شرط سودآوری شرکت ها و ثبات در بازار سرمایه/دولت اولویت را اعلام کند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علیرضا عسگری مارانی به مهر گفت: بازار سرمایه طی سال جاری با رشد شاخص و افزایش حجم معاملات رو به رو بوده که این موضوع نشان از جذب نقدینگی به سمت این بازار دارد، بازاری که می تواند کلید حل مشکلات اقتصادی دولت به شمار آید به نحوی که تلاش می‌کند تا نقدینگی های سرگردان و خارج شده از سایر بازارهای موازی را به سمت خود جذب کند البته این جذب نقدینگی راهکارهایی دارد که باید به آن عمل شود.

وی درخصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و رشد آن افزود: رشد بازار سرمایه از یک قانون تبعیت می‌کند که این قانون، عرضه و تقاضا است، آنچه به عنوان نوسان در بازار سرمایه دیده می شود تنها به یک دلیل است و آن هم به ابهام در قیمت گذاری ها و سایر متغیرهای کلان اقتصادی مربوط است.اگر در شاخص های کلان اقتصادی شفافیت داشته باشیم، بازار سرمایه می تواند رشد کند و توسعه یابد. بسیاری از این متغیرها همچون نرخ ارز هنوز مبهم است و این ابهام به بازار سرمایه هم رسیده به گونه ای که نوساناتی را در این بازار شاهد هستیم.

این پیشکسوت بازار سرمایه ادامه داد: اگر بخواهیم توجه به سمت بازار سرمایه بیشتر شود و نقدینگی به سمت این بازار برود باید عوامل تاثیر گذار بر آن را مورد بررسی قرار دهیم و دولت نیز باید اولویت ها را در خصوص بازار سرمایه اعلام کند اما دولت هنوز اعلام نکرده بازار سرمایه در چه اولویتی قرار دارد، اگر بنا به گفته های مسئولین، بازار سرمایه جزو اولویت های نخست قرار دارد، باید این موضوع  را در سیاست ها و سایر بسته های تشویقی نشان دهد.

عسگری مارانی گفت: ابزارهای زیادی در بازار سرمایه از جمله بازار سهام و بورس کالا وجود دارد که می تواند موجب جذب نقدینگی به سمت این بازار شود، اگر ابزارهای مالی را مورد استفاده قرار دهیم و به توسعه آن ها اقدام کنیم، هیجان بازار می خوابد و شاهد جذب نقدینگی های سرگردان خواهیم بود. نقدینگی هایی که با هدف توسعه بازار خواهد بود و نه صرفا نوسان گیری.

وی تاکید کرد: دولت باید از دستوری کردن قیمت ها و اجبار در قیمت گذاری دوری کند، در این صورت است که شرکت ها برای سودآوری و توسعه تلاش می کنند، پس از آن، شاهد ثبات در بازار سرمایه به دلیل ثبات در سودآوری و دوری از ابهام قیمت گذاری بنگاه های تولیدی خواهیم بود و در نهایت نقدینگی ها به سمت این بازار جذب می شود.

انتهای پیام