نقش انجمن مالی اسلامی در شناخت ابزارهای نوین بازار سرمایه + برنامه های آتی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل در ششمین مجمع سالانه انجمن مالی اسلامی با بیان اینکه بازار سرمایه مرهون تلاش کمیته فقهی در تعریف ابزارهای مالی، طراحی مقررات اجرایی و نظارت های بعد از اجرا است، گفت: ابزارهای اسلامی به دلیل انعطاف فقه شیعی بسیار کاربردی هستند. ابزار های تامین مالی متفاوت از جمله اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا و بورس انرژی به دفعات استفاده و تامین مالی های بزرگی به واسطه آنها انجام شده که از جمله آن می توان به تامین مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که مجوز آن از سوی هیات پذیرش بورس انرژی برای دولت صادر شد تا بنگاه ها بتوانند با محوریت محصول و کالا از بازار سرمایه تامین مالی کنند.

وی اوراق اجاره سهام را ابزار بی نظیری برای تامین مالی هلدینگ ها و بنگاه های بزرگ خواند و افزود: اوراق اجاره سهام نیز از دیگر ابزارهای تامین مالی اسلامی است که می تواند بسیار کارا باشد. فرهنگ استفاده از ابزارهای اسلامی در ایران جا نیفتاده و به نظر می رسد جامعه مالی و سرمایه گذاری از کمیته فقهی عقب تر است چراکه از ابزارهای متنوع طراحی شده استفاده نمی کند. ابزارهایی که به سادگی و سرعت بالا، تامین مالی را ممکن می سازند.

این مقام مسئول ادامه داد: از آنجایی که ابزارهای اسلامی تامین مالی، بسیار منعطف هستند و می توان از آنها استفاده های چند وجهی داشت، ابزار هایی که محصول کمیته فقهی هستند به دلیل همین خصیصه مورد استفاده سهامداران عمده قرار می گیرد. در اوایل دهه نود، اوراق فروش تبعی طی یک هفته هزار میلیارد تومان برای شرکت ها تامین مالی فراهم کرد که نشان دهنده انعطاف، اطمینان بخشی و راحتی ابزارهای اسلامی است.

قالیباف اصل اضافه کرد: یکی دیگر از موفقیت های بازار سرمایه، ابزار صکوک است که در بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که حتی بانک مرکزی می تواند برای انجام سیاست های پولی و عملیات بازار باز از آن استفاده کند. این ابزار می تواند منجر به کشف نرخ سود اوراق صکوک شود و مرهون زحماتی است که کمیته فقهی از سال ۸۵ تاکنون کشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی، ابزار اسلامی متعدد و متنوعی داریم، عنوان کرد: این دستاورد مدیون پویایی و انعطاف فقه شیعه است به نظر می رسد دلیل عمده عدم رونق این ابزار، فقدان ساختارهای لازم در سیستم مالی است. در بازار سرمایه خلاقیت و نوآوری زیاد است و راهکارهای متعددی برای کمک به سهامداران وجود دارد. در ساختار سهامداری برای شرکت هایی که به دلیل کم بودن گروه سهامدار، توان عرضه نداشتند سهام ممتاز تعریف شد به این ترتیب، سهامدار این امکان را دارد که سهام را عرضه کند.

قالیباف اصل به مصوبه اخیر سازمان بورس تحت عنوان صندوق تامین مالی اشاره کرد و گفت: با استفاده از صندوق تامین مالی اگر سهامدار عمده نتواند سهام را در بازار بفروشد، بخشی از آن را در صندوق قرار می دهد و سهام ممتاز را نگه داشته و یونیت های عادی را در بازار می فروشد اکنون. بازار سرمایه ابزار مناسب را برای تامین مالی بنگاه ها و هلدینگ های اقتصادی دارد و ضروری است در این زمینه فرهنگ سازی شود تا مدیران بنگاه های اقتصادی با ظرفیت ابزارهای تامین مالی آشنا شوند در این زمینه انجمن مالی اسلامی می تواند نقش موثری را ایفا کند.

تلاش انجمن مالی اسلامی برای کسب مرجعیت علمی

علی صالح آبادی رئیس انجمن مالی اسلامی هم با ارائه عملکرد انجمن در سال 98 گفت: سال گذشته تفاهم نامه همکاری بین انجمن با سازمان بورس و به منظور برگزاری دوره مدیریت سبد برای فارغ التحصیلان DBA و تفاهم نامه ای با سیویلیکا برای انتشار و نمایه سازی مقالات برتر همایش های مالی سالانه انجمن به امضا رسید. همچنین تفاهم نامه ای با دانشگاه الزهرا به منظور توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی و همکاری های متقابل بین دو مجموعه و در راستای ارتقا سطح علمی انجمن مالی اسلامی، تفاهم نامه ای با انجمن مالی اسلامی قزاقستان امضا شد.

وی برگزاری ماهانه هیات مدیره و برپایی نشست های تخصصی با موضوعات اقتصادی روز را از دیگر فعالیت های انجمن مالی اسلامی برشمرد و افزود: در سه سال اول تشکیل انجمن در بین انجمن های تازه تاسیس رتبه اول و در دو سال بعدی در بین همه انجمن ها رتبه  A را بدست آوردیم. اقداماتی که در حوزه اطلاع رسانی در حوزه مالی اسلامی انجام می شود قابل توجه است. سایت انجمن روزانه بیش از ده هزار بازدید کننده دارد و از نظر رتبه بندی جزو سایت های پربیننده محسوب می شود. اخبار حوزه مالی اسلامی، مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی و جلسات کمیته فقهی سازمان بورس و محتوای درس خارج فقه که در قم برگزار می شود بعد از هر جلسه در سایت بارگزاری شده و در اختیار اساتید و دانشجویان و محققین اقتصادی قرار می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از برنامه های جدی برگزاری نشست ها و همایش های داخلی است که ماهانه برپا می شود این نشست ها مسائل مالی اسلامی، بازار سرمایه، رمز ارزها و سایر موضوعات حوزه مالی اسلامی را پوشش می دهدنشست های مشترکی نیز با نهادهای پژوهشی از جمله پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و خانه سرمایه طلاب قم  برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بوده است.

صالح آبادی به برگزاری پنجمین همایش مالی اسلامی در آذر سال 98 با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها اشاره و عنوان کرد: نشست نقش اوراق گام در تامین مالی و رونق تولید و نشست ارائه مقالات در این همایش برگزار شد و چهارمین جایزه مالی اسلامی، سومین جایزه پژوهش برتر و دومین جایزه کتاب برتر مالی اسلامی اهدا شد. در این همایش 52 مقاله ارائه شد که از این میان 18 مقاله مورد تایید قرار گرفت و در کتاب مقالات برتر همایش به چاب می رسند.

وی تصریح کرد: سال گذشته در حوزه بین المللی سومین سمینار آنلاین با موضوع ظهور فین تک های اسلامی، عصر جدیدی از واسطه گری مالی در خرداد 98 با ارائه پروفسور یوسف دینج از دانشگاه صباح الدین زعیم ترکیه و از مدیران بانک برکت ترکیه و چهارمین سمینار آنلاین با موضوع فین تک و قراردادهای هوشمند فرصتی جدید در دنیای مالی اسلامی با ارائه پروفسور محمد اکرم لالدین مدیر اجرایی موسسه بین المللی مطالعات فقهی مالی اسلامی مالزی  ISRA برگزار شد. پنجمین سمینار آنلاین نیز با موضوع فرصت ها و چالش های پیش روی مالی اسلامی در مناطق فاقد قوانین مالی اسلامی با ارائه عباس جلیل مدیر عامل گروه سرمایه گذاری امانه  مالزی برگزار شد. انجمن مالی اسلامی در برگزاری یازدهمین دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی ICM در خرداد 98 نیز مشارکت داشت و یکی از پنل های این سمینار مختص انجمن مالی اسلامی بود.دوره آموزشی بین المللی آشنایی با مالی اسلامی در ایران در شهریور 98 با همکاری و سفارش فرابورس با هدف آشنایی کارشناسان بازارهای مالی از بورس های یازده کشور مختلف با سیستم بازار سرمایه اسلامی ایران برگزار شد.

رئیس انجمن مالی اسلامی درخصوص برنامه های آتی انجمن گفت: برگزاری نشست های تخصصی، برگزاری ششمین همایش مالی اسلامی، اخذ مجوز انتشارات انجمن مالی اسلامی، مشارکت در انتشار دو فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مالی اسلامی و نیز درخواست برای صدور مجوز انتشار دو فصلنامه علوم مالی اسلامی از وزارت علوم، برگزاری دوره های DBA، ارائه خدمات علمی و پژوهشی به نهادهای ذیربط به ویژه بانک مرکزی و برگزاری دوره های آموزشی سفارشی نهادها و موسسات و اجرایی شدن برنامه های مدون کمیته های تخصصی انجمن را در دستور کار دارد.

فرصت مناسب دولت برای بهره برداری از ظرفیت بازار سرمایه

غلامحسین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مجمع بر لزوم بهره بردای به هنگام از ظرفیت های بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم زمان از دست برود باید توسعه سرمایه شرکت های موجود و ورود شرکت های جدید به کارزار پروژه های نیمه تمام و جدید در دستور کار باشد این راه بهترین مسیر برای تامین مالی دولت غیر از مالیات است.

وی افزود: موجودیت انجمن مالی اسلامی پیرو راه اندازی کمیته فقهی بازار سرمایه در سال 85 بوده و امروز که 14 سال از آغاز فعالیت این کمیته می گذرد توانستیم صندوق ها و ابزارهای مالی و روش های تامین مالی منطبق با فقه شیعه و تا حد زیادی منطبق بر پنج مذهب اسلامی طراحی کنیم. خروجی مطالعات انجام شده در این زمینه نیازهای بازار سرمایه را کاملا پوشش داده و حتی جلوتر از نیازهای بازار حرکت می کند و تنها منحصر به بازار سرمایه نشده و نیازهای بانک مرکزی و دولت را نیز برطرف ساخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ظرفیت ابزارهای مالی اسلامی ادامه داد: دولت از اوراق مشارکت و مرابحه، سلف و از همه مهمتر اسناد خرانه برای تامین مالی بودجه استفاده کرده و بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه برای بودجه سال جاری در نظر گرفته است و بنا دارد بر اساس مصوبه تکمیلی سران سه قوه به این مبلغ اضافه کنند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: امروز ابزارهایی داریم وجه شرعی آن محرز است و از طرفی برای تامین مالی دولت و مدیریت نقدینگی از سوی بانک مرکزی نیز کاربرد دارد. در همین راستا سه نوع ابزار در شورای فقهی بانک مرکزی برای اعمال سیاست های بازار باز طراحی شد که از برکات کمیته فقهی بازار سرمایه است. فعالیت های انجمن مالی اسلامی باعث گسترش فرهنگ بازار سرمایه اسلامی بوده و مدیران اقتصادی با محتوای علمی، مالی و فقهی بازار سرمایه آشنا شده و مهارت های لازم را برای حضور تاثیرگذار در فضای اقتصادی پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: امروز دولت هر مقدار که می خواهد می تواند دارایی ها را واگذار کند و عامه مردم نیز از این موضوع استقبال کرده اند چون حس می کنند ارزش سرمایه آنها نه تنها حفظ می شود بلکه رشد نیز می کند. به این ترتیب منابع قابل توجهی از بازار پول به سمت بازار سرمایه حرکت کرده بنابراین اگر این فرصت بصورت کارشناسی مدیریت نشود و منجر به توسعه سرمایه شرکت های بورسی نشود، سقوط وحشتناکی را تجربه خواهیم کرد.

به گفته مصباحی مقدم، مهم اقدام به هنگام است و نباید بگذاریم زمان از دست برود. باید توسعه سرمایه شرکت های موجود و ورود شرکت های جدید به کارزار پروژه های نیمه تمام و جدید در دستور کار باشد  این راه بهترین مسیر برای تامین مالی دولت غیر از مالیات است.در خلا درآمدهای نفتی جدا از توجه به حوزه مالیات ستانی و توسعه پایه های مالیاتی، ضروری است که به تامین مالی از بازار سرمایه توجه ویژه شود خوشبختانه اقداماتی در این زمینه انجام شده ولی باید سرعت و دامنه این اقدام افزایش پیدا کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام