اظهارات مهم روحانی درباره مذاکره میان سران ایران و ۱+۵ / لزوم اعلام رسمی ترامپ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی در سخنرانی مهم امروز جلسه هیات دولت درباره برجام اظهار داشت: می خواستند این طور جا بیندازند که ایران سخت گیری می کند و اهل صلح نیست. خیلی از سران 5+1 را دیدیم و اعلام کردیم اماده  مذاکره هستیم. همه تماس ها بر این مبنا بود که 1+5 دوباره احیا شود.

وی افزود: خیلی ها تلاش کردند تا مذاکرات بین سران ایران و 1+5 انجام شود. یکی از رهبران می گفت همه جمع شدیم و این بهترین فرصت تاریخی است. طرحی را که فرانسه آماده کرده بود و به یک معنا می توانست قابل قبول باشد که ایران دنبال سلاح هسته ای نباشد و آمریکا هم کل تحریم ها را کنار بگذارد تا فروش نفت انجام شود. اصولی که فرانسه مطرح کرد و بعد با ایران مطرح کردند که اصل این خبر درست است.

این مقام مسئول ادامه داد: برای بار دوم رئیس جمهور فرانسه  طرح را مطرح کرد که گفتیم عبارت ها مشکل دارد و باید تغییر کند. وزرای خارجه بنشینند و تغییر دهند. باید ترامپ بگوید راه تحریم را ادامه نمی دهم . همان 24 ساعت که اوج تحولات سیاسی بود،آمریکا از تحریم مجدد صحبت کرد. اگر حداقل اعتماد را حاصل می کردم که نتیجه این مذاکرات به نفع ملت ایران است با آنها مذاکره می کردیم. برای هرگونه فداکاری که منجر به رفاه مردم شود، آماده ام. در نیویورک با حل مسئله فاصله داشتیم چراکه برای ما منافع ملی مهم است.

روحانی گفت: راه تمام و مسیر بسته نشده است، بازهم اروپا و دیگران در حال تلاش هستند. هر زمان که حقوق و کرامت ملت ایران مورد توجه قرار گیرد و حاضر شوند به عزت ملت توجه کنند، راه  بسته نیست. با کاهش شرایط تورمی، شرایط اقتصادی رو به بهبود است. تورم یک ماه گذشته نیم درصد بوده و نقطه به نقطه برای تولید کننده 12 واحد درصد کاهش پیدا  کرده که این باعث شده دنیا سراغ ایران بیاید .

وی اضافه کرد: قبول داریم که مسئله باید حل و فصل شود، چارچوب کلی اصول اروپا را قبول داریم.به دنبال سلاح نیستیم و دنبال امنیت منطقه هستیم. آنها هم تحریم ها را بردارند. از رئیس جمهور فرانسه تشکر می کنم اما کسی که مانع شد کاخ سفید بود و پاریس، توکیو و ایران مقصر نبودند، کسی که باید رسما اعلام کند تحریم ها را رفع می کند. ایران گول پیام خصوصی را نخورد.

روحانی گفت:  بازهم مسیر را ادامه می دهیم، همه به این نتیجه رسیدند خروج آمریکا از برجام اشتباه بود. اگر منطقه را می خواهند با ایران باید حرف بزنند، انزوای ایران ناممکن است و راه برای پیروزی ادامه مسیر است.

انتهای پیام