برنامه بانک بزرگ بورسی برای انتشار اوراق گواهی قطعه سازان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طی نشستی با حضور نمایندگان شرکت های تامین کننده ورق، فولاد و آلومینیوم ساپکو و نمایندگان انجمن قطعه سازی، کاربرد اوراق گواهی اعتبار مولد برای بهره برداری در صنعت قطعه سازی به عاملیت بانک تجارت مورد ارزیابی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، این طرح که از بهمن 97 به دستور بانک مرکزی به اجرا درآمده، ابزار جدید تامین مالی نظام بانکی بوده که به منظور حمایت از زنجیره تامین و تولید و تامین سرمایه در گردش شرکت ها در بخش تولید و به عنوان واسطه ای میان فروشندگان و خریداران طراحی شده است.

این اوراق با نام و به‌صورت الکترونیکی بوده که کوپن سودی ندارد و حداقل و حداکثرسر رسید آن بین یک تا نه ماه بوده و پس از گذشت یک ششم از بازه زمانی آنها، قابل معامله در بازار بورس خواهند بود.

به گفته نمایندگان بانک تجارت، اوراق گام شباهت زیادی با اعتبار اسنادی داخلی دارد با این تفاوت که قابلیت انتقال متعدد و خرید و فروش در بورس برای آن تعریف شده است.

بر اساس اهداف بانک مرکزی، رفع تعهد بین فروشندگان و خریداران از اهداف اصلی انتشار این اوراق گواهی بوده که کارمزد صدور سالانه آن در صورت ارائه وثیقه نقدی 0.5 درصد، وثیقه شبه نقد یک درصد، وثیقه ملکی ارزنده 1.5 درصد و سایر وثایق تا سقف دو درصد برای خریدار اولیه خواهد بود.

در این طرح، ظرفیت سنجی شرکتها بر اساس سقف اعتباری خریدار معادل 70درصد فروش سال آخر پس از کسر مانده تسهیلات مرتبط با تامین مالی سرمایه در گردش آن و تعهدات ناشی از اوراق قبلی خریدار انجام می شود. همچنین در صورت ایفای دوبار تعهد متوالی، این سقف اعتباری تا 10درصد افزایش خواهد یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام