زنجیره ابزارهای مالی کالاهای کشاورزی تکمیل شد/ افزایش نقد شوندگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حامد سلطانی نژاد در مراسم افتتاح معاملات صندوق‌های کشاورزی و گواهی سپرده خرما در بورس کالا از تکمیل زنجیره ابزارهای مالی برای معاملات این حوزه خبر داد و گفت: این صندوق ها با ۱۰۰ میلیارد تومان منابع آغاز بکار کردند که مورد استقبال واقع شدند. بطوری که کل واحد‌های نخستین صندوق بفروش رفت و صندوق دیگر در حال پذیره نویسی است.

وی افزود: صندوق‌های کالایی کشاورزی بازارگردان دارند و با راه اندازی آنها نقد شوندگی محصولات افزایش می‌یابد. در بورس کالا بازار‌های مختلفی از جمله مشتقه، مالی و فیزیکی وجود دارد که محصولات کشاورزی عرضه می‌شود. وقتی ابزار مالی مانند گواهی سپرده کشاورزی وارد بازار سرمایه می‌شود محصول راحت تر به فروش می‌رود.

این مقام مسئول ادامه داد: پشتوانه گواهی سپرده اوراق بهادار، کالای موجود در انبار است و با استفاده از این ابزار، طرح حمایتی خرید محصولات کشاورزی را انجام دادیم که موجب صرفه جویی در منابع مالی دولت شد.

سلطانی نژاد گفت: از سال ۹۵ تاکنون روند معاملات محصولات کشاورزی در بورس رو به رشد بود. بطور مثال معاملات زعفران در ۹ ماهه سال جاری ۶۲ تن بوده است. ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه انبار محصولات کشاورزی ایجاد شده و تاکنون ۱۰۰ انبار در بورس کالا پذیرفته شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام