آمریکا باید همه تحریم‌های ایران را لغو کند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز، درباره جلسه کمیسیون مشترک برجام که فردا در وین برگزار می شود، گفت: این نشست هیچ فرقی با جلسات پیشین ندارد. هیچ طرح گام به گامی از سوی ایران مطرح نبوده و پیشنهادی در این خصوص را نپذیرفته است.

وی افزود: دستورکار این جلسه رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و چگونگی اجرای تعهدات مقابل است.گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در وین یا هیچ جای دیگر انجام نشده و نخواهد شد. فردا مشخص می‌شود ۱+۴ می‌تواند منافع ایران را تامین کند یا خیر.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت خارجه همه تحریم‌هایی که باید رفع شود را بررسی و درباره مسیر راستی آزمایی با ۱+۴ گفت‌وگو کرده است. اینکه ۱+۴ در کجا و چگونه با آمریکا صحبت می‌کند، اهمیتی ندارد. فردا براساس دستورکار کمیسیون درباره مسیر رفع تحریم‌ها رایزنی می‌کنیم. مسیر روشن است. ایران فقط یک گام دارد. رفع همه تحریم‌ها و در مقابل آمادگی دارد اقدامات جبرانی را متوقف کند.

خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه ایران نباید مرتکب نقض تعهدات شود هم گفت: انتظار می رود فرانسه در مسیر سازنده و بازگشت به اجرای تعهدات حرکت کند. اروپا در کنار آمریکا در اجرای تعهدات کوتاهی کرده است.

وی افزود: موضع عربستان در قبال برجام شناخته شده است. هنگام مذاکرات اقدامات مخربی انجام داد. برجام گفت‌وگو و مهر و موم شد. ایران توصیه می‌کند ریاض به گفت‌وگوهای منطقه‌ای بازگردد. چرا که همچنان شجاعت مذاکرات خارج از قدرت‌های فرامنطقه‌ای در سعودی ها شکل نگرفته است.

خطیب‌زاده ادامه داد: سند برنامه همکاری جامع ایران و چین، قرارداد نیست. در این نقشه راه تعهد یا قراردادی گنجانده نشده است. حضور نیروهای خارجی در ایران از اساس مردود و مخالف قانون اساسی است. وزارت خارجه مسئول اجرای این سند نیست و صزفا هماهنگ کننده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام