نظرات دژپسند درباره بورس بعد از وعده ماه قبل/ پاسخ به نگرانی سهامداران و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد دژپسند 27 بهمن اعلام کرده بود طبق قرار با رئیس جدید سازمان بورس ، فقط وی به عنوان سخنگوی شورای عالی بورس و رئیس ، درباره بازار سرمایه اظهار نظر می کند اما در اقدامی تازه ، نکاتی در مورد بازار به ایلنا مطرح کرد و در مورد برداشت غلط از تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی، اتفاقاتی که مانع از ادامه رونق بورس شد ، علت اختلاف 180 درصدی تامین مالی دو ساله و سهام عدالت ، توضیحاتی داد که در نوع خود جالب بود .

سهم اندک درآمدهای نفتی از بودجه ۵۲۵ هزار میلیارد تومانی

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران در گذشته و وابستگی به نفت و نقش تامین مالی اعلام کرد: در مقاطعی کاهش وابستگی کل بودجه و در مقاطعی هم کاهش وابستگی بودجه جاری و اعتبار هزینه‌ای از نفت مطرح شد. هرچند که سال‌ها این موضوع بودجه‌ بدون نفت مطرح بود اما به واسطه تحریم‌های ۹۱ و ۹۲ و همچنین اعمال تحریم‌های جدی‌تر بعد از سال ۹۷، بودجه غیرنفتی شکل عملیاتی گرفت . به‌ طوری که در ۱۱ ماه سال جاری درآمد حاصل از فروش نفت بسیار کم‌تر از مقدار مشابه در سال گذشته و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

از ۵۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه در ۱۱ ماه ، سهم اندکی به درآمدهای نفتی اختصاص داشت که نشان می‌دهد نقش نفت در بودجه تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته‌ است. بانک ها بنا به مشکلات متعدد هرچند توانسته اند در تامین مالی‌ اقتصاد ایفای نقش مناسبی داشته‌ باشد اما قدرت تامین مالی گسترده و متناسب با رشد اقتصادی ۸ درصدی را ندارد.

در برنامه‌ اعلامی برای وزارت اقتصاد، استفاده از بازار سرمایه به عنوان کریدور اساسی در تامین مالی اقتصاد عنوان شد که البته اجرای آن نیاز به الزاماتی داشت که اولین و دومین شرط لازم آن باور بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بود که این بازار سرمایه چه نقش و جایگاهی می‌تواند در اقتصاد ایفاد کند.

برداشت غلط از تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و اتفاقاتی که مانع از ادامه رونق بورس شد !

از اواسط سال گذشته مسیر رشد بازار سرمایه تغییر کرد و در سال جاری تا مرداد، ادامه ‌یافت اما بنا بر دلایلی از مرداد، افت‌ و خیزها در بورس شروع و این بازار دچار ناپایداری‌هایی شد که دلایل مختلفی و عوامل زیادی داشته و دارد. براساس اقبال مردم از بورس، برنامه ریزی‌هایی انجام شد تا از طریق عرضه‌های مناسب در قالب سهام شناور و عرضه‌های اولیه و افزایش سرمایه و ارتقای بازار بدهی و انتشار انواع اوراق، تقاضای رو به رشد تامین شود و پایداری بورس هم آسیب نبیند اما اتفاقاتی به بازارسرمایه آسیب رساند.

در سال جاری ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد اما باید به صراحت گفت برخی به غلط این موضوع را منعکس کردند که دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بورس تامین مالی کرده که هرگز چنین چیزی درست نیست. این تجهیز مالی از طریق بازار بدهی و بازار سهام برای همه بخش های دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها صورت پذیرفت.

از سوی دیگر وقتی در بازار سهام از افزایش سرمایه صحبت می‌ شود بلافاصله اذهان را به سمت تجدید ارزیابی‌ها هدایت می‌کنند که از این محل نمی‌توان تامین مالی جدید انجام داد اما مگر افزایش سرمایه فقط از طریق تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد؟ خوشبختانه افزایش سرمایه از سایر روش ها هم تسهیل شد تا افزایش سرمایه ها غیر از تجدید ارزیابی‌ها باشند.

در بازار بدهی هم ، متاسفانه اذهان را به غلط به سمتی هدایت می‌کنند که فقط دولت اوراق فروخته که چنین چیزی هم درست نیست .چرا که هم دولت هم نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها و هم بخش خصوصی اوراق فروختند که اتفاقا این یکی از افتخارات است که بخش خصوصی توانست از بازار بدهی به خوبی استفاده کند. چنانکه در برخی از موارد، طی فقط سه ساعت ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق توسط بخش خصوصی عرضه شد که البته از این موارد کم نبود.

ظرفیت طلایی بورس و تامین ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده

یکی از مهمترین کارکردهای اصلی بازار همین موارد محسوب می‌شود و که از آن به عنوان ظرفیت طلایی بازار سرمایه یاد می شود . یعنی بازار به واسطه این قابلیت‌هایی ، مورد اقبال قرار گرفته و دیگر نقش و جایگاه آن در اقتصاد ایران قابل کتمان نیست و نقش نهادی و پایدار خواهد داشت که در سال های آینده هم استمرار دارد و باید جایگاه مطلوبی هم برای بنگاه‌ها و هم اشخاص حقیقی که قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، داشته‌ باشد.

درباره تامین مالی ۱۴۰۰ هزار میلیاردتومان در سال آینده هم اولا این رقم و برنامه برآورد بوده و رقم بزرگی هم نیست و دوما" با شناخت از قابلیت‌های بازار سرمایه ، امید است از روش های عرضه اولیه، پذیره نویسی، افزایش سرمایه غیر از تجدید ارزیابی، افزایش سهام شناور آزاد ، بازار بدهی برای دولت، بنگاه‌ها، شهرداری و بخش خصوصی تامین شود .

همچنین در حالی شرکت های زیادی در صف عرضه اولیه هستند که شرایطی فراهم خواهد شد تا عرضه‌های اولیه با خنثی کردن عوامل ناپایداری بورس مستمر شود.

علت اختلاف 180 درصدی تامین مالی دو ساله و پاسخ به نگرانی سهامداران

درباره علت اختلاف تامین مالی ۵۰۰ هزار میلیاردتومانی سال جاری و ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده که موجب هراس برخی  سهامداران هم شده باید گفت بودجه ۱۱ ماه سال جاری با مجموع عمرانی، سرمایه‌ای، مالی و هزینه‌ها و منابع مصارف، شامل ۵۲۵ هزار میلیارد تومان و با احتساب مالیات، اوراق، خصوصی‌ سازی، درآمدهای نفتی، بهره مالکانه و سایر درآمدهای دولت بود که البته تمام این‌ موارد متعلق به دولت نیست.

تامین مالی سال جاری دولت از بازار سهام بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که آن هم در ماه های ابتدایی سال و هنگام رونق قابل توجه بازار ، انجام شد. دولت در بازار سرمایه دارایی فروخت و کلا" از تمام روش‌ها در بازار سهام ۳۰ هزار میلیارد تومان حاصل کرد اما چرا اینگونه برداشت‌ها تقویت شد؟ 

این موضوع به دلیل ورود غیرحرفه‌ای‌ها و سیاسی کردن موضوع و ناقص منتقل کردن صحبت‌ها این اتفاقات افتاد.وگرنه همه می‌دانند دولت تلاش می‌کند که کسری بودجه از بانک مرکزی هم تامین نشود. آن وقت چطور عده‌ای مدعی شدند که دولت خواسته‌ کسری بودجه را از جیب مردم تامین کند؟

تکذیب حضور دولتی‌ها در هیات مدیره شرکت های سهام عدالت

در سال جاری اتفاق بسیار مهمی در انتقال مدیریت سهام عدالت رخ داد . در این جریان، ۴۰ درصد سهامداران روش مدیریت مستقیم و ۶۰ درصد هم روش غیر مستقیم و مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کردند.

ادعای استفاده برخی از هیات مدیره‌های مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت از مدیران دولتی ، کذب محض است. یکی از دستورات مجامع انتخاب هیات مدیره شرکت‌های استانی این بود که این افراد از بین سهامداران، نامزد کاندید طبق شرایط سازمان بورس تایید شوند. بنابراین دولت هیچ دخالتی در این روند ندارد و مرجع تایید صلاحیت نامزدها هم فقط سازمان بورس است.

البته بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، برگزاری مجامع فوق العاده نوبت دوم انتخابات هیأت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به زمان دیگری موکول شده که با توجه به انتخابات ۳۰ میلیون نفری به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام