مقایسه بازدهی۵۳۰ درصدی بورس با رقبای سنتی / خوش بین به آینده بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد عشقی نژاد درباره شرایط فعلی بازار سهام که با ادامه ریزش قیمت ها ، افت شاخص ، نگرانی سهامداران از آینده و افزایش بی اعتمادی و ... همراه شده به ایرنا گفت : تصمیم برخی سهامداران عجول در خروج از بازار ، بدترین استراتژی بوده کسب سود، پاداش سهامداران با دید بلندمدت است .

وی افزود: سهامداران کم تجربه و خواهان سرمایه گذاری با مبالغ کم باید از طریق ابزارهای واسط مانند صندوق های سرمایه گذاری با میزان ریسکی که می پذیرند صندوق خود را انتخاب کنند تا بتوانند وارد این بازار شوند و در بورس سرمایه گذاری کنند. سهامداران دارای سرمایه زیاد هم بابد امور را به افراد حرفه ای شاغل در شرکت های سبدگردان بسپارند. سرمایه گذاری مستقیم هم فقط مخصوص افراد دارای تجربه کافی و آشنا با ریسک ها است .

عشقی نژاد ادامه داد : بررسی ٣٠ ساله بازارها هم نشان می دهد همیشه بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای بیشتر بوده و انتخاب درست سهم و انتظار از بازدهی بهترین اقدامی است که می تواند به سهامداران کمک کند.

حال بازار به آرامی بهتر می شود

علیرضا تاج بر هم با اعلام اینکه سهامداران تازه وارد بهتر است روند سال گذشته بورس را با توجه به ضرر و زیان ها، ملاک عمل قرار دهند و با پرهیز از ورود مستقیم از طریق نهادهای واسط مانند نهادهای مالی اقدام کنند، گفت: این نکته باید مدنظر قرار گیرد که بازار سهام همیشه در مرحله اصلاحی نمی ماند و با اثرپذیری از متغیرهای بنیادی و افزایش نرخ های جهانی به آرامی به سمت کارایی پیش خواهد رفت و فعالان قدیمی می توانند زمینه ساز بازگشت رونق بورس باشند که نیازمند زمان است .

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت های کامودیتی محور و تولیدکننده محصولات پتروشیمی، فلزات اساسی و معدن با نرخ بسیار زیادی فعال بوده و سود تقسیمی جذابی برای سال آینده خواهند داشت. بنابراین سهامداران باید در کنار تحلیل، ارزش سودآوری شرکت ها را مدنظر قرار دهند و نباید تصور کنند که مانند گذشته با خرید هر سهمی قادر به کسب بازدهی های معقول هستند.

مقایسه بازدهی ۵۳۰ درصدی بورس در ۱۰ سال با چند رقیب سنتی 

محمد اقبال نیا نیز گفت: همیشه پیشنهاد دید بلندمدت برای سرمایه گذاری در بورس بوده  و سهامداران، اگر دانش یا وقت کافی ندارند بهتر است از روش غیرمستقیم مانند سبدگردان ها و صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری کنند. چرا که سرمایه گذاران با دید بلندمدت و دارای سبد متنوع ، همواره برنده این بازار بوده‌اند.

وی ادامه داد: طی ۱۰ سال اخیر وضعیت سرمایه گذاری در بازارهای مختلف به همین صورت بوده و در برابر میانگین بازدهی حدود ۵۳۰ درصدی بورس ، بازدهی سرمایه گذاری در ارز، طلا و مسکن به ترتیب ۲۳۰ ، ۲۵۰  و ۱۵۰ درصد برآورد شده است. بنابراین بورس همیشه با اختلاف شاگرد اول همه بازارها بوده اما کسب این بازدهی عالی ، مستلزم دانش و تجربه کافی است.

پیش بینی مثبت از آینده بازار

محمد مهدی مومن‌زاده هم گفت: فارغ از اینکه بازار سهام در سال جدید چه روندی داشته باشد، فعالیت سهامداران مستلزم شناخت ریسک و فرصت صنایع و عدم سرمایه گذاری بدون شناخت کافی است. در این میان پیش بینی می شود با وجود عوامل تاثیرگذار مثبت از جمله افزایش قیمت نفت به ۷۰ دلار و رشد قیمت کامودیتی‌ها ، بورس با اقبال مواجه و صنایع صادرات‌محور ، فلزات اساسی، معدنی ها، پتروشیمی ها و بانکی‌ها پیش رو باشند .

وی ادامه داد : در حالی پیش بینی می شد که بازار سهام در روزهای پایانی سال گذشته با کمترین نوسان مواجه و در سال جدید متعادل و منطقی شود که عدم‌ ثبات نرخ دلار یکی از مشکلات شرکت‌های بورسی محسوب می‌شود .

ارزندگی نیمی از سهام شرکت ها و خوش بین به آینده بازار

علی کدیور هم با اعلام اینکه سهامداران باید تا حد ممکن از رفتار هیجانی خودداری و دارای نگاه فراتر از یکی دو روزه باشند ؛ گفت: در وضعیت فعلی نگاه سهامداران ، روزانه بوده و تنها معیار تصمیم گیری برای خرید سهم، وجود صف است که رفتاری مبتنی بر هیجان ، احساس  و بدون تحلیل بوده و این گروه از سهامداران حقیقی با تاثیر پذیری از سیاست های سازمان بورس ، اثر زیادی در بهم ریختگی سال گذشته بازار داشتند.

وی ادامه داد: با این اوصاف ، قیمت فعلی بیش از نیمی از سهام شرکت ها بسیار ارزنده بوده و می توان به آینده این بازار امیدوار و خوشبین بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام