تعهد ۱۵ هزار میلیاردی به صندوق بازنشستگی و تقسیم سود ۹۵ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن بازارنوی در وبیناری با اشاره به تامین مالی ۱۵هزار میلیارد تومانی و تعهد صباانرژی به صندوق بازنشستگی برای پرداخت حقوق بازنشسته‌ها از سیاست تقسیم سود ۹۵ درصدی در مجامع سال‌جاری خبر داد و گفت: انجام به ‌موقع تکالیف مجامع و اعمال تمامی بندهای گزارش حسابرسی، حرکت در چارچوب برنامه و بودجه مصوب و به نتیجه رساندن پرونده‌های حقوقی و جلوگیری از ایجاد پرونده‌های جدید از جمله تکالیف شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ است.

وی با اشاره بر تسریع راه‌اندازی پروژه‌های جدید با استفاده از ابزارهای مالی و حداکثرسازی بازده دارایی‌ها افزود: از مدیران عامل شرکت‌ها در اتخاذ و اجرای تصمیمات سخت حمایت می‌شود. اجرای پروژه‌های بزرگ، اختیارات و حمایت‌های وسیع‌تر می‌طلبد. هلدینگ صباانرژی ضمن نظارت و پایش عملکردها در راستای تسهیل‌سازی و برطرف کردن موانع، پشتیبان شرکت‌های تابعه است.

این مقام مسئول ادامه داد: ارزآوری شرکت‌های فولادی و پتروشیمی کمک بزرگی برای تامین به‌موقع کالاهای اساسی است. برای کمک به نیاز ارزی این مسئولیت وجود دارد تا با صادرات مطلوب و تامین کالا از بازار داخل برای ارزآوری حداکثری اقدام شود. همه شرکت‌های صباانرژی موظفند در تامین قطعات، معطوف به کالاهای داخلی عمل کنند. باید با تکیه بر توان داخلی در تعمیر و نگهداری مشروط به تامین قطعات و کالاها با قیمت بهینه، کیفیت عالی و تامین به موقع، زمان‌ توقف خطوط تولید کاهش یابد و تولید بصورت پایدار ادامه داشته باشد.

بازارنوی عنوان کرد: شرکت‌ها با استفاده از توانایی‌ها و امکانات یکدیگر و ارتقای هم‌افزایی به افزایش سودآوری کمک کنند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تعامل میان‌گروهی، استفاده از ارز مازاد در میان شرکت‌های هلدینگ صباانرژی است. باید با اصلاح فرآیندها و ساده‌سازی مسیر تحقق برنامه‌ها، مانع‌زدایی را از درون مجموعه شروع کرد. با استقرار حاکمیت شرکتی ضمن شفاف‌سازی و انضباط مالی، مقررات دست و پاگیر حذف شود و با تصمیم‌گیری مبتنی بر خرد جمعی، بررسی و پایش عملکرد، محاسبه اثربخشی و کارآیی، بستری بهینه و پایدار برای سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد کرد.

وی با اشاره به اثر معاهده ایران و چین و آینده برجام بر وضعیت بازار سرمایه گفت: ایران در آستانه ورود به شرایط جدید اقتصادی است. باید برنامه‌ها و پروژه‌ها را در این شرایط بازتعریف کرد بخصوص از معاهده بین ایران و چین نهایت بهره‌برداری را در پیشبرد پروژه‌ها و تامین مالی آنها انجام داد.

افزایش ۱۳۵ درصدی حقوق بازنشسته ها از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰

اکبر افتخاری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری هم به تبیین راهبردهای اقتصادی این سازمان در سال گذشته پرداخت و گفت: در راهبرد بهبود و ارتقای کیفیت زندگی بازنشسته‌ها، میزان حقوق از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۳۵ درصد افزایش یافت و از میانگین ۵. ۲ به ۶ میلیون تومان رسید. به افزایش حقوق بسنده نشد بلکه با سیاست‌های حمایتی متنوعی از جمله تسهیلات، بیمه، خریدهای تقسیطی، قدرت خرید بازنشسته‌ها تا ۳۰ درصد افزایش داده‌ شد.

وی افزود: طی سال گذشته، سود حاصل از فعالیت‌ شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی از ۳.۵ به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش سود، پیشرفت بسیار خوبی است اما با بازده دارایی‌ها فاصله زیادی دارد. ۲۵۰ هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بازنشستگی حتی در صورت محاسبه با سود بانکی باید ۵۰ هزار میلیارد تومان سود داشته باشد و روند سودآوری در سال ۱۴۰۰ به گونه‌ای افزایش یابد که مجموعه صندوق به ۳۰ هزار میلیارد تومان سود در پایان سال دست پیدا کند.

افتخاری ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته مانع‌زدایی‌های بسیار موثری در صندوق بازنشستگی انجام شده است. صورت مالی ۲۵ شرکت بسته نشده بود و به تبع آن حتی صورت مالی صندوق نیز باز بود. اکنون اما هیچ شرکتی بدون تعیین تکلیف صورت مالی وجود ندارد. حتی برخی شرکت‌ها صورت مالی سال ۹۹ را نیز بسته‌اند. سیاست ها در صندوق کم کردن هزینه‌ها و افزایش بازدهی بود. در این راستا تعداد شرکت‌ها از ۱۴۰۰ به ۹۰ تقلیل پیدا کرد. ۲۵ شرکت کاغذی تعطیل و ۲۵ شرکت دیگر نیز منحل یا ادغام شد. حتی یکی از هلدینگ‌ها هم ادغام شد. اکنون صندوق هیچ دارایی مستقیمی ندارد و همه شرکت‌های تحت مدیریت مستقیم به هلدینگ‌ها سپرده‌ شده اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام