در برآورد ارزش روز پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری دارویی تأمین و همچنین شرکت دارو پخش از eps اعلامی شرکتها برای ارزشگذاری آنها استفاده شده است.

5. در برآورد ارزش روز پرتفوی غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز از بهای تمام شده برای ارزشگذاری آنها استفاده شده است.

6. ارزش خالص دارایی های برآورد شده برای شرکت گروه دارویی برکت بدون احتساب ارزش افزوده پرتفوی غیر بورسی می باشد در صورتی که برآورد کارشناسی شرکت در اطلاعیه عرضه مبنای محاسبات قرار گیرد ارزش خالص داراییها به   251 تومان افزایش می یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ