دلایل حضور ۳ نوع صندوق در عرضه های اولیه و سهم ویژه صندوق سهامی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان دو عرضه اولیه امروز و مربوط به 13 و 20 درصد از سهام تامین سرمایه ملت وصنعتی دوده فام، صندوق های سرمایه گذاری هم برای نخستین بار می توانند اقدام به خرید 200 و 6 میلیون سهم از 910 و 34 میلیون سهم قابل عرضه "تملت و شصدف" کنند که چندین برابر سهمیه 500 و 60 هر کد حقیقی و حقوقی است .

براساس این گزارش، در این میان بررسی های بورس پرس نشان می دهد دلایل این تصمیم مسئولان بورس و فرابورس و فراهم کردن امکان حضور صندوق های سرمایه گذاری در عرضه های اولیه این بوده و هست تا از این طریق ، اولا" مردم به حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه تشویق شوند. دوما" ابزار مهم صندوق سرمایه گذاری تقویت شود . سوما" در برابر توصیه به حضور سرمایه گذاران ناآشنا به خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری در عمل هم اقدامی انجام تا مشارکت مردم در صندوق ها بیشتر شود .

چهارما" با افزایش درصد عرضه های اولیه قبلی از 10 به 13 تا 20 و 25 درصد ، سهام شناور آزاد شرکت های تازه وارد ، افزایش و مقدمه ایی برای رعایت حداقل درصد سهام شناور آزاد 20 و 25 درصد شرکت های بورسی و فرابورسی در آینده شود.

همچنین سهم صندوق های سرمایه گذاری در سهام ، بیشتر از دو صندوق دیگر (با درآمد ثابت و مختلط ) بوده و حداکثر ضریب تخصیص صندوق به ازای هر دارنده واحد صندوق برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، مختلط و با درآمد ثابت به ترتیب 37، 11 و 2 درصد تعیین شده است.

بنابراین در میان 147 صندوق سرمایه گذاری و شامل سه گروه 60 صندوق سرمایه گذاری در سهام ، 70 و 17 صندوق سرمایه گذاری بادرآمد ثابت و مختلط ، صندوق های سرمایه گذاری می توانند بیشتر از دو صندوق دیگر ، اقدام به خرید کنند.

این تصمیم نیز ناشی از این است که صندوق های سرمایه گذاری در سهام از جنس بازار سرمایه بوده اما صندوق های با درآمد ثابت و مختلط که اکثرا" در اندازه های بوده ، عمدتا" در بازار پول فعال هستند و تخصیص سهام عرضه اولیه اثر چندانی در خالص ارزش دارایی ها (NAV) ندارد.

با این اوصاف انتظار می رود با تخصیص چندین برابری سهام عرضه اولیه به صندوق های سرمایه گذاری مخصوصا" صندوق های سهامی ، ضمن حضور بیشتر سرمایه ها ، امکان مشارکت سرمایه گذاران تازه وارد آن هم با توجه به محدودیت یک ماهه بین درخواست کد معاملاتی تا آزمون و دریافت نهایی کد بورسی ، فراهم شود . 

انتهای پیام