پیش‌بینی بانک آمریکایی از رشد ۱۰۰ درصدی قیمت بیت‌کوین / ۶ نقل‌قول جذاب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بانک جی‌پی‌مورگان اعلام کرد: با توجه به افزایش روزافزون سرمایه ورودی به بازار ارزهای دیجیتالی ، پیش‌بینی می شود در صورت کاهش نوسانات شدید ، بیت‌کوین به‌زودی به ۱۳۰ هزار دلار برسد.

براساس این گزارش، غول‌های بزرگ مالی آمریکا کماکان نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتالی مشتاق هستند. با اعلام خبر احتمال سرمایه‌گذاری‌های جدید بانک گلدمن‌ساکس و موسسه بلک‌راک در این بازار، بار دیگر اوضاع به‌نفع گاوهای بازار تغییر کرده و برخی تحلیلگران احتمال رسیدن بیت‌کوین به ۷۰هزار دلار را طی روزهای آینده دور از انتظار ندانسته‌اند.

طی سه ماه اخیر قیمت بیت‌کوین بیش از ۳۰ هزار دلار افزایش داشته است.  مجموع ارزش کنونی بازار جهانی رمز ارزها، ۱۹۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که نسبت به روز قبل ۲۳. ۰ درصد کاهش یافته است.

در حال‌حاضر ۶۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۲ درصد متعلق به اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط "ساتوشی ناکاموتو" خلق شد و معاملات اولیه آن از سال ۲۰۰۹ بر بستر بلاک‌چین شکل گرفت.

ناکاموتو تا پایان سال ۲۰۱۰ برای پیش‌برد اختراع به‌صورت متنی و آنلاین با جامعه ارتباط برقرار می‌کرد تا اینکه در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۰ پس از انتشار آخرین پست برای همیشه ناپدید شد. اکنون می‌توان با مراجعه به صفحه ساتوشی در انجمن بیت‌کوین تاک (Bitcointalk.org) تمام نوشته‌های وی را مطالعه کرد.

اشعیا مک‌کال در مقاله‌ای ۶ نقل‌قول جذاب وی را منتشر کرد:

۱. پیام مقدس در اولین بلاک: به اولین بلاک در بلاک‌چین بیت‌کوین، جنسیس بلاک (بلوک پیدایش) می‌گویند که مشابه روایات دینی درباره پیدایش خلقت است. ساتوشی با ایجاد این بلاک، بیت‌کوین را به موجودیت رساند و پیام مخصوصی در آن ثبت کرد. وی بیت‌کوین را پس از بحران بانکی ۲۰۰۸ و با هدف انتقال قدرت به مردم خلق کرد. ارزی که تورم در آن راه ندارد و می‌تواند سرانجام دلار آمریکا را پشت‌سر بگذارد.

۲. مشکل ساتوشی با پول‌های ملی: ساتوشی معتقد بود مشکل آشکار ارزهای فیات، متمرکزبودن آنها بوده است." قدرت فساد می‌آورد و قدرت مطلق برابر است با فساد مطلق" عبارتی که ساتوشی به آن ایمان داشت. وقتی قدرت در اختیار تعداد محدودی از افراد باشد (برای مثال بانک‌ها)، فساد به‌وجود می‌آید و سپس به اشتباهات بزرگی ختم می‌شود که هزینه آن را مردم عادی باید متحمل شوند.

۳. حذف واسطه‌:‌ سیستم بلاک‌چین بیت‌کوین مرجعی است که نیازی به قدرت مرکزی و اداره شدن ندارد. قدرت در دست اکثریت شبکه قرار دارد. ساتوشی درباره حذف واسطه‌ها، جملات جالبی دارد: "با داشتن ارز الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری، بدون نیاز به اعتمادکردن به یک واسطه شخص ثالث، پول می‌تواند ایمن باشد و تراکنش‌ها به‌آسانی انجام شود."

۴. کپی‌کاری ممنوع:  کد در یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز قانون است. تغییر در کد منجر به ایجاد چندین ارز الکترونیکی فرعی شده است.

بیت‌کوین‌کش، اتریوم کلاسیک و بیت‌کوین آنلیمیتد (Bitcoin Unlimited) اولین هاردفورک‌ها (انشعاب‌ها) در دنیای ارز دیجیتال بودند.  افرادی با برخی ایده‌های اصلی که ابتدا توسط بیت‌کوین مطرح شده بود به مخالفت برخاستند. ساتوشی می‌دانست اگر فرمول به‌صورت پیوسته تغییر کند، موضوع تمرکززدایی را با چالش مواجه می‌کند.

ساتوشی مجبور بود از همان ابتدا کار را به‌درستی انجام دهد. ماهیت بیت‌کوین به‌گونه‌ای است که با انتشار اولین نسخه، طراحی اصلی آن برای ادامه حیات بدون تغییر باقی خواهد ماند. پیاده‌سازی دوم و قابل‌تطبیق از بیت‌کوین، هرگز ایده خوبی نخواهد بود.

بیشترین بخش این طرح به این موضوع وابسته است که همه نودها با نتایج کاملا یکسانی با یکدیگر همگام باشند که این موضوع، پیاده‌سازی دوم را به تهدیدی برای شبکه بدل خواهد کرد.

 ۵. ریشه همه بدی‌ها: مشکل ریشه‌ای ارزهای رایج، همه‌ آن اعتمادی است که برای کارکرد آن موردنیاز است. به بانک مرکزی باید اعتماد کرد که ارز را بی‌ارزش نکند اما تاریخ ارزهای فیات پر است از مواردی که این اعتماد نقض شده است.

باید به بانک‌ها برای نگه‌داشتن پول و انتقال الکترونیکی آنها اعتماد کنیم اما آنها پول‌ها را در موج‌هایی از حباب‌های اعتباری و با مقدار ناچیزی ذخیره واقعی، وام می‌دهند. ناچار هستیم برای حفظ حریم خصوصی‌ به آنها اعتماد کنیم که به سارقان هویت اجازه ندهند حساب مردم را خالی کنند.

۶. چرخه ارزش بیت‌کوین: ساتوشی اولین نفری بود که حدس می زد بیت‌کوین از ارزهای فیات پیشی خواهد گرفت. وی اولین مومن واقعی به بیت‌کوین بود.  فقط ۲۱ میلیون از این ارز تا سال ۲۱۴۰ میلادی (۱۵۱۸ شمسی) تولید خواهد شد. با این حال، قبل از آن زمان، بیت‌کوین به یکی از کمیاب‌ترین کالاهای روی کره زمین تبدیل می‌شود.

به گفته ساتوشی، بیت‌کوین چیزی بیشتر از یک فلز گران‌بها است. به‌جای تغییر در عرضه برای حفظ ارزش، میزان عرضه از پیش تعیین‌شده و این ارزش آن است که تغییر می‌کند. هر‌چه تعداد کاربران بیشتر شود، ارزش هر سکه افزایش می‌یابد. این وضعیت ظرفیتی برای یک چرخه بازخورد مثبت فراهم می‌کند.

با افزایش کاربران، ارزش بیت‌کوین بیشتر و تعداد بیشتری به‌ سوی آن جذب می شوند تا از مزایای این افزایش ارزش بهره مند شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام