توضیح همتی درباره عملیات بازار باز به عنوان ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی طی یادداشتی اینستاگرامی اعلام کرد: روز گذشته همزمان با پنجاه و نهمین مجمع عمومی بانک مرکزی، سامانه معاملاتی عملیات بازار باز رونمایی و بر اساس وعده ای که در ابتدای حضور در بانک مرکزی داده بودم، ساز و کار جدید سیاستگذاری پولی رسماً رونمایی شد.

عملیات بازار باز بنا به تعریف متداول آن خرید و فروش اوراق قرضه یا بدهی دولت و به ویژه اوراق بدهی کوتاه مدت از قبیل اسناد خزانه با بانکها و موسسات اعتباری است. بطور معمول امروز بانک های مرکزی عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق را برای دستیابی به اهداف اقتصاد کلان یعنی کنترل تورم و ثبات رشد اقتصادی انجام می دهند و برای آنکه قادر باشند نرخ تورم و سطح تولید را در جهت مطلوب و مورد نظر تحت تاثیر قرار دهند، احتیاج به واسطه هدف میانی دارند که امکان کنترل قابل توجه آن را داشته باشند.

متغیری که امروز بانک های مرکزی به عنوان واسطه و هدف میانی برای دستیابی به تورم و تولید مطلوب از آن استفاده می کنند، نرخ سود بازار بین بانکی است. بانک مرکزی نیز از این پس و به تدریج با خرید و فروش اوراق اسلامی منتشره از طرف خزانه دولت این ابزار مهم سیاست‌گذاری پولی را بکار خواهد گرفت.

انتهای پیام