جزئیات و نتایج مثبت طرح جامع نظام مالیاتی ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، کامل تقوی‌نژاد درباره طرح نظام مالیاتی که مراحل پایانی را طی می کند ، گفت: تحول عظیمی در سیستم مالیات‌ستانی به وقوع پیوسته و سیستم مدرن باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه مودیان شده است. علاوه بر این با کاهش ارتباط بین مودی و ممیز مالیاتی بستر تبانی و سوءاستفاده به حداقل رسیده است. در این طرح یک بانک جامع اطلاعاتی ایجاد شده که با تکیه بر آن احتمال شناسایی فرار مالیاتی افزایش یافته طوری طی یک سال اخیر ۲۲ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده رقمی که معادل یک‌پنجم درآمدهای نفتی در بودجه سال ۹۷ است. یکی از راه‌های اصلی شناسایی این حجم از فرار مالیاتی دسترسی این طرح به تراکنش‌های مشکوک بانکی مودیان است.           

وی افزود: اهداف کلان اقتصادی اجرای این طرح که افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی، حذف معافیت‌های غیرضروری، شناسایی مودیان جدید مالیاتی و تسریع در فرآیند تشخیص و وصول مالیات است و می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیات مالیاتی از طریق مکانیزه کردن عملیات و بهینه‌سازی فرآیندها هم اشاره کرد. البته اجرای این طرح افزایش رضایت صاحبان منافع را هم به دنبال خواهد داشت. این رضایت از طریق بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات به‌منظور تسهیل تعامل با سازمان و تکریم مودیان و برقراری عدالت مالیاتی فراهم‌شده است که آثار آن را طی سال‌های گذشته مشاهده کرده‌اید و اجرای این طرح تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی داشته و بخش زیادی از این اهداف محقق شده است.               

این مقام مسئول نخستین منفعت عمومی این طرح را شفافیت اقتصادی و افزایش آگاهی عمومی از چگونگی ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و پیگیری فرآیندهای رسیدگی به پرونده‌های مالیات دانست و گفت: با اجرای این طرح امکان ارائه اظهارنامه‌ها، پرداخت و دیگر خدمات مالیاتی برای آحاد مردم به‌صورت الکترونیکی فراهم شده که به‌تبع آن مسافرت‌های درون‌شهری و هزینه‌های متحمل بر مردم بسیار کاهش یافته است.

تقوی نژاد یکی دیگر از آثار مثبت اجرای این طرح برای مردم را کاهش ارتباطات بین مودیان و ممیزان مالیاتی و به‌تبع آن کاهش احتمال هرگونه تبانی و سوءاستفاده احتمالی از مودیان اعلام کرده و توضیح داد: قطعا این کار موجب رضایت و اعتماد هر چه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: با استفاده از این سامانه خدمات مالیاتی به‌صورت الکترونیکی به مودیان ارائه می‌شود، دید یکپارچه نسبت به عملکرد مودیان ایجاد می‌شود، شناسایی، ردیابی، ثبت‌نام و مدیریت روابط با مودیان به سهولت انجام می‌شود، اطلاعات موردنیاز از دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط گردآوری، تجمیع و در اختیار نظام مالیاتی قرار می‌گیرد، مودیان پر ریسک جهت حسابرسی مالیاتی به‌صورت سیستمی انتخاب می‌شوند و تمامی فرآیندهای مالیاتی مدیریت و اجرا می‌شوند.          

این مقام مسئول ادامه داد: استراتژی سازمان کاهش میزان بارگذاری اظهارنامه‌ها در سامانه‌های تک منبعی و افزایش میزان بارگذاری در سامانه یکپارچه مالیاتی است. در سال جاری ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های مالیاتی به‌صورت الکترونیکی دریافت شد. ضمن اینکه مطابق برنامه‌ریزی درسال جاری ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های عملکرد ۱۳۹۶ در سامانه سنیم مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.           

تقوی نژاد اعلام کرد: اطلاعات، اساس کار بانک اطلاعات مودیان است. در این راستا ۴۰ دستگاه اولویت‌بندی شده و در حال ارسال اطلاعات اقلام و بسته‌های اطلاعاتی درخواستی به سازمان هستند. گمرک، سازمان ثبت‌احوال به‌منظور استعلام کد ملی، سازمان ثبت شرکت‌ها، شرکت پست برای اخذ اطلاعات بانک کدپستی، بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان بورس، مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، ثبت‌اسناد و املاک، شهرداری تهران، اتاق اصناف، وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداری، دانشگاه‌های علوم پزشکی، نیروی انتظامی، سازمان نظام پزشکی، نظام‌مهندسی، کانون وکلا و مرکز آمار از جمله این دستگاه‌ها هستند. تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی سازمان جمع‌آوری‌شده است.             

وی توضیح داد: اکثر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نسبت به ارسال اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات مودیان اقدام کرده‌اند. اخیرا و به‌منظور تسریع و تسهیل در امر حسابرسی تراکنش‌های مشکوک بانکی و زمینه‌سازی جهت نظارت بر عملکرد و وظایف محوله واحدهای عملیاتی، تراکنش‌های بانکی اشخاص در قالب بسته‌های اطلاعات آنالیز شده با فرمت استاندارد و تجمیع شده و با قابلیت اخذ گزارش‌های متنوع تهیه و به ادارات‌کل ارسال می‌شود.

تقوی نژاد گفت: این اقدام موجب می‌شود تا زمان رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش و حقوق حقه دولت با سهولت بیشتری به حیطه وصول آمده و سوءاستفاده‌های احتمالی نیز کاهش یابد.

انتهای پیام