طرح جدید فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار گرفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب و استفادۀ مجدد از پساب‌های شهری و پیشگیری از سرریز پساب‌های شهری که آلودگی‌ های زیست‌ محیطی و رودخانۀ زاینده‌رود را در پی داشت، پروژۀ احداث شبکۀ جمع‌آوری و انتقال پساب شهرستان زرین‌شهر پس از اتمام عملیات احداث و آماده‌سازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

علیرضا استکی مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: با توجه به مشکلات خشکسالی و کم‌آبی رودخانۀ زاینده‌رود و در راستای تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه، انجام مطالعات تعیین منابع پایدار آب و برطرف کردن مشکلات آب شرکت به لحاظ کمّی و کیفی در دستور کار ناحیۀ انرژی و سیالات قرار گرفت. به همین منظور قراردادی با شرکت آب و فاضلاب اصفهان با موضوع خرید پساب‌های مبارکه و لنجان منعقد شد تا طی حدود سی سال حدود 500 میلیون مترمکعب پساب به فولاد مبارکه تحویل شود. این اقدام علاوه بر تأمین بخشی از آب موردنیاز فولاد مبارکه، کمک شایانی به رفع آلودگی‌های محیط زیستی شهرهای اطراف خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این پساب‌ها پس از جمع‌آوری در چهار تصفیه‌خانۀ شهرهای زرین‌شهر، مبارکه، صفائیه و ورنامخواست تصفیۀ اولیه شده و سپس به تصفیه‌خانۀ آب فولاد مبارکه (PU13) انتقال داده می‌شوند، افزود: انتقال پساب‌های مبارکه، صفائیه و ورنامخواست از سال 97 شروع شد و در حال حاضر نیز احداث ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب زرین‌شهر به پایان رسیده و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه نیز میسر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های شهری و استفاده از آنها در چرخۀ صنعت، کمک شایانی به بهینه‌سازی محیط‌زیست و تأمین آب موردنیاز فولاد مبارکه و درنهایت کاهش برداشت آب خام از رودخانه خواهد کرد. این پروژه در مساحتی حدود 1500 مترمربع و با هزینه‌ای بالغ‌بر 25 میلیارد تومان احداث شده است. در ساخت این ایستگاه پمپاژ از حداکثر توان شرکت‌های داخلی به‌عنوان سازندگان تجهیزات از جمله پمپ، کابل، تابلو برق، جرثقیل و ... استفاده شده است.

استکی عنوان کرد: این پروژه تمامی مراحل پیش راه‌اندازی و آزمایش های مربوط به خط را طی کرده و در حال بهره‌برداری و انتقال پساب‌های این شهر به فولاد مبارکه است ضمن اینکه با راه‌اندازی این پروژه امکان ارسال کامل پساب‌های مبارکه و لنجان نیز میسر شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام