سهم جالب دولت احمدی نژاد از عملکرد ۱۸ ساله خصوصی سازی در ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، روزنامه شرق با انتشار گزارشی با عنوان "چکش 150‌‌هزار میلیاردی" اعلام کرد: از ابتدای دهه 80‌ تا پایان اردیبهشت‌ سال جاری از میان هزار و 900 شرکت در فهرست واگذاری ها، چکش قیمت هزار شرکت و بنگاه به‌ صدا درآمده و در کف قیمت به فروش رفته است.

فقط در دو‌ماه ابتدایی سال جاری 2.9 درصد کل حجم واگذاری ها ، محقق شده و در این میان طی 18 سال و دو ماهی که از عمر سازمان خصوصی‌سازی می‌گذرد، ارزش مجموع سهام و دارایی های واگذارشده حدود 156 هزارو 300 میلیارد تومان است.  ‌

بر اساس این گزارش،ارزش کل تحقق این دارایی تا حدی نشان‌دهنده انتقاد وارده بر جریان خصوصی‌سازی در کارنامه اقتصاد ایران است. اینکه بنگاه‌ها و دارایی‌های عمومی ارزان فروخته شد. گزارش عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد در دو ماه سال جاری چهارهزارو 525 میلیارد تومان از محل عرضه سهام یا دارایی به عموم متقاضیان درآمد به ‌دست آمده است.

در پنج سال ابتدایی دهه 80، هیچ سالی سازمان خصوصی‌سازی نتوانسته سهم درآمدی بیشتر از 2.2 درصد از کل ارزش واگذاری‌های دو دهه اخیر داشته باشد اما طی دو ماه ابتدایی سال جاری با عرضه سهام در بورس توانسته درآمدی برابر با کل درآمد حاصل از واگذاری‌ها در سال 95 برای خزانه به همراه آورد.

مستندات سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد از 156 هزار میلیارد‌ تومانی مجموع ارزش واگذاری سهام و دارایی‌ها 55.2 درصد از منابع حاصل از فروش به درآمد عمومی اختصاص یافته و مابقی صرف پرداخت بدهی به طلبکاران دولت شده و 17 درصد نیز به انتقال مستقیم سهام یا دارایی بابت سهام عدالت اختصاص پیدا کرده است.

بیشترین ارزش واگذاری سهام و دارایی بنگاه‌ها مربوط به سال 88 و 92 یعنی آغاز به‌ کار دولت دهم ( احمدی نژاد ) و سال پایانی همان دولت بود. مجموع ارزش واگذاری سهام و دارایی‌ها در سال 88، 16 درصد ارزش کل واگذاری‌ها در این 19 سال بوده و در سال 92 هم این عدد به 28 درصد می‌رسد. یعنی 28 درصد از حجم واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال 92 به خزانه واریز شده است.

در سال 98 بخشی از درآمد حاصل از واگذاری‌ها باید صرف واریز به حساب 108 موضوع تسویه بدهی کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد می‌شد اما 26 میلیارد تومان مربوط به این ردیف از خزانه دریافت می‌شود و با آن واگذاری ماشین‌سازی تبریز را فسخ می‌کنند. پس از ماجرای قاچاق ارزی قربانعلی فرخزاد، قرارداد مربوط به خریدار قبلی فسخ شد.

طبق آمار سازمان خصوصی‌سازی اگر در سال‌های گذشته بخشی از منابع حاصل از واگذاری‌ها صرف پرداخت بدهی دولت به طلبکاران مانند پیمانکاران و سازمان تأمین اجتماعی می‌شد در دو‌ماهه ابتدایی سال جاری کل حجم چهارهزار‌و 500 میلیارد‌تومانی حاصل از عرضه سهام بنگاه‌های عمومی به درآمد دولت اختصاص پیدا کرده و ردیف اختصاص منابع حاصل از فروش به ذی‌نفعان (طلبکاران دولت) خالی است.

انتهای پیام